Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertChrister Simensen Endret for 9 år siden
1
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT
2
E T KORT TILBAKEBLIKK 2
3
N OEN UTFORDRINGER SOM DANNET BAKGRUNN FOR SAMHANDLINGSREFORMEN 3
4
4
5
S AMHANDLINGSREFORM OG FRAMTID I 5
6
S AMHANDLINGSREFORM OG FRAMTID II 6
7
S AMHANDLINGSREFORMENS INTENSJONER • En tjenestereform som viser vei framover • Satse mer på å forebygge framfor bare å reparere helseproblem og skader • Tidlig innsats framfor sen innsats • Få ulike ledd i helsetjenesten til å jobbe bedre sammen • Flytte tjenester nærmere der folk bor • Flere oppgaver til kommunene og penger til å utføre dem. • Samle spesialiserte fagmiljøer som er sterke nok • Bedre for pasientene - sterkere brukermedvirkning 7
8
S AMHANDLING OG UTDANNET PERSONER I HELSE OG OMSORG Helse- og omsorgstjenestene er kompetanseintensive virksomheter med stor faglig bredde i personalet. En relativt stor andel ansatte i helse og sosialfag sektoren er uten relevant fagutdanning,(38 % totalt i 2009) Totalt i de kommunale helse- og omsorgstjenestene av helsefagarbeidere (32 %), sykepleiere (16 %), vernepleiere, leger, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sosionomer, barnevernspedagoger mv. Høyere utdanning må vektlegge mer tverrfaglighet og tverrfaglige aktiviteter. I spesialisthelsetjenesten vil det som nevnt skje en ytterligere spesialisering 8
9
U TDANNING I HELSE OG OMSORG OG SAMHANDLINGSREFORMEN ? Realisering av samhandlingsreformen vil kreve Innholdet i utdanningene bør speile samhandlingsreformen Utdanningsprogrammene i helse bør vektlegge kommune- og folkehelseperspektivet Utdanningsprogrammene bør styrke forløpstenking, bygge samhandlingskompetanse på tvers av profesjonsgrenser, styrke kompetansen om brukermedvirkning, forebygging mv. Ha høy kvalitet i profesjonsutøvelsen, særlig knyttet til forebygging og kronikerne Kunne systematisk metodevurdering og kunnskapshåndtering At utdanningene i helse og omsorg bidrar med relevant forskning og forskningskompetanse 9
10
HS UTDANNINGER OG FORSKNING OG SAMHANDLINGSREFORMEN A. HITs utdanninger i helse og sosialfag HITs utdanninger i helse og sosialfag Eksisterende bachelor utdanning i spl møter samhandlingsreformen bra og det samme gjelder flere videreutdanninger: Helsesøster (forebygging) Aldring og eldre omsorg Demens og psykisk helse hos eldre Psykisk helsearbeid Mulige endringer : Y-vei utdanning for å utdanne de e mange ufaglærte? Mer ettersp etter spl i kommunene? mer spesialistutdanninger, mer masterutdanning i helse? Samspill og samhandlingutdanninger på tvers av utdanningsprogram? B. Forskning og utvikling Kunnskapssenter for omsorg og kommunene SOF sørSOF sør Enkeltforskere og grupper på relevant tematikk for reformen: Eldreforskning, Psykisk helse, et utvidet helsebegrep (ernæring og folkehelse, forebygging og rehabilitering), minoritetsproblematikk (Velferdsteknologi) 10
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.