Lokalsamfunnsarbeid = Tillitsbygging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
God Jul ? Du behøver ikke å vente til Jul….
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
I.

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
Rett på sak.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Fra ord til liv August 2012.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Media håndtering og kommunikasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv April 2010.
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
12 Reflekterende lesing.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
I dag snakker vi om psykiske problem:
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Lek og Læring i barnehagen
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utskrift av presentasjonen:

Lokalsamfunnsarbeid = Tillitsbygging Vi har ganske god og fersk erfaring i akkurat dette emnet... Vi har gjort bevisste og begrunnede valg med formål å bygge denne tilliten. Mennesker oppnår tillit ved å være spontane og “ekte”. Organisasjoner oppnår det stikk motsatte hvis medlemmene opptrer uten felles retning og bevissthet om mål. Det at vi – som organisasjon - blir enige om og skaper et “image” betyr ikke at det ikke er ekte. UDI legger mange føringer for hvordan de ønsker vårt “image” skal være. Vi er pålagt å tydeliggjøre våre etiske retningslinjer, våre verdier, våre rutiner for driften, våre årsplaner. Og UDI offentliggjør våre tilsynsrapporter uansett.

Hva er Lokalsamfunnet? Det består av mennesker! Disse menneskene har alle forskjellige roller, funksjoner, kontaktflater og påvirkningskraft på andre. I små lokalsamfunn er de forskjellige rollene mer blandet og utydelige enn i større bysamfunn. En lærer, en politimann, en barnevernspedagog, har ikke bare jobb-rollen. Han eller hun er også mer eller mindre nabo til mottaket, eller kjenner godt noen som er det. Disse individuelle menneskene får sin informasjon fra flere kanter og vinkler, og ikke alt er like godt kvalitetssikret...

Hvordan skaper og vedlikeholder vi vårt “image” under mest mulig kontroll? Vi må ha vår egen webside, det er opplagt! Man blir ikke tatt på alvor hvis man ikke selv tar sitt eget omdømme på alvor. I dag er vårt “image” på nettet en større del av omverdenens totale inntrykk av oss enn mange er klar over! I dag forholder folk seg til verden gjennom internett. Tenk på Facebook, Twitter, etc. Selv enkeltmennesker forholder seg til hverandre på en radikalt annen måte enn de gjorde for bare fem år siden. Hvis vi ikke forstår det så må vi innse at vi er blitt hektet av... (Alle over 30, ikke kast bort mer energi på å tenke denne tanken videre. Vi er allerede så totalt frakjørt at vi ikke en gang forstår at vi er det! Vi kan slippe konsentrasjonen om dette nå og heller tenke på noe vi forstår i steden, mens vi av og til nikker og later som om vi er enige. ) 

Websider – IKKE plakat! Når vi sier webside så mener vi IKKE en statisk “plakat” som sjelden eller aldri fornyes. Det var avlegs allerede for seks- syv år siden. Hvor mange av mottakene som er representert her har websider? Hvor mange oppdaterte websidene sine i 2010? Hvor mange har oppdatert dem i år? Hvor mange har oppdatert websidene sine denne måneden?

Interessante og troverdige! Hvor mange av mottakene som er representert her kan med hånda på hjertet si at de har oppdatert websidene sine i denne uken? Hva med i går? Jeg er ikke her for å kritisere andres websider. Alle kan sikkert bedømme sin egen innsats, men alles websider ligger jo godt synlige på nettet. ......? Eller gjør de det? Hvis det skal ha noen mening å bruke tid, krefter, kreativitet, initiativ og ressurser på dette må websidene være Etter «Hva med i går»: Eksemplet med en plakat etter veien om Bjørn Jens som spiller på Nordlænningen en gang forrige år.... Det er ikke noe som fanger entusiasmen eller inngir troverdighet. Klikk på Google knappen for å gå til Google, for å vise eksempler. Da mOrakel gjorde et Google søk på Tverlandet Mottak kom første sida opp full av nyheter om uroligheter på mottaket, stor motstand i lokalmiljøet, kriminelle asylsøkere, brann, osv. Prøv å gjøre et Google søk på Tverlandet Mottak nå! Interessante og troverdige! De må la leseren forstå at sidene er konstant oppdaterte og at det vil være noe nytt der om ikke i morgen, så i hvert fall neste uke!

Reflektere dagliglivet på mottaket Websiden vår er ment å skulle Reflektere dagliglivet på mottaket mest mulig troverdig, og overfor følgende målgrupper: Lokalsamfunnet (udvidet nedslagsfelt, utvidet begrep) Lokale og nasjonale nyhetsmedia Lokale og nasjonale myndigheter, herunder UDI De ansatte Driftsoperatør Beboere på mottaket Beboere og ansatte i transittmottak Bosatte beboere Øvrige samarbeidspartnere

Hva oppnår vi med å være troverdige - i virkeligheten og på nettet? Vi oppnår blant annet å ha vår helt egen, kontrollerbare og kvalitetssikrede nyhetskanal! (Vi skal komme tilbake til det med krisehåndtering og informasjon om litt, men vi har gjort oss verdifulle erfaringer de siste ukene. Vi ville med hånda på hjertet følt oss «nakne» uten websiden...) Vi oppnår at vi mye bedre enn før kan styre og kontrollere informasjonen som tilflyter lokalsamfunnet. Det folk leser på sidene våre er «sant», i og med at det står på internett. Hvem som helst kan se det, det er meget dempende på ryktespredning. Vi oppnår en større kunnskapsdeling i personalgruppa. Vi legger ut alle driftsrutiner på den lukkede delen av websidene, så vi kan snart sette rutinepermer, infopermer, alt i hylla for godt. Håper vi snart går rundt med hver vår iPad hvor alt er tilgjengelig – hele tiden. De ansatte har større medansvar for å bidra til at all informasjon deles. Dette – som alle vet – øker også interessen og engasjementet hos de ansatte.

Hvordan får vi det til? Målet er at sidene skal være så «levende» som mulig, så de har troverdighet. Vi gjør følgende for å oppnå dette: Websiden må være alles ansvar og alles informasjonskilde. Det er ikke bare mottaksleder og info-ansvarlig som skal oppdatere websiden! Den skal fungere som en informasjonssentral der alle legger ut, vedlikeholder og selv henter informasjon om daglige praktiske ting. Vi har: Aktivitetskalender for beboerne Nyhetsoppslag Portal til UDI’s infoprogram Lokalsamfunnsinformasjon om helsesøster, lege, busstider, skole, m.m Åpne rutinebeskrivelser Kontaktinfo for alle ansatte, m.m Så har vi noen ekstra ting på lur som man ikke ser hvis man ikke er logget inn.. Vaktjournal Møtekalender for ansatte Rutinebeskrivelser vi ikke vil offentliggjøre pga beredskapshensyn

Igangsetting og vedlikehold En viss langåhret trekspilltrønder bruker å si at «D’e ijttnå’ som kjæm ‘ta sæ sjøl..» Alt nytt må innarbeides: De ansatte har fått delegert ut arbeidsoppgaver med tidsfrister. Oppgaver som har tvunget dem til å venne seg til å logge seg på, redigere tekst, stille spørsmål og få hjelp, kort sagt komme over den innbilte brukerterskelen. Vi har tatt en gradvis tilvenning slik at dette er blitt arbeidet inn i vår måte å jobbe på. Gjevinsten er at websiden nå IKKE medfører ekstraarbeid, det er blitt en integrert del av arbeidsrutinene. Min gjetning er at vi også muligens har en effektiviseringsgevinst, i tillegg til vårt forbedrede og mer værbestandige «Image». Vi bruker nå kanskje 5 minutter en gang eller to i uka på personalmøter og tar opp spesifikt om alle er fornøyd med sin del av informasjonen, om den gjenspeiler realiteten på mottaket, og om noen har ideer til forbedringer.

Ferske kriseerfaringer: Vi har akkurat fått satt på prøve både kriseberedskap, utadrettet informasjonsarbeid og lokalsamfunnsarbeid. Erfaringene så langt er følgende: Etter at liv, helse og eiendom er berget og sikret så godt det lar seg gjøre er UTADRETTET INFORMASJON det som bør stå aller øverst på dagsordenen. Etter en slik hendelse er det et stort informasjonsbehov, «alle» vil vite nytt, og ryktene får fart... Lokalaviser har mer eller mindre agurktid året rundt og kan finne på å tyne en slik hendelse for hva den er verd i uker og måneder. Å være så raskt som mulig ute med KORREKT og TROVERDIG informasjon er uhyre viktig. Ved å benytte vår egen «nyhetskanal» kan vi presentere nyhetene med VÅR vinkling, legge vekt på VÅRE sterke sider, og henvise pressen til det vi selv publiserer. Her kan hele verden se om journalistene gjengir oss korrekt... I en situasjon som den vi akkurat har vært oppe i kan dette vanskelig måles i penger!

Hva kan vi gjøre bedre? Bruk av websiden som nyhetskanal var ikke hensyntatt i våre kriseplaner idet vi ble vekket om natten og bokstavelig talt måtte drive brannslukking. Dette er den viktigste lærdommen. Ansvar for oppfølging av utadrettet informasjon via websiden skal tydeliggjøres og delegeres i kriseplanen, slik at dette skjer automatisk hvis vi noen gang får bruk for dette igjen. Så snart man har tid til den første 5 minutters «pust i bakken» skal mottaksleder og infoansvarlig ha en rask gjennomgang av fakta og hvordan det skal presenteres på nyhetssiden på weben. Samtlige ansatte henviser alle henvendelser fra journalister og øvrige vitebegjærlige til websiden, eller (til nød) til mottaksleder for informasjon og uttalelser. Informasjon som legges ut umidelbart skal oppdateres, og nyhetssaker som legges ut skal oppdateres så ofte det er behov og mulighet for det de nærmeste dagene etter en større hendelse som har nyhetsmessig verdi.

Og så en STOR takk til: Areej, vår utrettelige og ekstremt pliktoppfyllende informasjonsansvarlige. Vår driftsoperatør, som har forstått og tatt på alvor vårt behov for å ivareta vårt «image», og som har forstått hvor viktig rolle websidene kan ha! Alle – absolutt alle ansatte, som har bidratt engasjert i prosessen. Sjur, på mOrakel i Barcelona, som har laget sidene rent teknisk, i tillegg til å ha utarbeidet konseptet. Muhammar Gadafi Jordskjelvet, tsunamien og reaktorkatastrofen i Japan Alt dette har forårsaket at det har gått menigmann hus forbi at tre mottak i Nord-Norge har brent i løpet av halvannen uke. Hadde det ikke vært for at resten av verden er på tur til å gå av skaftet så hadde norske media hatt en fest på dette, på størrelse med den om ventemottakene sist sommer...... Og til slutt....

Denne presentasjonen Takk for meg! Kan lastes ned fra våre websider! Du finner oss alltid på: http://www.tverlandet.mottak.net Der har vi lagt ut en nyhetsartikkel om denne presentasjonen, og der finner dere link til å laste den ned. Vi har også lagt ut en annen presentasjon om trafikkanalyse for de siste to ukene på websiden. Vi tar forresten også med stor glede imot hilsninger i vår gjestebok! Takk for meg!