Definisjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Advertisements

Fra kvinnekultur til hva
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Regjeringens barne – og ungdomspolitikk Kjell Erik Øie Statssekretær.
Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.
• Med rikelig rom for tros- og livssynsutfoldelse • Med åpenhet for borgernes ulike livssyn, religiøse så vel som sekulære, minoritetenes så vel som majoritetens.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Likestillingsarbeid i barnehagen fokus på menn
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
LEKERESSURSER - Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Kroppsøvingsdidaktikk
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Leken i et samfunnsperspektiv
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Mangfold og fellesskap
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
1 Jeg og samfunnet.
Selvhjelpsideologien
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Etikk i pedagogisk arbeid
Kompetansemål kapittel 1 og 2
- Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen.
Etter TV-aksjonen Hovedmål for TV-aksjonen Økt åpenhet og forståelse Livskvalitet og deltakelse Forskning som kan bidra til å løse demensgåten.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Likestilling og likeverd i barnehagen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg? Barnehage 2016.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Har vi et kjønnsperspektiv i barnehagen? Tønsberg 2007 Innspill til den nye rammeplanen ved Rønnaug Sørensen. Sosiolog og høgskolelektor ved Høyskolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Kultur, kjønnsroller og samliv
Den norske arbeidslivskulturen
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Forskjeller mellom gutter og jenter
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Definisjoner

Kjønnsroller Normer og forventninger gitt i en kultur knyttet til å være født jente/ gutt

Kjønnsidentitet Opplevelse av sitt eget kjønn som stabilt og sentralt trekk ved personligheten

likestilling samme plikter og rettigheter uansett kjønn

Kjønnssosialisering Oppdragelse av jenter og gutter ut fra gitte normer. Ervervelse av kjønnsidentifikasjon

Det relasjonelle kjønnsperspektiv Kjønn oppstår i samhandling Er dialektisk Utgangspunkt i eksisterende definisjoner av kjønn

Formålsparagraf. Likeverd og solidaritet. Skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.

likestilling Skal gjenspeiles i pedagogikken Oppdragelse til å møte og skape et likestilt samfunn Jenter og gutter skal bli sett og hørt Oppmuntres til å delta i fellesskapet i alle aktiviteter

Personalet skal Reflektere over sine holdninger til samfunnets forventninger til gutter og jenter.