Opplæring i ADL-ferdigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Nettverksamling i matematikk
Fra prøving og feiling til
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Fra prøving og feiling til
LYDIGHETSØVELSEN FRI VED FOT
Hovedelementer i komplekse atferdsavtaler
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Arbeid med bistand Rapportering.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Ulikheter og variasjoner
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Opplæring i ADL-ferdigheter
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Opplæring i ADL-ferdigheter
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Arbeid med tics ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper.
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Opplæring i ADL-ferdigheter
Målrettet miljøarbeid
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
Hafjellseminaret våren 2012
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Håndtering av utfordrende atferd.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Workshop, Dokka – 9. nov
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
MÅLRETTET MILJØARBEID
MÅLRETTET MILJØARBEID
Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Utskrift av presentasjonen:

Opplæring i ADL-ferdigheter Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Innhold ADL Kartlegging Målvalg Metodikk Praktiske øvelser Positiv forsterkning Strukturering Handlingskjeder Regelstyring Shaping Prompt / prompt fading Praktiske øvelser SI Habiliteringstjenesten i Oppland

ADL (Activities of Daily Life) Samlebetegnelse på en rekke ulike, hverdagslige, praktiske aktiviteter Dreier seg hovedsakelig om oppgaver som: Påkledning Renslighet Hygiene Måltider Mobilitet Husstell Sosiale ferdigheter Svaktfungerende multifunksjonshemmede Hodekontrol Motorikk SI Habiliteringstjenesten i Oppland

ADL Mestring av ADL innebærer personlig uavhengighet. ”Både selvstendighet og mestring er viktige mål, men målet om deltakelse er overordnet. Det må aldri bli slik at man ikke får delta fordi man ikke mestrer et eller noen gjøremål i en aktivitet ”(Tellevik & Elmerskog, 2001; Elmerskog et al., 2006). SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Målrettet miljøarbeid Observasjon og kartlegging Målvalg Metode Registrering Evaluering SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Kartlegging Hva kan eleven – hvor mye hjelp er nødvendig? Hvor, når, alltid? Opprasjonalisere – hvilke delhandlinger mestres/mestres ikke? Basisregistrering trykk SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Trening vs. bistand/tilrettelegging Særtrening eller i naturlige situasjoner.. Tidsavgrenset eller varig.. Hvor, når, hvem, osv.. SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Målvalg Hvem setter målene? Brukermedvirkning Empowerment Hvilke kriterier skal en prioritere ut fra? …. SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Tips når mål skal prioriteres Bryt ned hvert mål i delkomponenter Velg meningsfylte (funksjonelle) ferdigheter Prioriter ferdigheter som personen kan mestre fort Velg ferdigheter som vil føre til positive endringer for personen SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Operasjonalisering - særlig vesentlig ved Etablering av ferdigheter Planlagt bistandsformidling Vurdering av kvalitet- hva er et ryddig kjøkken ? Definering av rekkefølger – hva er en funksjonell rekkefølge på ferdigheten å dusje ? SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Målvalg 2 Spesifikke mål er mer effektive enn uklare mål Mål til bestemte ferdigheter bør inneholde ett mestringskriterium Målene bør inneholde en beskrivelse av situasjonen ferdigheten skal brukes i Realistiske, utfordrende mål er bedre enn «gjør så godt du kan« mål Offentliggjøring av målene er bedre enn å holde dem privat Mål er mer effektive hvis de inneholder tidsfrister Mål er mest effektive om de involverte forplikter seg til målene SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Operasjonalisering En sentral side ved det å skape en forenlig praksis er å bryte store og omfattende atferd/ ferdighetsområder ned til mindre separate atferdsenheter Dette for å gjøre atferd: Gjenkjennelig Målbår Håndterlig SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Definert selvhjelpsferdighet Ferdigheten må beskrives i detalj fra A til Å På hvilket punkt starter og slutter ferdigheten Hvilken rekkefølge/ kvalitet er ”korrekt” Det må foretas observasjoner av hvilke delhandlinger klienten har et bistands- / opplæringsbehov på SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Ulike registreringsmetoder Selvhjelpsferdigheter Bistandsnivå/ prompt formidling måles Etablering av ”ny” atferd Mestring/ ikke mestring Prosent mestring av antall forsøk SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Strukturering Kommunikasjonsferdigheter Lik praksis Forutsigbarhet Talespråk Tekst Bilder Lik praksis Forutsigbarhet Målbetingelser SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Forsterkning Hva er en forsterker.. en hvilket som helst hendelse som øker sannsynligheten for at lignende responser (R) opptrer under lignende betingelser (Sd) SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Differensiel Forsterkning Presentasjon av forsterkere bare etter bestemte responser og eventuelt bare i nærvær av bestemte stimuli Anvendes både ved styrking av atferd og ved reduksjon av atferd Prosedyren anvendes ofte når en ønsker å fremme bestemte kvaliteter ved en atferd og svekke andre SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Forsterkningsskjema Kontinuerlig forsterkning Forsterker formidles hver gang en bestemt respons forekommer Intermitterende forsterkning Forsterker formidles av og til når en bestemt respons forekommer Svært effektivt for å opprettholde atferd Lotto, fisking o.l er responser i dagliglivet som kan sies å være under intermitterende forsterkning SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Prompt En hjelpebetingelse som anvendes på atferd i den hensikt å bistå eleven til korrekt fremføring Planlagt fjernet (til forskjell fra bistand?) Må formidles mellom Sd og R eller sagt på en annen måte, før eleven har rukket å utføre feil bevegelse/ atferd. I motsatt fall må det regnes som korreksjon og ikke prompt SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Prompt Typer prompts – deles gjerne inn i verbale, visuelle, manuelle og arrangering av fysiske betingelser Instruks Peking/tegn/gester Modell Delvis håndledelse Håndledelse Plassering, posisjonering, osv. SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Prompt fading Systematisk bruk av gradert prompt og avtrapping av denne Anvendes mye i innlæring av praktiske ferdigheter kan beskrives som å “balansere” på individets mestringsnivå Ikke for mye hjelp, ikke for lite, men tilstrekkelig til suksess SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Shaping Betyr å forme en atferd Forsterker presenteres ved atferdspresentasjoner som gradvis endrer seg i ønsket retning Lar samtidig være å forsterke atferd som tidligere har blitt forsterket, disse vil dermed forekomme sjeldnere Shaping brukes mye i språktrening Er en forsterkerteknikk Mest anvendbar ifht høyfrekvent atferd eller i særtrening SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Shaping - eksempler Mål å rekke opp handa Øke volum på tale Starte med å forsterke antydning til løft  kreve høyere løft, osv. Øke volum på tale Forsterke bare de høyeste forekomstene  gradvis øke kriteriet for forsterkerformidling Redusere latenstid Forsterke gradvis raskere respons… SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Kjeding Det meste av menneskelig atferd henger ofte sammen i lange kjeder Morgenstell, måltider, spille en plate, m.m. Kjennetegn Alle leddene opprettholdes av den samme sluttforsterker Fullførelse av et ledd er betingelsen for å utføre neste ledd SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Kjeding Forlengs kjeding Baklengs kjeding Første ledd i kjeden betraktes som treningsmål, osv Baklengs kjeding Siste ledd treningsmål Fordel at en er nærme sluttforsterker SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Baklengs kjeding, eksempel Mål: Lære elev å spise med skje. Kjeden: Håndtaket på skjea plasseres i elevens hånd og trener holder sin høyre hånd over elevens hånd Trener leder elevens hånd slik at skjea føres ned i maten, og så løftes opp Skjea løftes opp mot elevens munn av treneren Fører skjea inn i munnen Trekker skjea ut av munnen s Håndledelsen fjernes først på det siste leddet. Når dette mestres , for eksempel 3 ganger på rad, fjernes hjelpen på ett ledd til. Ved manglende mestring går en et skritt tilbake, osv. SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Handlingskjeder Overganger – sosial atferd Målvalg Treningsprotokoll ankomst Treningsprotokoll overganger SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Flere ”kjeder” Regelstyring av klesvask presentasjon hafjell\Regelstyring av klesvask.docx Handlingskjede morgenvsak morgenvask SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Gulvvask med bildeperm SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Gulvvask med bildeperm SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Gulvvask med bildeperm SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Gulvvask med bildeperm SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Gulvvask med bildeperm SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Dypt utviklingshemming, multifunksjonshemmet Dårligst utvalg av dokumentert effektiv metodikk Ofte vanskelig å finne gode forsterkere Kan mangle grunnleggende ”ferdigheter” som hodekontroll, viljestyrt bevegelighet i armer og ben, osv. SI Habiliteringstjenesten i Oppland

ADL målvalg Ikke i samme grad selvhjelp og selvstendighet, men: Oppøve hodekontroll Forbedre motorikk Ernæring Redusere kontrakturer, feilstillinger, m.m Øke bevegelighet og elastisitet SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Metode Forsterke ønsket atferd Struktur Utnytte tyngdekraft Bryterstyrte leker, musikk, visuelle stimuli, osv Struktur Utnytte tyngdekraft For eksempel sette i posisjoner som øker sjansen for bevegelse Bevisst plassering/posisjonering slik at en fremmer de stillinger en ønsker mer av SI Habiliteringstjenesten i Oppland

Evaluering Ta utgangspunkt i innhentede data (registreringene) …som gjerne kan være bearbeidet til grafiske fremstillinger Disse vurderes opp mot målsetting Eventuelle endringer i tiltak gjøres på bakgrunn av disse vurderingene SI Habiliteringstjenesten i Oppland