Kapittel 4: Den kognitive modellen. Innhold  Dynamic memory  MOP  TOP  Indeksering av cases  To eksempelprogrammer  CYRUS  CELIA  Oppsummering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Historiefaget i skolen
Navn, Tittel, LEDELSE Workshop. Hva hvis ledelse ikke fantes? Må vi ledes? Hvorfor må vi ledes? Hva er forskjellen med og uten ledelse?
Del 1: Selvinnsikt.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
- Bak enhver tekst er det arbeid
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
I Dibrastan bor dubridene…
Gruppe 1 Hva er sterke og svake sider ved mesterlære innenfor medisin-utdanning?
Veiledet lesing Mørkved skole
Datavarehus i skatteetaten -
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Hvordan skrive en god utredning?
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Hva hadde de med seg i gravene??
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Sammensatte tekster.
Kjennetegn og følgevansker
Forelesningen som undervisningsstrategi
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Identifisere behov – og etablere krav
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Testing, måling og forskningsdesign.
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Kjære forelder/ foresatt
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lekens betydning for læring av matematikk
Sosialkonstruktivisme
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Forbedringssamlingen
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Identifisere behov – og etablere krav
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Årets norske Leanvirksomhet
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
I Dibrastan bor dubridene…
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Forskningsprosjekt, tittel
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Årets norske Leanvirksomhet
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Velkommen til Newtonrommet
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 4: Den kognitive modellen

Innhold  Dynamic memory  MOP  TOP  Indeksering av cases  To eksempelprogrammer  CYRUS  CELIA  Oppsummering

Dynamic memory  Roger Schank, 1982  Å huske, forstå, erfare og lære kan ikke skilles  Minne endres som et resultat av erfaringer  Finne den rette tingen i minne er en viktig del av resonneringen

MOP  Memory Organization Packets  Generell kunnskap  Spesifikke erfaringer (cases)  Organiserer hendelser etter liknende aktiviteter  En hendelse er beskrevet av flere scener

MOP eksempel

TOP  Thematic Organization Packets  Organiserer hendelser etter tema  Kan baseres på intensjonen til en person  Finner like hendelser over ulike domener

Indeksering  Basert på to hovedpunkter:  Forskjeller  Uregelmessigheter  Generell kunnskap tar seg av de normale hendelsene

CYRUS  Hvordan ting lagres og hvordan det kan brukes  Hendelser i livet til Cyrus Vance, secretary of state (under president Carter)  Hendelser hentes basert på beskrivelse  Traverserer minnet  Endrer beskrivelsen hvis det ikke finner noe

CELIA  Program som går fra nybegynner til ekspert  Lærer seg modell av en gjenstand og modell av en prosess  Gjenstand: bilmotor  Prosess: reparere  Løser problem selv og observerer en ekspert  Bruker cases i tillegg til modeller  Velger den mest spesifikke

CELIA  Aktiv læring ved hjelp av ekspert  Antar hva eksperten vil gjøre  Forklarer eventuelle feilantagelser  Innsamling av cases er den viktigste kilden til effektiv læring

Oppsummering  Kunnskap lagres som generaliseringer av hendelser og spesifikke hendelser (cases)  Minne er dynamisk  Nye cases  Re-indeksering av cases  Nye generaliseringer  Lærer hva som er viktig i en case  Nye måter å indeksere på  Minne endres ved hver nye erfaring