Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Åsmund Sollien Schau og
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Framtida nå - les og forstå!
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Vurdering for læring på Linderud skole
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Vitensenteret i Trondheim
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Velkommen til klasse- foreldrene
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borre ungdomsskole
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Cafédialog – elevmedvirkning
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
Drop-In metoden i skolen
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Ungdomstrinn i utvikling
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Hva er viktig for elevers læring?
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Kunst og håndverk 10. trinn
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Utskrift av presentasjonen:

Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år Bingsfoss ungdomsskole 4 stillinger Rektor Helge Lillekvelland Fagleder Solveig Sandodden Johansen (prosjektleder)

Sørum kommune Praksiseksempel fra Sørum kommune - kommunens tiltak knyttet til økt lærertetthet. I løpet av innlegget er det ønsket at vi skal svare på følgende spørsmål: Hva ønsket dere å oppnå med tiltaket – hva var den opprinnelige intensjonen. I hvilken grad fungerer tiltaket som dere hadde planlagt/etter intensjonen – hvilke justeringer er i tilfellet gjort. På hvilken måte knyttes dette tiltaket sammen med andre tiltak/fokusområder i kommunen/skolen.

Sørum kommune Tilskuddsbrevet sier: Midlene skal bidra til økt lærertetthet

Sørum kommune Tilskuddbrevet sier: Støtte opp om skolens arbeid med tilpasset opplæring Gjøre opplæringen mer praktisk, variert og relevant Styrke de grunnleggende ferdighetene «Målet er at elevene skal oppleve økt mestring og bedre læringsutbytte.»

Sørum kommune «Det er også et mål å se om tiltaket kan bidra til å styrke læringsmiljøet og redusere behovet for spesialundervisning»

Sørum kommune Vår prioritering: Delingstimer i kjernefag på 9. og 10. trinn samt målrettet styrking Styrking av tilpasset opplæring

Sørum kommune Skolene har ulik prioritering Bingsfoss: Delingstimer i kjernefag på 9. og 10. trinn samt generell styrking Styrking av tilpasset opplæring Melvold: Delingstimer i flere fag, praktiske og teoretiske fag

Sørum kommune 11,5 % av elevene har vedtak om spesialundervisning

Sørum kommune Rom 1: Lesing og skriving Rom 2: Regning og engelsk

Sørum kommune Nytt verksted 2015: Musikk og grunnleggende ferdigheter (Komplett band-utstyr innkjøpt)

Sørum kommune

Rom 1: Lesing og skriving Sørum kommune Rom 1: Lesing og skriving

Rom 2: Regning og engelsk Sørum kommune Rom 2: Regning og engelsk

Sørum kommune Bedrift: Hus og hjem

Sørum kommune Bedrift: Verksted

Sørum kommune

Sørum kommune Erfaringer etter første året: Økt motivasjon Mestring Glade ungdommer Det skjer noe med holdninger til TO i hele kollegiet Ca 30 elever uten vedtak deltok på et eller flere kurs

Sørum kommune Utfordringer PPT 46 enkeltvedtak 41 av dem er på 1-190 timer pr år Rom Sammenheng med opplæringen i klassen

Sørum kommune Fokusområder: UIU: Skriving som grunnleggende ferdighet Klasseledelse Vurdering for læring Elevens egenvurdering NY GIV

Sørum kommune OPPDRAG TEMA: Skriving og Vurdering for læring: Velg et tema fra halvårsplanen Lag et undervisningsopplegg der dere legger inn et element om skriving som grunnleggende ferdighet og der det er laget rom for elevens egenvurdering. Arbeid enkeltvis eller i faggrupper på trinn (små fag kan muligens samarbeide på tvers av trinn) Legges fram i fellestid tirsdag (rekkeframlegg). Skissen leveres skriftlig til trinnleder

Sørum kommune Hvordan en MMS-lærer løste oppdraget: Hvordan få til loggskrivinga bedre på MMS- bedriftene, verkstedet? Fra ord og begreper til hele setninger og sammenhengende tekst. Ofte sliter elevene veldig med å skrive flere setninger sammenhengende og få til en sammenhengende tekst i loggskrivingen etter hver økt. Det blir ofte kort og lite sammenheng i teksten

Sørum kommune En metode som kan være fin i hjelp med dette er femavsnittsmetoden: Lærer gjennomgår denne og henger opp ei skisse på veggen der elevene ser hvordan det kan gjøres. Den første loggen skrives sammen der alle hjelper hverandre og jobber seg gjennom avsnitt for avsnitt.

Sørum kommune Innledning : Overskrift: Dato og produksjonssted   avsnitt: Info om hva du har laget og gjort i dag. Beskrivelse og forklaring av produktet eller det du har produsert i dag 2. avsnitt: Hvilke redskaper har du brukt i dag. Beskrivelse av de redskapene du har brukt i dag. Kjennetegn på de verktøyene du har brukt, bruksområder, utdype bruk, eksempler på annen bruk. 3.avsnitt: Hva har jeg lært i dag , erfaringer jeg har gjort meg, legge inn kommentarsetninger Avslutning: Oppsummere kort hvordan dagen har vært. Ingen nye momenter. I tillegg skal alle skrive en positiv setning om seg selv. Noe de syns de har mestret bra i løpet av økta.

Sørum kommune Siste tiltak: Ved start av hver MMS-periode settes det av tid slik at MMS-lærerne er tilgjengelige for faglærere for utveksling av informasjon om enkeltelever.

Sørum kommune Elevundersøkelsen 2014-2015 2013-2014 Praktisk opplæring 2,90 2,68 Variert opplæring 3,53 3,23 Relevant opplæring 3,64 3,51 Læringskultur 3,38

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN Sørum kommune TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN