SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Praktisk info til prosjektkunder
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hvilke rettigheter og plikter har vi som forbrukere?
Transaksjonskostnader
Arild Frøseth, Daglig Leder Finans Partner AS
Kommunal eiendomsvirksomhet
Stadig økende bilpark og økende antall kondemnasjoner…??
Implementerings- prosessen i Nets
KomRev Trøndelag IKS Spillemiddelsøknader 2013 Nye Idrettens Hus, Terje Wist Ass. revisjonsdirektør 24. september
Styring av bilskader (reparasjoner)
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel
”Sikre bilskadereparasjoner”
Implementering av NyttBygg Styringssystem
NY PKK Tor Simonsen.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Innhold: Kommunens ansvar ved kjøp av tjenester Gjeldende avtaler innenfor helse – og renholdstjenester Gjennomgang av gjeldende avtaler etter ”Adecco-saken”
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
Innlegg nasjonal skade- og lakkonferanse 22. mars 2011 Sigbjørn Bakke Hanssen, Skatt øst.
Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Byggherreforskriften
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Rutine: Godkjenning av dokumenter i ePhorte
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Medlemsmøte skade/lakk 14.oktober 2014
Båtbrann Skadesak for retten - I forbindelse med klargjøring av stedet for reparasjonsarbeidet hadde det dagen før vært benyttet varme arbeider i forbindelse.
Hva ønsker dere ?? Hvordan jobber vi og hva jobber vi med?
Bilskadekontoret 14. oktober 2014 Arne Solum
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
ETTERMARKEDSFORUM BIL 30 januar 2013
Tungvogngruppen BIL Per Ragnar Johansen Direktør Fagseksjonen.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Lena Ringsbu Stokke Rådgiver med ansvar for kommunal sektor Stiftelsen Miljøfyrtårn
SAMARBEIDSMØTE Dokumentasjon i forbindelse med retur av hjelpemidler fra kommunene.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Regnskap og regnskapsrutiner
Kvalitet, risiko og avvik
Driftsbudsjett og regnskap
Norsk Finansbarometer 2016
Vinterdrift av kommunale veier
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015 If skadeforsikring ved Vidar Brustad Leder Takst og Innkjøp Norge

If Nordens største Forsikringsselskap Ca 3,6 millioner kunder. Ca 6700 ansatte

If Norges Største Merkeforsikring Selskap

Kondemnerte og Innløste kjøretøy Medarbeidere fokuserer På vrak bygging Nye deler Huggevrak Fortjeneste Svarte penger Brukte Deler Salg arbeid Kvalitet Opplysningsplikt Ved videresalg Kompetanse Bygge vrak Sikkerhet Forsikringsselskap Hvitvasking av penger Chassis bytte Kontrollfunksjoner Vegdirektoratet Reparasjons Metode Kunder

Hvordan håndtere kondemnerte og innløste kjøretøy Bør vi hugge / demontere alle kjøretøy ? Tja. Det kunne vært fornuftig. Hva gjør vi da med alle de brukte delene som demonteres, hvem skal bruke de ? Kan Norske avgifter være med på å belønne at biler hugges/demonteres ? Svarte penger Ingen Medarbeidere som fokuserer På vrak bygging Mister Kompetanse på store skader Mister Salg arbeid og deler på verkstedet Hvitvasking av penger

Bil har en stor skade. Bil kondemneres. Denne selges til oppbygging ???????

Bil blir bygget opp av et «verksted» og solgt Ny eier får en liten frontskade som skal repareres

Ved reparasjon passer ikke nye deler og det oppdages mye rart

Ved reparasjon passer ikke nye deler og det oppdages mye rart

Ved reparasjon passer ikke nye deler og det oppdages mye rart

Ved reparasjon passer ikke nye deler og det oppdages mye rart

Hva gjør vi videre når vi vet at det kan «jukses» med reparasjoner i forhold til oppbygging Det er lov og bruke sunn fornuft i forhold til økonomi, sikre bilskade reparasjoner, beholde kompetanse, etc

Sikre Bilskadereparasjoner

Tiltak If har foretatt / foretar vedrørende Sikre Bilskadereparasjoner Implementering av egenerklæringen hos våre partnere. Krav om egenerklæring innføres i nye avtaler, og at den skal brukes ved skadereparasjoner. Sikre Bilskadereparasjoner har høy prioritet i If skadeforsikring Satt i gang prosjekt med å hugge flere biler enn tidligere. Biler til oppbygging selges til verksteder som har kompetanse for å reparere denne type bil. ( i hovedsak verksteder som har normale reparasjoner for If) A-verksteder og større B- verksteder. Det er utarbeidet bedre prosesser på salg av innløste kjøretøy til godkjente verksteder. Spesielt i forhold til kontroll og dokumentasjon Det er utarbeidet nye kontrakter med verksteder som kjøper innløste biler for oppbygging.-

Fordeler med å selge innløste kjøretøy for reparasjon «oppbygging» i kontrollerte former Fortjeneste Reparasjons Metode Brukte Deler Forsikringsselskap

Kan reparasjon av innløste kjøretøy være med på å påvirke trenden vi har i skadestørrelser ?

Hva krever If av de verkstedene som skal kjøpe vrak

Krav til kjøper/verksted Verkstedet skal tilfredsstille krav i gjeldende lover og forskrifter, og være godkjent av Statens vegvesen. Verkstedet skal ha dokumenterte rutiner som sikrer at skadereparasjonsprosessen utføres i henhold til bransjekravene. Verkstedet skal videre ha kompetanse, verktøy og utstyr som tilfredsstiller bilprodusentens spesifikasjoner for å kunne utføre skadereparasjonen på en fagmessig fullverdig måte.-

Kjøpers forpliktelser ved gjenoppbygging Reparere det skadde kjøretøyet selv på eget verksted. Kjøretøyet skal repareres i henhold til fabrikantens reparasjonsmanualer og i henhold til faglig anerkjente til faglige anerkjente reparasjonsmetoder. Det skal tas bilder av kjøretøyet før reparasjonen påbegynnes Det skal tas bilder av kjøretøyet når det er «nedstrippet» og før gjenoppbyggingen / reparasjonen påbegynnes Det skal tas bilder under gjenoppbyggingen/reparasjonen av alle detaljer som blir sveiset/naglet/limt. Disse bildene skal inneholde sammenføyningene før etterbehandling av sparkel, grunning, etc-

Når kjøretøyet er ferdig oppbygget/reparert Når kjøretøyet er ferdig oppbygget/reparert skal det sendes en e-post til gitt e-post i If før kjøretøyet kan selges videre. Kjøretøyet kan ikke selges/ leveres til ny eier før tidligst 7 dager etter at e-post er sendt til If, dette for at If skal ha mulighet å kontrollere reparasjonene/oppbyggingen. Om If ikke svarer innen 7 dager etter mottatt e-post kan kjøretøyet overleveres ny eier. E-posten skal inneholde følgende: Dokumentasjon på innkjøp av deler, og opphav på deler som ikke innkjøpes men er på for eksempel eget lager. Arbeidsordre på hva som er utført av arbeid på kjøretøyet inkl målebrev, 4-hjulskontroll, etc Bildedokumentasjon før, under og etter reparasjon Egenerklæringsskjema «sikre bilskadereparasjoner»-

Kjøpers forpliktelser ved salg av kjøretøyet. Ved videre salg av kjøretøy skal opplysningsplikten i forhold til forbrukerkjøpslov og kjøpslov følges. Dvs at det skal opplyses at kjøretøy har vært innløst og hvilken skade kjøretøyet har hatt. -

If sin rett til kontroll If forbeholder seg retten til å foreta etterkontroll av ferdig reparert kjøretøy og vil også kunne foreta stikkontroller i oppbyggings og reparasjonstiden. If innmelder alle kjøretøy de selger for oppbygging til Vegdirektoratet, slik at de på eget initiativ også kan foreta kontroll under og etter oppbygging av kjøretøy. Dette uavhengig av If sine rutiner og kontroller-

Kjøpers Erstatningsplikt Om større alvorlige avvik avdekkes ved en etterkontroll vil kjøper kunne bli avkrevet kostnadene If har i forbindelse med etterkontrollen, maksimert til kr. 8 000,-. Kjøper vil også miste retten til å kjøpe kjøretøy til gjenoppbygging fra If skadeforsikring -

Dette vil gi utslag i penger i kassa Takk for meg Kvalitet i alle ledd gir fornøyde medarbeidere og kunder. Dette vil gi utslag i penger i kassa If skadeforsikring v/ Vidar Brustad