Introduksjon til rådgivning & innovasjon Velkommen ! SPED 4000 Introduksjon til rådgivning & innovasjon 25. August 2008 Liv M. Lassen
Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten 2008 Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, 157-167 LML/ISP
Den 25. August 2008 10:15 – 10:50 Introduksjon til studiet 11:05 – 11:45 Begreper & former 11:45 -12:15 Lunsj 12:15 – 13:00 Modeller & Perspektiver 13:15-14 Rammer for studiet Anbefalt lesing - Lassen (2002) Rådgivning - Kunsten å hjelpe, side19-44, 59-68
Studiets Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt Bevisste refleksjoner Tilstrekkelige ferdigheter i møte med rådsøker Trygghet Formidling og faglig profilering Profesjonelt møte med rådsøkere
Liv M. Lassen, 1. Amanuensis ISP, UiO Tidligere Erfaring Skolepsykologisk Kontor Oslo: 1969-71 P.p.t Bærum 1980-92: ungdomsskoler, barneskoler, veiledning miljø -& ledelse, klassemiljøutvikling Forebyggende ungdomsarbeid Behandling av unge stoff misbrukere Utdannelse: Cand. psychol; Dr. Philos. Forskning: identitetsutvikling, lese/skrivevansker, rådgivning, mestringsstrategier, salutogenese
Hva er rådgivning? ”Enhver situasjon der det foreligger gjensidighet om at et menneske skal gå inn i et samarbeid med et annet menneske(r), i et forsøk på å yte hjelp.” Davis 1995:16
Den profesjonelle samtalen & møtet Davis 1995: Rådgivning er å lytte til og snakke med mennesker. Lassen 2002: Rådgivning er en kommunikativ prosess mellom to eller flere mennesker hvor samspillet er definert i klare rammer med hensyn til forholdets karakter, dets innhold og tidsbegrensning.
Rådgivning -- En prosess Fra en nåværende situasjon (som er vanskelig) Til en ønsket situasjon Gjennom å igangsette tiltak. Innebærer: klargjøring av situasjonene utløsning av ressurser igangsetting av tiltak (Egan,1994) LML/ISP
”Flow” – M. Csikszentmihalyi Utfordringer Høy Angst Flyt Kanal = Optimal trivsel & A3 læring A4 A1 A2 Kjedsomhet Lav Høy Ferdigheter
Rådgivers rolle Å tilrettelegge prosessen Å lede prosessen Å sørge for å fullføre prosessen + Å være “modell”
Det profesjonelle ansvaret Legge så mye til rette som mulig med reflektert bevissthet med tilstrekkelige ferdigheter med varhet og etisk sensitivitet
Prosessens resultat “For det bedre eller for det verre” (Carkhuff & Anthony, 1988) bedring- økt forståelse for problemet utvidet handlingsrepertoar høynet sikkerhet forverring- økt frustrasjon/forvirring forhastet avslutning/oppgitthet LML/ISP
Hindringer av prosessen Naturlig problemløsning og vekst er hindret hindret at individet/instansen trenger Rådgivning en hjelp til selvhjelp for å overkomme hindringen. Caplan’s analyse (1970) av 4 hindringer: mangel på tilstrekkelig kunnskap mangel på ferdigheter mangel på selvtillit mangel på objektivitet LML/ISP
Sikring av vekst Sakskompetanse - faglig spisskompetanse systemkompetanse etiske rammer Prosesskompetanse- prosess forståelse profesjonelle rådgivningsholdninger/ egenskaper kommunikative evner LML/ISP
Det viktigste profesjonelle redskapet Deg selv Engasjement Kunnskap Ferdigheter Kompetanse Verdier
Rådgiveren ” Du” er ditt arbeidsredskap Studiet Kunnskap Grunnleggende holdninger til vekst Kommunikasjons ferdigheter Evne til refleksjon Aldri ferdig utviklet Studiet Egenutvikling av kompetanse En formell kvalifisering
Rådgivning ”En hjelp til selvhjelp” Å bestyrke dem som søker hjelp Å fremme deres kompetanse Å støtte dem til å utvikle muligheter og ressurser til tross for begrensninger ” En planlagt endring til det bedre” Å bidra med å igangsette en prosess for de som søker din hjelp fra et vanskelig ståsted til et ønsket ståsted
Spesielle utfordringer Flere økologiske nivåer å forholde seg til “flere klienter samtidig” Mange ledd i prosessen “lang vei til brukeren” Fra det ideelle til virkeligheten “ fagekspertise, utstyr, osv” Utredning/Informasjon ----//---- Oppfølging LML/ISP
Muligheter Mange former: Direkte rådgivning, veiledning, konsultasjon Mange nivåer: individuelt, gruppe, system, organisasjon Mange teorier Mange modeller
Rådgivningsformer Direkte rådgivning Veiledning Terapi Under- Konsultasjon visning
Modeller Carkhuff & Anthony - Skills of Helping Egan- The Skilled Helper Kokkersvold & Vedeler- Spesialped.Rådg. Lazarus & Folkman - Stress & Coping Problemløsningsmodell for Innovasjon
Innovasjon “planlagt endring av praksis for det bedre” PS- Problemsløsning som utganspunkt RDD-Research-development-diffusion som spredning av informasjon SI- Sosial interaksjon som en nødvendig forutsetning for økologisk arbeid
Innovasjonsmuligheter innen en rådgivningsprosess At endringsprosessen kommer igang Utvidelse av perspektiv og forståelse Forløsning av krefter Å finne de “beste” strategier/tiltak Utvide handlingsrepetoire Vedlikeholde motivasjon for endring
“Communicare” Å gjøre felles Samhandling i en vid forstand De som inngår i en relasjon er begge ansvarlig for den Mennesker kan ikke la være å kommunisere. Å ikke kommunisere er også kommunikasjon (Bateson)
”Alt er kommunikasjon” Det verbale (ord; språk) og ikke verbale (gester, tonefall kroppsspråk, hvordan vi uttrykker, osv.) Konteksten: sted, kultur, språket, osv. Hovedbudskap vs. underliggende spor : symfonien vs. hver instrument reflektiv praktikker : holdninger, teori, praksis, prosess analyse ulike versjoner av virkelighet -- fortolkninger / respons fokus -- hva hører man selv on man lytter (assosiasjoner, egne tanker, forberedelse av replikk) W.L. Hurwitz
Møtet Grunnleggende holdninger - legger en ramme for møtet mellom rådsøker og rådgiver slik at interaksjon kan skje “relasjonen kommer først” for at kommunikasjonen skal flyte - G. Bateson
Å skape de gode møtene Tre Grunnleggende Egenskaper: Empati- å forstå en annens perspektiv så godt som mulig. Kongruens- å være seg selv på en genuine måte. Positiv Aktelse- respekt og gjensidighet LML/ISP
Kommunikative ferdigheter og rådgivningsprosessen Rådgivers evner Fremmer rådsøkerens genuin oppmerksomhet involvering & kontakt anerkjennende respons utforskning (problem/ønske) personliggjøring innsikt & eierskap igangsetting av forsøk handling & bestyrking
Paradigmeskift 1. Fra fokusering på selve individet til fokusering på individet i systemet. 2. Fra problemfokusering til mulighetsfokusering.
Løft ! Fra problemløsning (Carkhuff, Egan) til “Solution-focused brief counseling” (SFBC) av Steven de Shazer & Insoo Kim Berg til LØFT - Løsningsfokusert tilnærming til organisasjonsutvikling og konfliktløsning (Gro Johnsrud Langslet)
Fokus på suksess er veien til bedring Fokus på fremtiden gir mulighet for frigjøring Synker ned i gjørmen Fanget av fortidens uløste konflikter & falliter NÅ
“Empowerment”- som prinsipp (Dunst, Trivette, Deal, 1994) “Empowerment”- som prinsipp Mulig å bestyrke mennesker gjennom: Å vektlegger mestringsopplevelser & kompetanseheving. Frambringe de iboende kreftene & ferdighetene hos impliserte. Identifisere muligheter for utvikling. Anerkjenner personlige valg.
3 Hoved Teser Alle har eksisterende styrker & evner & muligheter for å bli mer kompetente Svikt å vise kompetanse ligger like mye med systemets vansker for å legge tilrette for læringsmuligheter som individ mangel. Læring skjer best når erfaringer fører mennesker mot selv attribusjon
4 Nivåer Individ - sosial kompetanse, ferdighetsutvikling, selvtillit, selvkontroll Gruppe - tilhørighet, løsningsfokuserte ferdigheter, inkludering, samarbeid Organisasjoner - delt lederskap, effektiv kommunikasjon, muligheter til å øke ferdigheter Samfunn - muligheter for bruker deltagelse/ bestemmelse
Sirkulære Prosesser 1. Nivå Barn/ Ungdom/Bruker Pedagogen/ helse personel Foreldre 2-3. Nivå Klasse/avdelings/klubb miljø Skole/barnehage/arbeidsmiljø Hjemme/bomiljø 3-4. Nivåer Kommune/ Bydel Etatene Befolkningen
“Salutogenese” Aron Antonovsky Sense of Coherence og Bevegelse Comprehen- Manage- Meaning- sibility ability fulness Move: UP High Low High UP Low Low High Down High High Low Down High Low Low
Hele Studiet Hele Studiet Høst 2008: Rådgivnings & innovasjonsprosser Egenskaper & Ferdigheter Teoretisk oversikt Vår 2009: Rådgivningspraksis Kartlegging- Innføring WISC, gjennomføring av protokoller & rapport Hjemmeeksamen
Modul I Høsten 2008 Rådgivningsprosesser: definisjoner, begreper & modeller Grunnleggende egenskaper & sentrale kommunikative ferdigheter i rådgivning (Teoretisk oversikt, barnesamtalen og praktisk trening) Teoretiske retninger innen rådgivning: oversikt & fordypning & egen refleksjon. Systemrettet rådgivning: familier, klasser, skole Innovasjon LML/ISP
3 Fora ; 3 Funksjoner KULLET - et utvidet faglig nettverk deling av kunnsakap STUDIE GRUPPER- reflekterende team for diskusjon & trening INDIVIDUELT - egenutvikling, logg & literaturstudier LML/ISP
Formelle mål: Masters Studiet 20 studiepoeng 1.Teoretisk fordypning & skriftlig grupperapport - (Arbiedskrav I) 2. Gruppetrening av rådgivningsferdigheter & individuell rapport- (Arbeidskrav II) 3. Rådgivningspraksis våren 2009 4. Skriftlig Hjemme Eksamen (Våren 2009) 5. WISC protokoller & rapport - 2009
Arbeidskrav I: Teorifordypning i gruppe. Gruppen skal bestå av 5-6 studenter med basis i egentreningsgruppene. Teorifordypningene velges blant de rådgivningsteoriene som presenteres i forelesninger, finnes i pensum og i (annen) anerkjent faglitteratur på området. Eksempler på teorier kan være humanistiske (inkl. gestalt), kognitive, psykodynamiske, systemiske. Den skriftlige oppgaven kan utarbeides på ulike måter. Eksempelvis kan den ta for seg bakgrunn/historikk, sentrale komponenter, relevans for spesialpedagogisk rådgivning etc. Det skal utarbeides litteraturliste. Henvisning til litteratur i teksten følger instituttets vanlige regler for oppgaveskrivning. I forkant av innlevering skal gruppene presentere arbeidet for medstudenter og faglig ansvarlig(e). Presentasjonen varer 15-20 minutter. Det er anledning til å bruke ulike presentasjonsformer. Kriteriene for vurdering av det endelige arbeidet er: faglig presisjon, klarhet i begrepsbruk og eksemplifisering drøfting i forhold til retningens relevans for spesialpedagogisk rådgivning kritisk analyse (fordeler, ulemper, dilemmaer og anvendelse) av den teoretiske retningen Omfang: 5-7 sider tekst, inkludert et kortfattet sammendrag. Litteraturliste kommer i tillegg. Den skriftlige besvarelsen leveres til endelig godkjenning senest 20.10.2008 innen kl. 15:00.
Arbeidskrav II: Individuelt refleksjonsnotat Arbeidskravet er et individuelt refleksjonsnotat hvor studenten skal reflektere over de erfaringer som gjøres i egentreningen (rollespill) i lys av rådgivningsteorier. Erfaring fra fordypningspraksis eller arbeidserfaring kan også trekkes inn. Oppgaven kan utformes personlig i den forstand at det blant annet kan reflekteres over valg og dilemmaer som en møter i rådgivning, for eksempel i hvilken grad og på hvilken måte en som rådgiver er i stand til å ta rådsøkers perspektiv. Det skal utarbeides litteraturliste. Henvisning til litteratur i teksten følger instituttets vanlige regler for oppgaveskrivning. Kriterier for vurdering av arbeidet er refleksjoner over egen rolle og funksjon som rådgiver, hvordan kommunikasjonsferdigheter kan brukes i rådgivningsprosessen og sider ved en selv som oppleves viktig å videreutvikle. Omfang: 4-6 sider tekst. Litteraturliste kommer i tillegg. Innleveringsfrist er 19.12.2008 innen kl. 15:00
EKSAMEN: Eksamen gjennomføres som en individuell hjemmeeksamen og skal ta utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling. Denne skal godkjennes av fagansvarlig. Det er ønskelig at oppgaven knyttes til ett eller flere av arbeidskravene. Eksempler på temaer kan være forholdet mellom individrettet og systemrettet endringsarbeid i spesialpedagogisk virksomhet, rådgivning rettet mot bestemte brukergrupper og hvordan kommunikativ kompetanse kan påvirke ulike rådgivningssituasjoner. Tema og problemstilling må kunne begrunnes som relevant for spesialpedagogisk rådgivnings- og endringsarbeid. Omfang: 12-15 sider tekst. Litteraturliste kommer i tillegg. Henvisning til litteratur følger instituttets vanlige regler for oppgaveskrivning. Innleveringsfrist: 23. mars innen kl. 15:00
Pensumliste: http://www.uio.no/studier/emner/uv/isp/SPED4000/h08/pensumliste.xml
Valg Velg – teoretisk retning og litteratur som er relevant for deg (Velg150 s. fra Counseling Children) Velg rollespill som er relevant for din utvikling / din praksis Velg refleksjonstemaer / fokus som gir deg mening Velg eksamensoppgave