Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Rettslige krav for offentlige eiendomsselgere - et utvalg
ALKOHOL|IDRETT.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Fagforeningens arbeid for mangfold
OSLO COMPLIANCE FORUM 2013 Onsdag 6. mars.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
KS- arbeid med etikk Etikk i fylkeskommunen Milian Myraunet 12.febr.2007.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Frivilligsentralen mellom stat, kommune og lokalsamfunn Håkon Lorentzen Institutt for samfunnsforskning.
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
Paul J. Manger, Gruppeleder SIU Retningslinjer ved irregulære forhold som skjer under SIUs programavtaler.
Norsk korrupsjonslovgivning - særlig i internasjonale forhold
Eierskap og Eierstyring.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Signe Louise Berthelsen
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Etikk i pedagogisk arbeid
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Korrupsjon – Styrets og ledelsens ansvar
Politisk påvirkning.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Etiske retningslinjer for ansatte og folkevalgte i Rana kommune Vedtatt av kommunestyret i sak 10/15, Veileder - hjelp til å ta de riktige valgene.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
Nye regler om kundepleie! - innspill til debatt om styrets ansvar Erling Grimstad
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
REFLEKSJONER ETTER “UNION-SAKEN” Handelshøyskolen BI, 13. oktober 2005 Professor dr. juris Tore Bråthen Handelshøyskolen BI
Styreleder Gunnar Larssen, Forum 33 AS 1 Er det nye skillelinjer mellom hva som er godt kremmerskap og det ulovlige? StyreAkademiet Om styrets.
Korrupsjon og habilitet
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
En kontrakt som koster dyrt
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Anti-korrupsjon.
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kapittel 1 SAMSPILL.
Den nedre Grense for korrupsjon i lys av ruter-saken
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Prosjektoppgavens helhetsbilde
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
TAUSHETSERKLÆRING   Jeg
Utskrift av presentasjonen:

Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen?? Ingebjørg Harto Advokat og avdelingsdirektør i NHO

Fra norsk idyll… Arkivfoto fra Oslo bymuseum, lånt fra www.prifo.no

…til del av verden

Smøring eller korrupsjon – regelverksendringer og behov for veiledning 2004 – Ny kunnskap - seminar 2003 – Horisont 2003 – Norge får verdens strengeste korrupsjonslovgivning 2000 – Standpunkt korrupsjon 1999 – endringer i norsk lov 1997 – OECD-konvensjon om korrupsjon Tidlig 90-tall: Fremdeles skattefradrag i Norge

Nytt regelverk Straffelovens § 276 den som i anledning av stilling, verv eller oppdrag i Norge eller utlandet gir eller tilbyr noen en utilbørlig fordel, eller for seg eller andre krever, mottar eller aksepterer et tilbud om en utilbørlig fordel. krever, mottar, aksepterer fra eller gir eller tilbyr noen, en utilbørlig fordel for å påvirke utføringen av stilling, verv eller oppdrag

Smøring – eller korrupsjon ?? Bestikkelser Korrupsjon Smøring Sentrale begreper eller begrepsforvirring….? Markedsføringstiltak Gaver Bonus Rabatt Provisjon Kick-back ….

Hvem omfattes av straffereglene ? Stilling, verv eller oppdrag I anledning av Ansettelsesforhold Verv valgte eller utnevnte, betalte eller ubetalte Oppdrag Private forhold faller utenfor

Hva omfattes av straffereglene ? ”Utilbørlig fordel” Konkret totalvurdering Bransje/relasjonsavhengig ? Miljøavhengig (innland/utland/nasjonalitet ?) Ytelsens art og verdi – penger eller kontantekvivalenter Grad av åpenhet Eventuelle interne bedriftsretningslinjer Offentlig eller privat sektor Givers/mottagers posisjon – beslutningstager på høyt nivå ? Kritikkverdig – ikke nok ”..ganske klart klanderverdig forhold” ?

Hva omfattes av straffereglene (forts) ? Utilbørlig fordel ? Fordeler i forbindelse med vanlig representasjon? Sedvane av betydning ? Interne retningslinjer Retningslinjer fra bransje/næringslivsorganisasjoner Formål med gaven – leilighetsgaver

Aktuelt: Ulovlig påvirkningshandel

Påvirkningshandel Påvirkningshandel Uklar bestemmelse – vanskelig grensedragning Bakgrunn for bestemmelsen – Europarådskonvensjon og pengebidrag til politiske partier.. Påvirkningshandel privat sektor – utenfor konvensjonen – men innefor straffebestemmelsen… Utilbørlig fordel Påvirke utføringen av stilling, verv eller oppdrag. Ikke krav om utilbørlig påvirkning!

Regelverkets betydning i praksis? Regelverk ikke alt Moral, etikk og forventninger i samfunnet omkring også en viktig faktor Faren for å trå feil og tape omdømme – behov for sikkerhetsmarginer hos bedriftene Vanskelige vurderinger å foreta for den enkelte aktør Vanskelig å vurdere i ettertid av overordnete, styrende organer og tilsyns og kontrollmynigheter Forholdet til bedriftenes langvarige og innarbeidede legitime praksis vedrørende markedsføring og relasjonsbygging Uansett behov for bevissthet omkring de nye utfordringer som nytt regelverk og samunnsånd gir !

Aktuelt: Relasjonsbygging Hvor går grensen for rimelig påvirkning eller markedsføring? Norge: Gråsoner eller mørketall? Bakgrunn: Bakgrunn fra DN.NO http://www.dn.no/multimedia/archive/00015/Vinmonopolet__Polet_15864a.jpg, forgrunn fra nrk.no, http://www.nrk.no/img/445401.jpeg

Behov for møteplasser Hvordan skapes nye forretningsmuligheter? Kjennskap til mulige partnere med komplementær kompetanse Bygge tillit, gode relasjoner kan redusere transaksjonskostnader Markedsføring mot storkunder Hvilke kanaler er hensiktsmessige? Hvor sårbare er profesjonelle innkjøpere? Hva kan gjøres for å skjerme mot utilbørlig påvirkning?

Offentlig og privat Et skille på vikende front? Skjerpede forventninger til privat sektor Noen relevante forskjeller Oppdragsgiver: Borgere eller eiere? Behov for offentlig innsyn Formell myndighet Hvem kan ”slakke på tøylene” basert på tillit? Større valgfrihet i forhold til grenser i privat sektor

NHO-veileder om gaver, representasjon og utgiftsdekning NHO arbeidsgruppe ”Smøring” / Relasjonsbygging Gaver i forretningsforhold Representasjon Utgiftsdekning Rimelige grenser Aldri akseptabelt Vurderes i det enkelte tilfelle Alltid greit

NHO-veileder om gaver, representasjon og utgiftsdekning Gir ikke alle svarene Peker på viktige forhold og aktuelle problemstillinger Gir anvisning på mulige bedriftsinterne prosesser Viktigst av alt: Ansatte og ledelse må ha et bevisst forhold til utfordringene Åpenhet en nøkkelfaktor !