Eldreomsorgens ABC Introduksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Demensplan 2015 Den gode dagen.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Demens hos personer med utviklingshemming
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Møteplass for etisk refleksjon
Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Hverdagsrehabilitering
- roller og forventinger
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
- en nyttig test i demensutredningen?
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Bjørg Landmark og Sissel Eriksen. 9. november 2010
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Demensomsorgens ABC Eldreomsorgens ABC
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Veiledning av studenter
Dette er Raskere tilbake
Demensteam Lier Kommune
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Pårørendesatsingen Kari-Ann Baarlid
Nasjonalforeningen for folkehelsens demensforeninger
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Etikk i Haugesund Kommune
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Psykologer i kommunene
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Demensomsorgens ABC.
Eldreomsorgens og Demensomsorgens ABC
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Eldreomsorgens ABC Demensomsorgens ABC En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Ringsaker kommune.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Hva skjer? Utviklingssenter for sykehjem i Østfold
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
INFORMASJON OM ELDREOMSORGENS ABC
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Søndre Borgen Solgården sykehjem Solgården boligsenter Dagsenteret Aastad gård.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
”I pasientens fotspor”
Erfaringer med støttegrupper for yngre personer med demens
Å få barn Skal – skal ikke ????
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
ABC opplæringen som metode
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Eldreomsorgens ABC Introduksjon Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse

Fakta og utfordringer Ca 70 000 personer med demens i Norge i dag 9 000 – 10 000 rammes hvert år 300 000 personer er berørt 1 500 under 65 år – like mange udiagnostiserte Flere eldre med minoritetsetnisk bakgrunn 80 % beboere i sykehjem har en demens sykdom Ca 35 000 bor i eget hjem |

Fakta og utfordringer forts. Antallet personer med demens vil fordobles i 2040 40,7 % over 90 år utvikler demens Kostnader demensomsorg ca 14 mrd i 1995 – 18 mrd i 2020 Mye tyder på at dette er for lavt

Demensplan Sentralt i alle dokumentene er kompetanseheving Stortingsmelding 25 (2005-2006): Kvalitetsutvikling, forskning og planlegging Kapasitetsutvikling og kompetanseheving Bedre samhandling og medisinsk oppfølging Aktiv omsorg Partnerskap med familie og lokalsamfunn Demensplan 2015 ”Den gode dagen” Langsiktig strategi og resultatmål 2015 ”De viktigste grepene i en langsiktig kvalitetsforbedring av tjenester til personer med demens og deres pårørende vil være: Investering i kompetanse Tilrettelegging av boliger og bygningsmasse Utbygging av dagtilbud Forskning og utvikling Glemsk men ikke glemt: Konkretiserer! Annbefaler Demensomsorgens ABC og Eldreomsorgens ABC Sentralt i alle dokumentene er kompetanseheving

ABC historikk Arbeidet med ABC’ en startet som et prosjekt under Utviklingsprogram om alderspsykiatri (1992-1995) Alderspsykiatriens ABC Utviklet i ”Grünerløkka prosjektet ” Psykiatrisk sykepleier Kirsti Veidahl Solheim

Historikk forts. Geriatri Nasjonalt Geriatriprogram (1994-1999) Så de gode erfaringene med Alderspsykiatriens ABC, og ønsket fordypning i Geriatri. Spesialsykepleier Vigdis Drivdal Berentsen engasjert som forfatter

Historikk forts. Revisjon av Grunnmur og Reisverk permene startet 2001 revidert oppdatert utvidet Navnet endret til Eldreomsorgens ABC Vigdis Drivdal Berentsen (spesialsykepleier MSc) har hatt hovedansvaret for arbeidet

Målgruppe Alle yrkesgrupper med direkte pasient/bruker kontakt; Hjemmehjelpere og pleiemedhjelpere Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere Aktivitører Sykepleiere, ergo- og fysioterapeuter Vernepleiere Andre

Målsetting Å sette i gang prosesser som resulterer i kompetanseheving i demensomsorgen. Hovedhensikten er å: motiverer for økt læring øke evnen til egenaktivitet øke evnen til selvrefleksjon gi øvelse i å drøfte faglige spørsmål i gruppe øke tverrfaglig samarbeid. gi øvelse i skriftlig framstilling faktakunnskap.

De tre hovedelementene i studieprogrammet er: Studiegruppene Studiematerialet Seminarene

Innhold i Eldreomsorgens ABC To basispermer Grunnmuren Reisverket Tre likestilte ”Loft” Geriatri Demens Funksjonshemning og aldring

Grunnmur Personlighet og utvikling Mestring, forsvar Følelseslivet Brukerveiledning Studieteknikker og studie-grupper Kommunikasjon Aldringsprosessen Ernæring Hygiene Personlighet og utvikling Mestring, forsvar Følelseslivet Anatomi og fysiologi Holdninger og etikk

Reisverk Aktuelle lover Personalet og miljøet Samarbeid og omsorg for pårørende Validering Reminisens Realitetsorientering Transaksjonsanalyse Arbeidsmetoder del 1, 2 og 3 Legemiddelbruk del 1 og 2 Overgrep. Stress og kriser Godt liv i eldre år

Geriatri Kreft, årsaker og behandling Infeksjonssykdommer De vanligste kreftsykdommene Ved livets slutt Infeksjonssykdommer Hjerte-karsykdommer Hjerneslag Opptrening etter hjerneslag Sykd. i luftveiene Sykd. i ledd, muskler og skjelett Fordøyelsessykdommer Sykd. i urinveiene Hormonsykdommer Nevrologiske sykd. Sykd. i syns- og hørselsorganene

Demens Pårørende Demens og Alzheimers sykdom Aktiviteter Måltidene som aktivitet Musikk bevegelse og avspenning Godt bomiljø Organisering av tilbud Demens og Alzheimers sykdom Ulike demenssykd. Utredning Yngre personer med demens Demens hos personer med utviklingshemning Demens og sansetap Atferdsendringer ved demens Behandlingstiltak ved demens Etiske utfordringer

Funksjonshemning og aldring Aldring ved funksjonshemning Utfordringer ved å eldes Livsløpsperspektivet Barrierer i miljøet, tilpasning og tilrettelegging Redusert syn og hørsel Lese- skrive og matematikkvansker Cerebral parese Seinskader etter polio Revmatiske lidelser Multippel Sklerose

Studiegruppene Gruppeprosessen drivkraften i opplæringsmodellen Grunntanken ved gruppearbeid er at medlemmene både kan hjelpe seg selv og hverandre ved å Dele følelser med hverandre ved Sammenlikne holdninger og erfaringer Utveksle ideer, forslag og løsninger Utvikle personlige forhold seg imellom. ”Det blir således ikke bare logisk, men også en viktig prinsipperklæring , at man fremhever den overordnede betydningen av gruppeprosessen som hovedressurs i gruppearbeidet.” (Ken Heap 1999)

Studiegruppene Selvdrevne studiegrupper Deltakerne skal styre gruppa selv uten hjelp utenfra Alle medlemmene i gruppen er likeverdige alle har noe viktig å bidra med alle må bli sett hørt og akseptert Ingen grupper er like, og det er ikke et mål at de skal arbeide likt. Hver gruppe må finne sin plattform: Søren Kierkegaard prinsippet: ”at man , når det i sandhed skal lykkes at føre et menneske hen til et bestemt sted -først og fremst må passe på at finne ham der; hvor han er, og begynne der.” Noen tanker utfra Kirsti Solheim sin hovedide når hun lansert opplegget Alderspsykiatriens ABC

Studiegruppene Kontrakt for samhandling Bruke god tid innledningsvis på gruppeprosessen, og å finne ut hvordan vi vil arbeide sammen Nedfelle de viktigste områdene for samhandling i gruppa skriftlig Forpliktelse overfor hverandre Lederskap-fraværsgrunner-normer for diskusjonene- møtetidspunkt – i arbeidstid /fritid – i overgang mellom dag-kveldsvakt, lengde på gruppesamvær, sosial forhold-nye medlemmer- hvis noe skjærer seg m.v.

Studiegruppene ”Coctailmetoden” Ideell gruppestørrelse 6 – 8 deltakere Sette sammen gruppene på tvers av arbeidsgrupper og profesjoner Blanding av ansatte med ulik yrkesbakgrunn gir mangfold av erfaring og spennende læringsmuligheter

Studiegruppene Sette sammen gruppene på tvers av arbeidsplasser øker forståelsen for hverandres arbeidssituasjon og gir muligheter for bedre samarbeid Får bedre belyst problemstillinger og en bredere diskusjon når perspektiver fra for eksempel hjemmesituasjon og institusjon trekkes inn gjør det enklere å organisere studiegruppene

Studiegruppene DIALOGEN i gruppa viktigst! Samspillet i gruppa gir rom for undring, ved at man tar seg tid til å stoppe , stille spørsmål og reflektere sammen. Det er dialogen, deling av erfaringer og refleksjoner ut fra temaene i heftene, som gruppemedlemmene opplever som det viktigste. Får et fora for faglig vekst!

Studiegruppene Viktige faktorer for å lykkes med gruppene: god kontrakt ”følge med person” kontakt person i kommunen fagledere som følger med og etterspør kunnskaper rettferdig fordeling arbeidstid/fritid – likhet for alle gruppene

Studiematerialet Fagstoffet er skrevet av leger, psykologer, sykepleiere, ergoterapeuter og vernepleier; alle med videreutdanning innen fagfeltet og med lang klinisk praksis Fagstoffet inneholder tallrike kasuistikker, problemstillinger og arbeidsoppgaver som deltakerne vil kjenne igjen fra egen hverdag. Dette sikrer at studiematerialet er faglig oppdatert og virkelighetsnært Tidsbruk: ca. et år pr. perm

Demensomsorgens ABC som lydbøker Studiematerialet er tilrettelagt for personer som er leseuvante, eller som har lese- og skrivevansker

Seminarene Et oppstartsseminar Deretter fagseminarer hvert ½ år Erfaringsutveksling Motivering for videre arbeid Faglig påfyll

Studiebevis 80% frammøte

Studiebevis Minimumskrav for å få studiebevis Utstedes på grunnlag av den enkelte deltakers fremmøte og beregnes ut fra de gitte kriterier Minimumskrav for å få studiebevis Lengde pr gruppesamling til faglig innhold skal være minimum 1 1/2 time Antall gruppesamlinger skal være minimum en samling per hefte Ved fullført studieperm leveres riktig utfylt fremmøteskjema til kommunens kontaktperson som kontrollerer og videresender skjemaet Studiebevis sendes samlet tilbake til kommunens kontaktperson for distribusjon til studiedeltakerne

Hva kan Eldreomsorgens- og Demensomsorgens ABC brukes til? Realkompetansevurdering Klinisk fagstige/ klinisk spesialist Helsefagarbeider med ABC til fagbrev På min CV

Nøkkelfaktorer for å lykkes: At en bruker god tid på gruppeprosessen At gruppene er satt sammen på tvers av faggrupper. Ulike arbeidsplasser representert i gruppene Ledelsen sentralt stiller seg bak opplegget. Deltakerne opplever anerkjennelse fra nærmeste leder, - kunnskap etterspørres. Kontaktperson.