Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008
uvm Senter for atferdsforskning Kollegaer som læringsbase?
uvm Senter for atferdsforskning Individ - organisasjon
uvm Senter for atferdsforskning Organisasjonens kunnskap Felleseie
uvm Senter for atferdsforskning Prosjektets mål Utvikle organisasjonens felleskunnskap om klasse/gruppeledelse gjennom utvikling av en håndbok ved bruk av strukturerte kollegamøter
uvm Senter for atferdsforskning Fellesforståelse av oppgaven 2. Hva skal den enkelte gjøre for å bidra til læring i teamet Læring i team/grupper
uvm Senter for atferdsforskning Trygghet og prestasjoner i team/gruppe Opplevd trygghet Teamets lærings atferd Edmondson 1999 i Farr et al Teamets prestasjon
uvm Senter for atferdsforskning Læringshindrende atferd i grupper Groupthink Defensive rutiner Late som du forstår
uvm Senter for atferdsforskning Faste grupper med leder 13 møter 12 hovedemner Møtetid 2t hver gang Fast møteform Kollegamøtenes struktur
uvm Senter for atferdsforskning Arbeidsmetodikk Individuell tid Dialog Diskusjon
uvm Senter for atferdsforskning Eksempel ”Den voksne er modell for barnas oppførsel” Dette betyr: Konkrete, nyttige erfaringer om hvordan du kan være en Positiv voksenmodell for barns oppførsel i barnehage og skole:
uvm Senter for atferdsforskning Tydelig leder Relasjoner Faglig tilrettelegging Kontroll/ oppfølging Samarbeid voksne V-B B-B TPO Flyt Tilpass fysisk miljø Regler, rutiner Forutsigbarhet Evaluering Reaksjoner Foreldre kontakt V-V Innhold: Klasse / gruppeledelse
uvm Senter for atferdsforskning Arbeidsgangen videre Gruppenes arbeid leveres til en redaksjon Redaksjonen foreslår tekst til håndboka De ansatte får reagere på forslaget Når boka er ferdig, skriver rektor/styrer forord
uvm Senter for atferdsforskning Forskningsspørsmål Hvordan opplevde lærere/førskolelærere sine læringsmuligheter i kollegagruppene? Intervju med seks førskolelærere fra tre barnehager Intervju med fem lærere fra tre skoler Datagrunnlag
uvm Senter for atferdsforskning Områder av interesse Arbeidsmetodikken Klima Læringsutbytte
uvm Senter for atferdsforskning Resultat: Intervjupersonenes opplevelse av arbeidsmetodikken Positivt: Individuell tid godt for å samle tankene Bidro til å holde fokus Ingen får dominere Skaper forutsigbarhet Negativt: Omstendelig Å måtte bidra kunne oppleves som et press
uvm Senter for atferdsforskning Resultat: Intervjupersonenes opplevelse av klimaet i gruppa Preget av åpenhet og trygghet Humor i gruppa Leder viktig ”Vi har ikke vært mye uenige. Det er vel derfor det går så greit. Vi har jo forskjellig perspektiv og forskjellige meninger, men vi er ikke uenige”
uvm Senter for atferdsforskning Resultat: Intervjupersonenes opplevelse av læringsutbytte Konkrete ideer Bekreftelse på det du gjør Stille spørsmål ved eget arbeid Nye og litt annerledes tanker
uvm Senter for atferdsforskning Håndboka er ferdig – hva så?
uvm Senter for atferdsforskning