Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOle-Kristian Iversen Endret for 9 år siden
1
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april 2009 1
3
Hva kjennetegner Rotary Gjør mye godt i verden Betydelig nettverk Et klart og tydelig fellesskap Beslutningstakere i nøkkelposisjoner Respekterte yrkesutøvere Effektive program Fastsatte regler og retningslinjer - og med en medie-politikk
4
Rotary: Gjør mye godt i verden Media – den fjerde statsmakt: der yrkesutøverne møter og følger opp samfunnets toppledere på en armlengdes avstand i offentlighetens interesse Det er ikke noe galt med Rotarys formål Mange andre gjør det samme – aldri mange nok Pensjonister er like velkomne som alle andre – men kunne kanskje ha startet noe tidligere..
5
Rotary: Betydelig nettverk Medias syn: Klart lokalt basert Ikke en demokratisk forsamling i samfunnet Til en viss grad lukket (velger sine egne) Profilen er uklar: Yrkesbasert nettverk og/eller humanitær organisasjon (varierende budskap)
6
Rotary: Et klart og tydelig fellesskap Medias syn: En subkultur med fastlåst regelverk (COL) har ikke Frimurere gått til Rotary..?, eller.. Titler og symboler er ikke er så imponerende President, Guvernør, tre-bokstavs forkortelser Status er avhengig av person Innebygget amerikansk verdisyn
7
Rotary:Beslutningstakere i nøkkelposisjoner Medias syn: Ikke nødvendigvis sant tvers i gjennom, mange er ”past” fra andre posisjoner (nestkommanderende) Skal du først påvirke media – gjør det i et demokratisk miljø medie-samfunnet er åpent for alle
8
Rotary: Respekterte yrkesutøvere Medias syn: Medlemsutvelgelse basert på interne anbefalinger er ikke en sann prøving av faglige yrkesegenskaper Man ender lett opp med ”beste av de villige” Til og med ett medlem som det offentlig stilles spørsmål ved - kaster en lang skygge
9
Rotary: Effektive program Medias syn: Vellykkede utvekslinger med utviklede land gir uforglemmelige personlige erfaringer Utviklingshjelp til utviklingsland gjennom Rotary Foundation (stor bidragsyter) er fortsatt noe som skjer langt borte
10
Rotary: Fastsatte regler+retningslinjer Medias syn: Media blir ikke imponert av formaliteter Rotarianere har i det siste blitt samfunns- bevisste og omgir seg med store ord
11
Rotary: - med en media-politikk Medias syn: Media-politikker (om hvordan forholde seg til media) om de finnes - er ofte naive, på grensen til stupide En sann tilnærming til media er å komme frem med sakene slik de virkelig er – og så ta syretesten om man blir forstått og akseptert
12
Hva får vi ut av dette? Omdømme: Hva er ditt budskap? Bruk alle mulige kanaler!
13
Virkemidler mål nr. 3: Omdømme 1: Polio Plus Omdømme 2: Yrkesbasert medlemskap Omdømme 3: Mangfold 13
14
”Alle mulige kanaler”: Media er bl.a.: Papirbasert Nasjonalt, lokalt, daglig, ukentlig + TV-skjerm-basert Mangfold kanaler tilsv. papirbasert Video, DVD redigert + Nettbasert Hjemmesider, Facebook, Twitter, LinkedIn + 14
15
15
16
16
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.