Kapittel 4: Den kognitive modellen
Innhold Dynamic memory MOP TOP Indeksering av cases To eksempelprogrammer CYRUS CELIA Oppsummering
Dynamic memory Roger Schank, 1982 Å huske, forstå, erfare og lære kan ikke skilles Minne endres som et resultat av erfaringer Finne den rette tingen i minne er en viktig del av resonneringen
MOP Memory Organization Packets Generell kunnskap Spesifikke erfaringer (cases) Organiserer hendelser etter liknende aktiviteter En hendelse er beskrevet av flere scener
MOP eksempel
TOP Thematic Organization Packets Organiserer hendelser etter tema Kan baseres på intensjonen til en person Finner like hendelser over ulike domener
Indeksering Basert på to hovedpunkter: Forskjeller Uregelmessigheter Generell kunnskap tar seg av de normale hendelsene
CYRUS Hvordan ting lagres og hvordan det kan brukes Hendelser i livet til Cyrus Vance, secretary of state (under president Carter) Hendelser hentes basert på beskrivelse Traverserer minnet Endrer beskrivelsen hvis det ikke finner noe
CELIA Program som går fra nybegynner til ekspert Lærer seg modell av en gjenstand og modell av en prosess Gjenstand: bilmotor Prosess: reparere Løser problem selv og observerer en ekspert Bruker cases i tillegg til modeller Velger den mest spesifikke
CELIA Aktiv læring ved hjelp av ekspert Antar hva eksperten vil gjøre Forklarer eventuelle feilantagelser Innsamling av cases er den viktigste kilden til effektiv læring
Oppsummering Kunnskap lagres som generaliseringer av hendelser og spesifikke hendelser (cases) Minne er dynamisk Nye cases Re-indeksering av cases Nye generaliseringer Lærer hva som er viktig i en case Nye måter å indeksere på Minne endres ved hver nye erfaring