Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Noen utfordringer for skolene
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Det digitale læringsmiljø – for alle?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Utdanningsforbundet Halden
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Differensiering fordi…
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Vurdering – hva og hvorfor?
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Vurdering for læring.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Grete Monsen Evaluering av ledelsesmodell i bergensskolen.
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Sammen om den gode utdanningsledelse Et fellesprosjekt fra KS og Utdanningsforbundet Lærernes hus, 9. februar 2011 Mimi Bjerkestrand, leder i Utdanningsforbundet.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer

Lærerrollen endres –Oppdraget er tradisjonelt, kravet til innhold endres, verktøyet er gjort til et mål i seg selv Lærernes kompetanse – teknisk/kritisk/etisk –Verktøyet som mål i seg selv krever ferdigheter, vurderinger rundt hensiktsmessighet, kritisk bevissthet, etisk refleksjon Digitale læremidler – læringsplattform –Vurdering av kvalitet, hvem foretar læremiddelvalget, hvem utvikler læremidlene, økes læringen, utfordres lærernes autonomi? s2

Den digitale lærer, læringsmål K06 – Læringsmål –Grunnleggende ferdighet, digitale mål i alle fag, vage mål med ”minstestandarder” Bergen kommunes forventning til måloppnåelse –Konkretisering av målene, en annen ”målgrad” enn K06, ”Bergenstest”, digital eksamen, krav om lokal IKT – plan, fagoppfølging Den enkelte skoles forventning til måloppnåelse –Ytterligere konkretisering av målene, enda en annen ”målgrad”, ”Skolens test”, lokal IKT – plan, Den enkelte lærers forventning til måloppnåelse –Avhengig av kompetanse og syn på muligheter i læringsarbeidet s3

Til debatt Lærerollen endres! Har lærerne den kompetansen som trengs? Hvorfor har vi egne digitale læringsmål? It`s learning er et administrativt system. Er det også et pedagogisk verktøy som gir økt læring? Metodevalget begrenses av andre – lærernes autonomi utfordres! s4