Ringsaker kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Litt mer om PRIMTALL.
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Levanger kommune Helse Levanger kommune – Dialogseminar , Åre – Utfordringer for helsefeltet - Øystein Sende UTFORDRINGER FOR HELSEFELTET Generelt:
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
Kommunesektorens kompetansebehov – hvordan få forskning og forskningsresultatene ut i kommunesektoren? Hvordan sikre at kompetansebehov følges opp? Helge.
KOMPETANSEBEHOV ”Helseregion Sør-Gudbrandsdal” Gausdal – Lillehammer – Øyer – Ringebu Partnerskapsavtalen Gjøvik 9. september 2011 TRUST Tiltak for Regional.
Bakgrunn for stillingen
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
REHABILITERING Ved Helsehuset Sarpsborg
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Meldingsløftet i Hitra Kommune
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
ICF i undervisning og forskning.
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Synliggjøring av ergoterapi -I organisasjonen -Politisk -Internt.
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Utfordringer i forhold til kompetanse Gjøvik kommune tjenesteområde Helse og omsorg.
Demensteam Lier Kommune
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Møte med TV og kontaktpersoner i Østfold Eilin Ekeland Forbundsleder September 2005.
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Samarbeid fagskole høgskole
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
TROMS Ø Nettbasert kompetanseutvikling
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
AKSJON INITIATIVTAKERE: KS NAVO HSH SAMARBEIDSPARTNERE: Sosial –og helsedirektoratet Utdanningsdirektoratet NY UTDANNING PÅ VIDEREGÅENDE SKOLE.
Malverk intern produktopplæring
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
KOMPETANSEBEHOV Helseregion Sør-Gudbrandsdal Gausdal – Lillehammer – Øyer – Ringebu Partnerskapsavtalen 2. samling Gjøvik 23. november 2012 TRUST Tiltak.
Bli Helsefag- arbeider
Demensomsorgens ABC.
Fagskoleutdanning for helse- og sosialsektoren: - En viktig kompetansebrikke i samhandlingspuslespillet!
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Dialogmøte om kompetanse- behov og gjennomførings- modeller innen helse og omsorg - Nord-Gudbrandsdal lokalmedisinske senter, Otta NGLMS, den 22. mars.
Strategi for kompetanse og rekrutteringsbehov i pleie og omsorg Analysegrunnlag: Faktatall Årsverksutvikling Turnover Demografi SSB og forskning.
Personellsituasjonen i Østfold.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

Ringsaker kommune

Kompetansetiltak Mobilisering av eksisterende kompetanse gjennom bedre tilrettelegging Utvikling av kompetanse gjennom interne og eksterne opplærings- og utviklingstiltak for eksisterende medarbeidere Kompetanse som hentes eksternt enten ved rekruttering, samarbeid eller bistand

Planarbeid Utarbeidelse av ny strategi – Mestring og forebygging Kompetanse og rekruttering utfaset som et strategiområde Behandling av plan i kvalitetsutvalg Utarbeidelse av opplæringsplan for 2012 med felles tiltak og angivelse av læringsstrategier Denne brytes ned ytterligere ved at hver enhet utarbeider sine egne årlige opplæringsplaner med lokale tiltak og læringsstrategier

Samarbeid Hamarregionen Tett samarbeid vedr. videregående utdanning og fagskole Samarbeidsmøter med drøfting av behov på høgskolenivå Modellere samarbeidsmodeller benyttet for pedagogisk personell i skoler?

Kompetanse og rekrutteringsplanen Beskrivelse av utfordringene frem mot 2020 Mål for pleie og omsorg Kompetanseløftet 2015 – nasjonale føringer Kartlegging av kompetansebehov -2017 Læringsstrategier Kompetanseplan for 2012 Finansiering av kompetansetiltak 2012

Aldersfordeling for de ulike stillingskategorier Assistenter Fagarbeidere Sykepleiere Vernepleiere -29 14 % 7 % 12 % 17 % 30- 39 16 % 29 % 42 % 40 - 49 27 % 24 % 40 % 13 % 50 - 54 18 % 6 % 55- 34 % 35 % 11 % Totalt 100 % Prosent

Alderssammensetning Figur 3 viser at det er flest antall ansatte som er 56 år og eldre i fagarbeidergruppa. Her utgjør denne andelen 151 ansatte. Av disse igjen utgjør de som er 60 år og eldre, 73 stykker. Her er det et tydelig rekrutteringsbehov. De som er 55 år og yngre utgjør 346. Blant assistenter er det 75 som er 56 år eller eldre. Av disse 75 er det 41 som er 60 år og eldre. Det er 240 som er 55 år og yngre blant assistentene. Det er 22 sykepleiere som er 56 år og eldre. Av disse 22 er det 9 som er 60 år og eldre. Det er 149 som er 55 år og yngre. 7 vernepleiere er 56 år og eldre, 37 ansatte er 55 år og yngre.

Alderssammensetning   I miljøterapeutgruppa er det 5 stykker som er 56 år eller eldre og 23, 55 år og yngre. Det er 5 helsesøstre som er 56 år eller eldre og 3, som er 55 år og yngre. For barnevernspedagoger er fordelingen 1 ansatte, 56 år og eldre og 10, 55 år og yngre. Aldersfordelingen for sosionomer er 2, 56 år og eldre og 4, 55 år og yngre.

Fordeling stillingskategorier 16 % 29 % 46 % Antall ansatte 1085, fordelt på stillingskategorier, viser at fagarbeider utgjør 46 % (497) og er den største gruppen ansatte. Deretter kommer assistenter med 29 % (315). Sykepleiere utgjør 16 % (171), vernepleiere 4 % (44), miljøterapeuter 3 % (28), helsesøster 1 % (13), barnevernspedagog 1 % (11) og sosionom 1 % (6)   Av de 171 sykepleiere som er ansatt, er 21 spesialsykepleiere. Dvs. 12,3 % har spesialisert seg gjennom en videreutdanning. Blant de 246 hjelpepleiere som er ansatt, har 49 stykker dvs. 19,9 % tatt en videreutdanning. Situasjonen for omsorgsarbeidere er at % har videreutdanning. For helsefagarbeidere er andelen med videreutdanning %.

Kompetansebehov 2012 Sykepleiere/vernepleiere Medisinsk kompetanse- sykehjemsleger Fysioterapeuter og ergoterapeuter Helsefagarbeidere Aktivitører Sosionomer Ledelse

Videreutdanning Aldring og eldreomsorg Psykiatri/rus Alderspsykiatri/aldersdemens Rehabilitering Kreftomsorg/palliasjon /lindrende behandling Omsorgsteknologi (IKT) Etikk Veiledning Lederopplæring: innovasjon, prosess, kvalitet

Masterutdanning Gerontologi Psykiatri Fysioterapi Ergoterapi Utviklings- Forebygging/folkehelse kompetanse Klinisk sykepleie Ledelse

Utfordringer Turnusarbeid og små stillinger Vikarkostnader vs studiekostnader Vilkår for utdanning Intern opplæring vs formell utdanning

Deltidsproblematikk Sykefravær Pleie og omsorgssektoren har i snitt et relativt høyt sykefravær, men det varierer fra enhet til enhet. I 2011 var gjennomsnittlig sykefravær på 13 % og målet var 12 %.   Ansettelsesforhold Det er totalt 1085 ansatte i helse og omsorgssektoren inkludert både fast ansatte og vikarer. Antall fast ansatte er 869 (80 %) og vikarer 216 (20 %). Stillingsstørrelse Diagrammet under viser at assistenter (42,87 %) og fagarbeidere (65,89 %) har i gjennomsnitt de minste stillingsstørrelsene i pleie og omsorgstjenesten. Blant øvrige helse og omsorgstjenester er det helsesøstre som i snitt har minst stillingsstørrelse (54,45 %). Gjennomsnittlig stillingsstørrelse for de andre stillingene er: sosionomer 100 %, barnevernspedagoger 84,44 %, vernepleiere 88,90 %, sykepleiere 83,24 % og miljøterapeuter 83,43 %.

Lønnskostnader pr. dag

Intern basisopplæring Medikamentopplæring (inkl. insulin) Grunnleggende demensomsorg Etisk kompetanse Saksbehandling/forvaltning/dokumentasjon Vikarkurs med faste tema Grunnkurs for nyansatte - velkomstmappe - veiledning - prøvetid Vikarkurs: Rettigheter og plikter som ansatt, spesielt om taushetsplikt Hygiene Grunnleggende stell og pleie Forflytningsteknikk Dokumentasjon Tannhelse Førstehjelp Spesialenhetene få en mer sentral rolle i opplæring av ansatte tilsvarende de to kursene som fagkonsulentene i RE Fellesenhet demente nå tilbyr.