Laste ned presentasjonen
PublisertCaroline Hagen Endret for 9 år siden
1
Gruppe 1 Hva er sterke og svake sider ved mesterlære innenfor medisin-utdanning?
2
Gruppedeltakere: Regine Strandvoll Syversen Ane Lamer Tony Romestrand
Karl Einar Fossberg Linn Christiansen Erik Søderman Reistad
3
Definisjon på mesterlære
”Læring gjennom deltakelse i et praksisfelleskap med gjensidige forpliktelser for mester og lærling i en spesifikk sosial struktur over et lengre tidsrom” (Nielsen og Kvale: 1999:243)
4
Positive sider ved mesterlære i medisin:
Gir tilgang til læringssituasjoner Muligheten til å diskutere aktuelle situasjoner med en mer erfaren Muligheten til å vurdere, drøfte og utføre diagnostikk under trygg oppfølging av en mer erfaren lege.
5
Flere positive sider ved mesterlære i medisin:
Man tar med seg holdninger som din mester ubevisst/bevisst overfører. Den som skal lære blir sett på som en deltaker i fellesskapet.
6
Negative sider ved mesterlære i medisin:
Konservative holdninger overføres Mesterlære har ofte fremmet lære basert på imitasjon, læren blir da mekanisk og er lite egnet for læring basert på refleksjon og kreativitet. Feil-lære
7
Fleire negative sider ved mesterlære i medisin:
Man tar med seg holdninger som din mester ubevisst/ bevisst overfører. Mesteren kan utnytte sin autoritet på en negativ måte. Ved at sykehusene er delt inn i seksjoner, kan dette føre til at lærlingen mister mye generell kunnskap
8
Enda flere negative sider ved mesterlære i medisin:
Ved seleksjoner på sykehus mister lærlingen viktige læresituasjoner Dårlig sosialt samspill kan gjøre det vanskelig for lærlingen å hente ut kunnskap fra mesteren
9
Oppsummering Sårbarhet Stiller store krav til studenten
Mesterlære kan ikke brukes ensidig
10
Kilder Mesterlære (Nielsen og Kvale) Bekjente innen medisinstudiet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.