Status for Samhandlingsreformen –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Status ” Felles Strategi” Oppfølging av handlingsplan Samarbeidsutvalget 1. september 2011 Kari Bratland Totsås.
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
KS Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Samhandling for et friskere Norge
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandlingsreformen Et livslangt pedagogisk prosjekt???? Hva har vi fått til i Nord-Trøndelag? Eli Hansen
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
- Samhandlingsreformen –
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Samhandlingsreformen – Prosjektdirektør Tor Åm
Forventninger til vegen videre
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Gjennomføring av Samhandlingsreformen
Gjennomføring av Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Østre Toten Høstkonferansen 19. – 20. september 2012 Ordfører Hans Seierstad, Østre Toten kommune - livskvalitet ved Mjøsa.
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester

Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Samhandlingsreformen – Hvor langt har vi kommet?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Samhandlingsreformen – fra ord til handling Statssekretær Robin Kåss Samhandlingsavdelingen, HOD Fagforbundets samhandlingskonferanse 7. oktober2010.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Utskrift av presentasjonen:

Status for Samhandlingsreformen – og utfordringer for det videre arbeidet Takk for invitasjonen Presentasjon/ bakgrunn Samhandlingskonferanse i Vestfold Tønsberg 12. mars 2015 Tor Åm Prosjektdirektør, Helse- og omsorgsdepartementet Samhandlingsdirektør, St. Olavs hospital

Velferdsstaten under press; Hvordan møter vi utfordringene? Vi trenger mer arbeidskraft; Pensjonsreformen NAV-reformen Heltidskultur Vi må dempe veksten i behov for helsetjenester; Fremme folkehelse Forebygge sykdom Vi må utnytte ressursene i helsevesenet bedre; Kommunehelsetjenesten må rustes til å kunne ta en større del av de samlede helsetjenestene Nye roller for spesialisthelsetjenesten Bedre samhandling / koordinering Mer innovasjon/ forskning/ utvikling Brukerne må få større innflytelse Bærekraft og kvalitet som alternativ til kutt i velferdsgoder og lønn! Samhandlings- reformen 2 09.04.2017 9. april 2017

Ny regjering fra 2013; Analysen bak- og målene for reformen står fast - Samhandlingsreformen må videreføres med full styrke! Justering av noen virkemidler; Kommunal medfinansiering i dagens form avviklet fra 2015 Alternativt virkemiddel; ”En styrket primærhelsetjeneste” Tydeligere kvalitetskrav til kommunehelsetjenesten Kommune-reform; Økt ansvar og flere oppgaver til kommunene Kommunereformen begrunnes bl.a. med Samhandlingsreformen Vi skal bygge «Pasientenens helsetjeneste» Her er listet opp en rekke ulike områder med «lavthengende frukter», områder der det med systematisk innsats bør kunne være mulig på relativt kort sikt å dempe presset på henvisninger/ innleggelser i sykehus; Eksempel på muligheter innenfor ulykkesforebygging; Ulykkesforebyggende arbeid; Tiltak var; Os i Østerdalen; Reduksjon av antall lårhalsbrudd fra 35/1000 65+ til 10/1000 65+ fra 2000 til 2001 Utdeling av bøtter med sand til alle 65+ Harstad 1988 – 1993 reduserte brudd etter fall i hjemmene for eldre 65+ med 26% ute om vinteren blant eldre 65-79 år med 49 Tiltak var: Informasjon til helsepersonell og pensjonister Hjemmebesøk til alle 75 og 79-åringer Helsestasjon for eldre ble etablert, info om skadeforebygging ble gitt Sikkerhetssko ble laget billig på en bensinstasjon vha. pigger som ble satt inn i sko Pensjonister utførte enkelt installasjonsarbeid for andre eldre Fysisk trening gjennomført av fysioterapeuter Pensjonisttjenesten leverte sand til eldre for å strø trapper og inngangsvei Mellom 9% - 16% av alle innleggelser på sykehus skyldes feilmedisinering. Det er selvsagt godt å kunne komme på sykehus for å rydde opp i slike problemer men det er bedre ikke å være feilmedisinert! Forskning viser at det er liten overenstemmelse mellom hva fastlegen mener pasienter bruker av medisiner med hva hjemmesykepleien har av oversikt. Redusere feilmedisinering Her kan aktivt arbeid inn mot fastleger, hjemmesykepleie og sykehjem bidra til å unngå feilmedisinering. Mange pasienter kommer raskt tilbake til sykehus. Enslige menn over 80 år har en reinnleggelsesrate på 18% i løpet av de første 3 mndr etter utskriving. De pasientene som ikke hadde omsorgstjenester før de kom på sykehus er mest utsatt. Her er det mulig å gå systematisk til verks og se på muligheter for tiltak for å forebygge behovet for reinnleggelse. Forebygge reinnleggelser Etablere kommunale alternativ til innleggelse Sykestuer i Finmark, ø.hjelp-døgntilbud ved Fosen distriktsmedisinske senter fører til reduserte innleggelsesrater på mellom 20-30%. Om lag 70% av pasientene som legges direkte inn på slike tilbud som alternativ til innleggelse i sykehus er meget fornøyd med tilbudet og skrives ut til hjemmet. De trenger altså ikke sykehusinnleggelse når de får slike tilbud. I tillegg til å dempe presset på sykehusene vil man bygge opp lokal kompetanse som erfaringsmessig også bidrar til å styrke rekrutteringen til kommunens helsetjenester. Om kommunene jobber systematisk med åpningstid, inntaksprosedyrer og tilgjengelig kompetanse vil man kunne etablere konkurransedyktige alternativ til sykehusinnleggelser. I Alta har man bygget opp diabetesteam som sammen med fastlegen følger opp diabetespasientene tett. Dette bidrar til en bedre hverdag for pasientene og bidrar til redusert behov for bruk av sykehus. Tettere oppfølging av kronikergruppene Slik kan man også bygge opp tilbud til andre kronikergrupper og gi dem en tryggere og bedre hverdag. Innleggelsesratene er høyere når pasienter ikke møter sin faste lege. Om fastlegen er mer tilgjengelig for ø.hjelp-vurderinger vil færre måtte legges inn eller henvises til sykehus. Bedre tilgang til egen lege Krav til kompetanse hos legevaktslegen Det arbeides med å forskriftsendringer som gjør at man kan stille kompetansekrav til legevaktsleger, noe som også kan bidra til å sikre at rett pasient får rett tilbud. Det er store forskjeller mellom leger når det gjelder innleggelsesrater. Fra 1/1-2012 vil kommuneoverlegene få tilgang til data som sier noe om innleggelsesrater lokalt og forskjeller mellom leger. Bench-marking kan være et sterkt virkemiddel for å sikre rett innleggelsesrate. Det er ikke tvil om at pasienter som kunne profitert på innleggelse i sykehus ikke blir lagt inn i dag. Det er heller ikke tvil om at det er pasienter på sykehus som med fordel kunne klare seg med et annet tilbud (for eks utskrivingsklare). Det er store gråsoner på området i dag. Det trengs faglige retningslinjer mht hvem som bør innlegges på sykehus og hvem som ikke trenger et slikt tilbud. Regjeringen varsler at man evt kan utarbeide forskrift på områder men at det i alle fall er behov for å utarbeide faglige retningslinjer. Det er også et obligatorisk punkt i de framtidige samarbeidsavtalene at partene lokalt skal beskrive målgrupper for innelggelser på sykehus og hvem som kan få andre tilbud. Klare kriterier for hvem som skal innlegges og hvem som kan få alternative tilbud Regjeringen foreslår hjemmel i lovgivningen for å kunne stille krav til standardisering av programvare slik at ulike program skal kunne kommunisere. Bedre IKT-støtte og kommunikasjon Det er mye på gang for øvrig; E-resept Nasjonal helseportal Kjernejournal Egen stortingsmelding om IKT i helsevesenet Den enkelte kommune kan vurdere om det er lokale forbedringsområder på IKT-området. Personell som møter brukere/ pasienter må være i stand til både å observere, vurdere, rapportere og agere. Selv om jobben består i å gjøre rent på kjøkkenet hos brukeren er det viktig å kunne vurdere hvordan det går og sikre at tiltak blir iverksatt om det er tilkommet endringer som bør følges opp. Dette krever kompetanse ut over å kunne gjennomføre oppdrag iht vedtak. Økt kompetanse i helse- og omsorgstjenesten Rett tilbud på rett sted til rett tid krever kompetanse hos alle ansatte. Helse- og omsorgspersonell må kunne lytte til brukerne og samarbeide med andre involverte. Skal kommunene klare sin del av jobben framover må sykehusene understøtte kommunenes nye rolle mht veiledning/ opplæring, tilgjengelighet, breddekompetanse og nye tiltak/ tjenester ut fra kommunenes behov. Krav til sykehusene; Kommunene må ha faglig tyngde og autoritet til å kunne stille krav. Samarbeidet kommuner – sykehus må skje i et likeverdig forhold, noe som ikke kommer av seg selv. 3 09.04.2017 3

Pasientenes helsetjeneste- Hva er på gang i 2015; Stortingsmeldinger; Oppgavefordeling/ kommunereformen Folkehelsemelding Primærhelsetjenestemelding Legemiddelmelding Helse- og sykehusplan Andre aktuelle fokusområder; Pakkeforløp på kreftområdet Fristbrudd og ventetider Fritt behandlingsvalg Akuttforskrift Her er listet opp en rekke ulike områder med «lavthengende frukter», områder der det med systematisk innsats bør kunne være mulig på relativt kort sikt å dempe presset på henvisninger/ innleggelser i sykehus; Eksempel på muligheter innenfor ulykkesforebygging; Ulykkesforebyggende arbeid; Tiltak var; Os i Østerdalen; Reduksjon av antall lårhalsbrudd fra 35/1000 65+ til 10/1000 65+ fra 2000 til 2001 Utdeling av bøtter med sand til alle 65+ Harstad 1988 – 1993 reduserte brudd etter fall i hjemmene for eldre 65+ med 26% ute om vinteren blant eldre 65-79 år med 49 Tiltak var: Informasjon til helsepersonell og pensjonister Hjemmebesøk til alle 75 og 79-åringer Helsestasjon for eldre ble etablert, info om skadeforebygging ble gitt Sikkerhetssko ble laget billig på en bensinstasjon vha. pigger som ble satt inn i sko Pensjonister utførte enkelt installasjonsarbeid for andre eldre Fysisk trening gjennomført av fysioterapeuter Pensjonisttjenesten leverte sand til eldre for å strø trapper og inngangsvei Mellom 9% - 16% av alle innleggelser på sykehus skyldes feilmedisinering. Det er selvsagt godt å kunne komme på sykehus for å rydde opp i slike problemer men det er bedre ikke å være feilmedisinert! Forskning viser at det er liten overenstemmelse mellom hva fastlegen mener pasienter bruker av medisiner med hva hjemmesykepleien har av oversikt. Redusere feilmedisinering Her kan aktivt arbeid inn mot fastleger, hjemmesykepleie og sykehjem bidra til å unngå feilmedisinering. Mange pasienter kommer raskt tilbake til sykehus. Enslige menn over 80 år har en reinnleggelsesrate på 18% i løpet av de første 3 mndr etter utskriving. De pasientene som ikke hadde omsorgstjenester før de kom på sykehus er mest utsatt. Her er det mulig å gå systematisk til verks og se på muligheter for tiltak for å forebygge behovet for reinnleggelse. Forebygge reinnleggelser Etablere kommunale alternativ til innleggelse Sykestuer i Finmark, ø.hjelp-døgntilbud ved Fosen distriktsmedisinske senter fører til reduserte innleggelsesrater på mellom 20-30%. Om lag 70% av pasientene som legges direkte inn på slike tilbud som alternativ til innleggelse i sykehus er meget fornøyd med tilbudet og skrives ut til hjemmet. De trenger altså ikke sykehusinnleggelse når de får slike tilbud. I tillegg til å dempe presset på sykehusene vil man bygge opp lokal kompetanse som erfaringsmessig også bidrar til å styrke rekrutteringen til kommunens helsetjenester. Om kommunene jobber systematisk med åpningstid, inntaksprosedyrer og tilgjengelig kompetanse vil man kunne etablere konkurransedyktige alternativ til sykehusinnleggelser. I Alta har man bygget opp diabetesteam som sammen med fastlegen følger opp diabetespasientene tett. Dette bidrar til en bedre hverdag for pasientene og bidrar til redusert behov for bruk av sykehus. Tettere oppfølging av kronikergruppene Slik kan man også bygge opp tilbud til andre kronikergrupper og gi dem en tryggere og bedre hverdag. Innleggelsesratene er høyere når pasienter ikke møter sin faste lege. Om fastlegen er mer tilgjengelig for ø.hjelp-vurderinger vil færre måtte legges inn eller henvises til sykehus. Bedre tilgang til egen lege Krav til kompetanse hos legevaktslegen Det arbeides med å forskriftsendringer som gjør at man kan stille kompetansekrav til legevaktsleger, noe som også kan bidra til å sikre at rett pasient får rett tilbud. Det er store forskjeller mellom leger når det gjelder innleggelsesrater. Fra 1/1-2012 vil kommuneoverlegene få tilgang til data som sier noe om innleggelsesrater lokalt og forskjeller mellom leger. Bench-marking kan være et sterkt virkemiddel for å sikre rett innleggelsesrate. Det er ikke tvil om at pasienter som kunne profitert på innleggelse i sykehus ikke blir lagt inn i dag. Det er heller ikke tvil om at det er pasienter på sykehus som med fordel kunne klare seg med et annet tilbud (for eks utskrivingsklare). Det er store gråsoner på området i dag. Det trengs faglige retningslinjer mht hvem som bør innlegges på sykehus og hvem som ikke trenger et slikt tilbud. Regjeringen varsler at man evt kan utarbeide forskrift på områder men at det i alle fall er behov for å utarbeide faglige retningslinjer. Det er også et obligatorisk punkt i de framtidige samarbeidsavtalene at partene lokalt skal beskrive målgrupper for innelggelser på sykehus og hvem som kan få andre tilbud. Klare kriterier for hvem som skal innlegges og hvem som kan få alternative tilbud Regjeringen foreslår hjemmel i lovgivningen for å kunne stille krav til standardisering av programvare slik at ulike program skal kunne kommunisere. Bedre IKT-støtte og kommunikasjon Det er mye på gang for øvrig; E-resept Nasjonal helseportal Kjernejournal Egen stortingsmelding om IKT i helsevesenet Den enkelte kommune kan vurdere om det er lokale forbedringsområder på IKT-området. Personell som møter brukere/ pasienter må være i stand til både å observere, vurdere, rapportere og agere. Selv om jobben består i å gjøre rent på kjøkkenet hos brukeren er det viktig å kunne vurdere hvordan det går og sikre at tiltak blir iverksatt om det er tilkommet endringer som bør følges opp. Dette krever kompetanse ut over å kunne gjennomføre oppdrag iht vedtak. Økt kompetanse i helse- og omsorgstjenesten Rett tilbud på rett sted til rett tid krever kompetanse hos alle ansatte. Helse- og omsorgspersonell må kunne lytte til brukerne og samarbeide med andre involverte. Skal kommunene klare sin del av jobben framover må sykehusene understøtte kommunenes nye rolle mht veiledning/ opplæring, tilgjengelighet, breddekompetanse og nye tiltak/ tjenester ut fra kommunenes behov. Krav til sykehusene; Kommunene må ha faglig tyngde og autoritet til å kunne stille krav. Samarbeidet kommuner – sykehus må skje i et likeverdig forhold, noe som ikke kommer av seg selv. 4 09.04.2017 4

Evaluering; hva skjer som følge av reformen Norges forskningsråd; Samhandling og pasientforløp i støpeskjeen; NTNU, Anders Grimsmo Prosessevaluering; Statlige virkemidler, kommunale innovasjoner; UiO, Terje Per Hagen Resultater; Bedre helse, bedre helsetjenester, bedre samfunnsøkonomi?; Frischsenteret, Sverre A.C. Kittelsen Forvaltningsmessig «følge med opplegg»; Helsedirektoratet; Pasientstrømmene Pengestrømmene Samarbeidsavtalene Etablering av øyeblikkelig hjelp døgntilbud Hvordan har brukerne/pasientene det? Forhold knyttet til folkehelseloven og forebyggende helse- og omsorgtjenester Rekruttering og kompetanse Avtale mellom HOD og KS; Nasjonalt nettverk og Koordineringsgruppen 9. april 2017

Realvekst i kostnader til helse- og omsorgstjenester 2011 – 2013 i mill. kr.; Helsedirektoratets Samhandlingsstatistikk 2011 - 2013 9. april 2017

Større vekst i primærhelsetjenesten enn i spesialisthelsetjenesten Helsedirektoratet; Utviklingen i helse- og omsorgstjenestene understøtter målene i reformen; Større vekst i primærhelsetjenesten enn i spesialisthelsetjenesten Styrket medisinsk-faglig kompetanse i kommunene Kommunale døgntilbud for øyeblikkelig hjelp bygges ut Utbygging av frisklivssentraler Forenklet kommunikasjon gjennom elektronisk meldingsutveksling Færre liggedøgn for utskrivningsklare pasienter på sykehus Økt bruk av korttidsopphold og hjemmesykepleie 9. april 2017

Helsedirektoratet; Men vi har en rekke utfordringer; For spesialisthelsetjenesten; Ingen endring i bruk av somatiske spesialisthelsetjenester Fortsatt utskrivingsklare pasienter Reinnleggelsesrater for utskrivingsklare pasienter fortsetter å øke For kommunene; Kommunene klarer ikke å ta imot utskrivingsklare pasienter fort nok Sykere pasienter enn forutsatt skrives ut fra sykehusene (?) Ingen endring i timer per bruker av hjemmesykepleie Stabilt nivå av rehabilitering For pasientene; Økt oppstykking av pasientforløp? 9. april 2017

Nasjonalt nettverk november 2014; Hvor langt har vi kommet? Positivt; Målene i reformen oppleves som nødvendig og riktig i kommunene Avtaleinstituttet er nyttig og viktig Vi ser økt samhandling interkommunalt og mellom kommuner og HF Det er økt fokus på helhetlige og koordinerte tjenester Elektronisk kommunikasjon har økt dramatisk og har bidratt til bedre og tryggere dialog Områder hvor det er behov for videreutvikling/ kursjustering; Spesialisthelsetjenesten som helhet har i for liten grad tatt inn over seg intensjonene i reformen og sin rolle i å nå de overordnede målene Vi har ikke oppnådd en «ny og myndiggjort pasient- og brukerrolle» Allmennlegetjenesten oppleves fortsatt som en uavhengig, ikke integrert tjeneste på siden av kommune- og spesialisthelsetjenesten Samarbeid med allmennlegetjenesten og sykehus er en forutsetning for at de nye KAD/ ØHD-tilbudene skal finne sin plass i den akuttmedisinske kjeden Vi må utarbeide helhetlige pasientforløp inklusive prehospitale tjenester/ legevakt Samarbeidet mellom kommuner, helseforetak og utdanningsinstitusjonene må bedres 9. april 2017

Pasientenes helsetjeneste - Utfordringer til oss; Helsevesenet bygges på pasienterfaringer God informasjon slik at pasienten får mulighet for å være sjef i eget liv Høy kvalitet på tjenestene; objektiv og subjektiv kvalitet Mestring som mål Tjenestene er koordinert Kort/ ingen ventetid Valgmuligheter mht hvor man skal få sine helsetjenester og av hvem Sentralisere og spesialisere der vi må, desentralisere der vi kan Her er listet opp en rekke ulike områder med «lavthengende frukter», områder der det med systematisk innsats bør kunne være mulig på relativt kort sikt å dempe presset på henvisninger/ innleggelser i sykehus; Eksempel på muligheter innenfor ulykkesforebygging; Ulykkesforebyggende arbeid; Tiltak var; Os i Østerdalen; Reduksjon av antall lårhalsbrudd fra 35/1000 65+ til 10/1000 65+ fra 2000 til 2001 Utdeling av bøtter med sand til alle 65+ Harstad 1988 – 1993 reduserte brudd etter fall i hjemmene for eldre 65+ med 26% ute om vinteren blant eldre 65-79 år med 49 Tiltak var: Informasjon til helsepersonell og pensjonister Hjemmebesøk til alle 75 og 79-åringer Helsestasjon for eldre ble etablert, info om skadeforebygging ble gitt Sikkerhetssko ble laget billig på en bensinstasjon vha. pigger som ble satt inn i sko Pensjonister utførte enkelt installasjonsarbeid for andre eldre Fysisk trening gjennomført av fysioterapeuter Pensjonisttjenesten leverte sand til eldre for å strø trapper og inngangsvei Mellom 9% - 16% av alle innleggelser på sykehus skyldes feilmedisinering. Det er selvsagt godt å kunne komme på sykehus for å rydde opp i slike problemer men det er bedre ikke å være feilmedisinert! Forskning viser at det er liten overenstemmelse mellom hva fastlegen mener pasienter bruker av medisiner med hva hjemmesykepleien har av oversikt. Redusere feilmedisinering Her kan aktivt arbeid inn mot fastleger, hjemmesykepleie og sykehjem bidra til å unngå feilmedisinering. Mange pasienter kommer raskt tilbake til sykehus. Enslige menn over 80 år har en reinnleggelsesrate på 18% i løpet av de første 3 mndr etter utskriving. De pasientene som ikke hadde omsorgstjenester før de kom på sykehus er mest utsatt. Her er det mulig å gå systematisk til verks og se på muligheter for tiltak for å forebygge behovet for reinnleggelse. Forebygge reinnleggelser Etablere kommunale alternativ til innleggelse Sykestuer i Finmark, ø.hjelp-døgntilbud ved Fosen distriktsmedisinske senter fører til reduserte innleggelsesrater på mellom 20-30%. Om lag 70% av pasientene som legges direkte inn på slike tilbud som alternativ til innleggelse i sykehus er meget fornøyd med tilbudet og skrives ut til hjemmet. De trenger altså ikke sykehusinnleggelse når de får slike tilbud. I tillegg til å dempe presset på sykehusene vil man bygge opp lokal kompetanse som erfaringsmessig også bidrar til å styrke rekrutteringen til kommunens helsetjenester. Om kommunene jobber systematisk med åpningstid, inntaksprosedyrer og tilgjengelig kompetanse vil man kunne etablere konkurransedyktige alternativ til sykehusinnleggelser. I Alta har man bygget opp diabetesteam som sammen med fastlegen følger opp diabetespasientene tett. Dette bidrar til en bedre hverdag for pasientene og bidrar til redusert behov for bruk av sykehus. Tettere oppfølging av kronikergruppene Slik kan man også bygge opp tilbud til andre kronikergrupper og gi dem en tryggere og bedre hverdag. Innleggelsesratene er høyere når pasienter ikke møter sin faste lege. Om fastlegen er mer tilgjengelig for ø.hjelp-vurderinger vil færre måtte legges inn eller henvises til sykehus. Bedre tilgang til egen lege Krav til kompetanse hos legevaktslegen Det arbeides med å forskriftsendringer som gjør at man kan stille kompetansekrav til legevaktsleger, noe som også kan bidra til å sikre at rett pasient får rett tilbud. Det er store forskjeller mellom leger når det gjelder innleggelsesrater. Fra 1/1-2012 vil kommuneoverlegene få tilgang til data som sier noe om innleggelsesrater lokalt og forskjeller mellom leger. Bench-marking kan være et sterkt virkemiddel for å sikre rett innleggelsesrate. Det er ikke tvil om at pasienter som kunne profitert på innleggelse i sykehus ikke blir lagt inn i dag. Det er heller ikke tvil om at det er pasienter på sykehus som med fordel kunne klare seg med et annet tilbud (for eks utskrivingsklare). Det er store gråsoner på området i dag. Det trengs faglige retningslinjer mht hvem som bør innlegges på sykehus og hvem som ikke trenger et slikt tilbud. Regjeringen varsler at man evt kan utarbeide forskrift på områder men at det i alle fall er behov for å utarbeide faglige retningslinjer. Det er også et obligatorisk punkt i de framtidige samarbeidsavtalene at partene lokalt skal beskrive målgrupper for innelggelser på sykehus og hvem som kan få andre tilbud. Klare kriterier for hvem som skal innlegges og hvem som kan få alternative tilbud Regjeringen foreslår hjemmel i lovgivningen for å kunne stille krav til standardisering av programvare slik at ulike program skal kunne kommunisere. Bedre IKT-støtte og kommunikasjon Det er mye på gang for øvrig; E-resept Nasjonal helseportal Kjernejournal Egen stortingsmelding om IKT i helsevesenet Den enkelte kommune kan vurdere om det er lokale forbedringsområder på IKT-området. Personell som møter brukere/ pasienter må være i stand til både å observere, vurdere, rapportere og agere. Selv om jobben består i å gjøre rent på kjøkkenet hos brukeren er det viktig å kunne vurdere hvordan det går og sikre at tiltak blir iverksatt om det er tilkommet endringer som bør følges opp. Dette krever kompetanse ut over å kunne gjennomføre oppdrag iht vedtak. Økt kompetanse i helse- og omsorgstjenesten Rett tilbud på rett sted til rett tid krever kompetanse hos alle ansatte. Helse- og omsorgspersonell må kunne lytte til brukerne og samarbeide med andre involverte. Skal kommunene klare sin del av jobben framover må sykehusene understøtte kommunenes nye rolle mht veiledning/ opplæring, tilgjengelighet, breddekompetanse og nye tiltak/ tjenester ut fra kommunenes behov. Krav til sykehusene; Kommunene må ha faglig tyngde og autoritet til å kunne stille krav. Samarbeidet kommuner – sykehus må skje i et likeverdig forhold, noe som ikke kommer av seg selv. 10 09.04.2017 10

Ønske om mer informasjon? Behov for bistand? www.regjeringen.no/samhandling Nasjonalt nettverk for samhandling; Prosjektdirektør Tor Åm Tlf; 911 12 137 E-post; tor.am@hod.dep.no 09.04.2017