Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen 19.11.07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Sverre Nesvåg Forskningsleder
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Sosiologi i barnehagen
Systemrettet Rådgivning
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Utfordringer i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Opprettholdende faktorområder
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
Modellkommunene Hva er unikt?
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Spesialpedagogisk rådgivning
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Økologisk systemperspektiv
Liv M. Lassen - Rådgivning 2008 Mulige former for rådgivning Rådgivning vs terapi og undervisning.
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Transaksjonsmodellen
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Grupper.
Skole- hjem samarbeid.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen

4 Tema – Relevans, muligheter, utfordringer – Relevans, muligheter, utfordringer –Liv M. Lassen/ Gunvor D. Vea – Foreldre- & familierådgivning – Foreldre- & familierådgivning –Liv M. Lassen/ Aase Midkiff – Lærer & skolerådgivning – Lærer & skolerådgivning –Jorun B. Holmberg – Organisasjon & innovasjon – Organisasjon & innovasjon –Kjell Skogen

Relevans og sentralitet Sosiale rammer for utvikling og fungering –F–F–F–Familien & utvidet familie –B–B–B–Barnehager & lekegrupper –S–S–S–Skoler & SFO –F–F–F–Fritidsarenar, organisasjoner & nabolag –V–V–V–Venner –A–A–A–Arbeidsplasser Trygghet, behovssikring, vekststimulering, kompetanseutvikling

”Empowerment” Alle har eksisterende styrker & evner & muligheter for å bli mer kompetenteAlle har eksisterende styrker & evner & muligheter for å bli mer kompetente Svikt i å vise kompetanseSvikt i å vise kompetanse –ligger like mye i systemets begrensninger og vansker for å legge tilrette for læring & fungering –som i individets mangler eller begrensninger

Howard Gardner 8.5 intelligensen & 5 Sinn Disciplined Mind – å beherske kunnskap & ferdigheter, life long learning (Flow) S Synthesizing Mind – å velge det som er viktig og sammenfatte dette (SOC) på en anvendbar måte The Respectful Mind- å forstå ulikheter og forsøke å samarbeide med mennesker fra ulike bakgrunn The Ethical Mind- å handle på en slik måte som tjener samfunnet

Systemteoretisk perspektiv òVansker, svikt eller problemer er symptomer på at systemet fungerer dysfunksjonelt òSystemet vedlikeholder og forsterker atferden til medlemmene ut fra dens behov (for eksempel homøostase, meningsstrukturer) òDysfunksjoner: ”Run away- ikke kontroll” Strukturproblemer Myter, regler, meninger

”Alt henger sammen” òIndividet er en del av en større helhet der en rekke elementer handler og reagerer på hverandre på uforutsigbare måter. òFordi handling og reaksjon er kontinuerlig, endrer ”feltet” (systemet) hendelsen skjer i konstant. ò Økosystemer

Sirkulære Prosesser 1. Nivå Barn/ Ungdom/Bruker Pedagogen/ helse personel / Foreldre Pedagogen/ helse personel / Foreldre 2-. Nivå Klasse/Barnehageavdeling/klubb miljø Skole/ barnehage/arbeidsmiljø Hjem/bomiljø Skole/ barnehage/arbeidsmiljø Hjem/bomiljø 3-. Nivåer Kommune/ Bydel Etatene Befolkningen Etatene Befolkningen

Fire Nivå MAKROSYSTEMER (Staten, UN) Lover, Programmer (Kunnskapsløftet) EKSOSYSTEMET (Kommunal & Fylkesplan, BUP, PPT, Sosial- helseetater, Kompetansesentrene, osv. ) MESOSYSTEMET (tverrfaglig & tverretateligsamarbeid, nettverksmobilisering, ansvarsgrupper) MIKRO SYSTEMET (Barnet, barnehage/ skole, familie/ nære venner)

”F low” – M. C sikszentmihalyi Utfordringer Høy Høy Angst Flyt Kanal = Kanal = Optimal trivsel & læringssituasjon Optimal trivsel & læringssituasjon A3 A3 A4 A4 A1 A2 Kjedsomhet A1 A2 Kjedsomhet Lav Høy Lav Høy Ferdigheter Ferdigheter

Muligheter Som spesialpedagoger/offentlig ansatte hvilke muligheter opplever dere finnes for å sikre ”Flow” ved systemrettet arbeid.Som spesialpedagoger/offentlig ansatte hvilke muligheter opplever dere finnes for å sikre ”Flow” ved systemrettet arbeid. 1. I forhold til utfordringer: 1. I forhold til utfordringer: 2. I forhold til ferdigheter:

Mobilisering av både formelle & uformelle systemer Krever bred økologisk kartlegging Krever en åpen leting etter løsninger (stor variasjon i forhold til individuelle situasjoner). Krever ”proaktiv” handling Empowerment av systemer

Utfordringer Utvidet egenskaper og ferdigheter: –E–E–E–Empati, positiv aktelse, genuinitet for alle –O–O–O–Oppmerksomhet uten alliansedannelse –R–R–R–Responsferdigheter som gir plattform for kommunikasjon (felles språk, lik plass, interaksjon) –E–E–E–Eierskap & ansvar for alle involverte –K–K–K–Koordinerte mål & handlingsplaner Komme i posisjon som prosesskonsulent –T–T–T–Troverdighet, deltagelse, bidrag