"Týdningurin, ið foreldur hava, fyri innlæringina hjá skúlabørnum." v/seniorrådgiver i FUG Randi H. Jørgensen Tórshavn 28. februar 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Klemetsrud skole Samarbeid mellom hjem og skole 2
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Samarbeid mellom skole og hjem
FORELDREMEDVIRKNING I SKOLEN
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Noen utfordringer for skolene
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Samarbeid hjem-skole, v/seniorrådgiver i FUG Randi H. Jørgensen
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Rolighetsmoen barnehage
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Cafédialog – elevmedvirkning
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
LP og evidens i undervisningen
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Samarbeid mellom skole og hjem
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvorfor foreldremedvirkning?
Hvorfor foreldremedvirkning?
– FGIL/FAU – Skolering - Lars Einar Karlsen FAU – skolering Det skal v æ re et FAU p å alle skoler å fremme fellesinteressene til foreldre.
Cafédialog – elevmedvirkning
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lokal arbeidstidsavtale
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Det viktige samarbeidet
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Velkommen til FAU - møte
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Skole- hjem samarbeid.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Utskrift av presentasjonen:

"Týdningurin, ið foreldur hava, fyri innlæringina hjá skúlabørnum." v/seniorrådgiver i FUG Randi H. Jørgensen Tórshavn 28. februar 2009

2 UTFORDRINGER

4 Avklar forventningene Hva er skolens ansvar? Læring? Oppdragelse? Hva er hjemmets ansvar? Læring? Oppdragelse? Oppdragelse og opplæring er et felles ansvar

5 Utfordringer: Å få skolen til å se på foreldre som reelle samarbeidsparter og legge til rette for medvirkning Å få foreldrene til å engasjere seg og ta ansvar

6 LOVER

7 FNs menneskrettighetserklæring Artikkel 3 ”ved alle handlinger som vedrører barn og som foretas av offentlige eller private velferdsorganisasjoner, domstoler, administrative myndigheter eller lovgivende organer, skal det først og fremst tas hensyn til hva som gavner barnet best.” Artikkel 26 ”Foreldre har fortrinnsrett til å bestemme hva slags undervisning deres barn skal få.”

8 Løgtingslóg um fólkaskúlan Kap 1 §2 Folkeskolens opgave er med hensyn til den enkelte elev og i samarbejde med forældrene at fremme, at elever tager kundskaber til sig, færdigheder, arbejdsmåder og sprogbrug, som tilskynder den enkelte elev i nuanceret, personlig utvikling.

9 Løgtingslóg um fólkaskúlan Kap 1 §3 Skolen samarbejder med elever og forældre om at gennemføre det, som er angivet i formålsparagraffen for folkeskoleloven.

10 FORSKNING OG RESULTATER AV FORSKNING

11 Forskning viser -Foreldrene er usikre på hva som forventes av dem -De fleste foreldre er fornøyd med samarbeidet -Foreldre uteblir fra samarbeid som oppleves som problematisk -Den største gruppen foreldre vil stille opp hvis de får god informasjon og gode grunner til at de trengs -Foreldre viser mindre interesse for hjem-skole- samarbeidet etter hvert som barna blir eldre

12 Det viktigste er det foreldrene gjør hjemme Den britiske forsker Charles Desforges sier at de viktigste funn han har gjort, er at foreldreinvolvering i formen ”god foreldreoppfølging hjemme” har en betydelig positiv effekt på barns resultater og tilpasning også etter at alle andre faktorer er fjernet.

13 Dette er noe av det han mener med foreldreoppfølging: Stabilt miljø Intellektuell stimulering Diskusjoner mellom barn og foreldre Gode rollemodeller Høye ambisjoner God informasjon mellom foreldre og skole Deltagelse i det som skjer på skolen

14 Spiser, prater og leser seg bedre "Felles måltider, fulle bokhyller og engasjert diskusjon i hjemmet. Det er oppskriften på suksess i skolen." Det er mulig å bryte et mønster, sier den danske seniorforsker Beatrice Schindler Rangvid. Foreldres utdannelse betyr mye for hvor godt barn gjør det i skolen, men andre faktorer er også viktige. Rangvids forskningsprosjekt ble avsluttet i desember 07. Hun sier blant annet at "Barn som har en aktiv familiekultur, klarer seg bedre i skolen og gjennomfører i større grad."

15 Foreldrestøtte ”Ut fra den dokumentasjonen som er lagt fram, må det betraktes som en naiv tanke å påstå at skolen kan kompensere for foreldrenes rolle og betydning. Foreldrene er svært betydningsfulle for egne barns læring og utvikling, og den eneste empirisk baserte slutning vil være å arbeide sterkt for å styrke alle foreldres rolle og betydning. I stedet for å kompenser for foreldre burde det, ut fra forskningsresultater, i sterkere grad iverksettes tiltak for å støtte foreldre.” Thomas Nordahl, Hjem og skole –hvordan skape et bedre samarbeid? Universitetsforlaget 2007 s. 49.

16

17

18 ALLE FORELDRE HAR RESSURSER

19 Båstenkning Vi setter hverandre lett i bås: Ressurssterke – ressurssvake Akademiske – ikke akademiske Synlige – ikke synlige Norske –minoritetsforeldre Gode lærere – dårlige lærere Strenge lærere – snille lærere Hvilke konsekvenser får det for samarbeidet?

20 Alle foreldre ressurs for egne barn ” Alle foreldre har ressurser i forhold til egne barn, og en omtale av foreldre som ressurssvake er nedverdigende, og det vil ødelegge for mulighetene til å samarbeide nært med foreldrene. Det er umulig å vise respekt og gi medvirkning til noen du betrakter som ressurssvak og mindreverdig.” Thomas Nordahl i Hjem og skole – hvordan skape et bedre samarbeid. Universitetsforlaget s.31

21 SAMARBEID

22 Utvikling av samarbeid Utveksling av informasjon – begge parter gir informasjon til hverandre Dialog – kommunikasjon og reelle drøftinger om viktige forhold Medvirkning og medbestemmelse – fatte felles forpliktende beslutninger sammen

23 Samarbeid mot mobbing Skolen skal ikke lage en plan for å forebygge mobbing og presentere den for foreldrene (informasjon) De kan diskutere mobbeproblematikken med foreldrene og lytte til hva de har å si (dialog) Det beste er at alle i skolen: elever, personale og foreldrene jobber i sine grupper for å komme med innspill til en plan, og når planen er ferdig, tar ansvar for å sette den ut i livet (medvirkning)

24 Hvorfor samarbeid? Vi er to ulike institusjoner, hjem og skole som arbeider mot samme mål Samarbeid kan avklare ulikheter og uenighet Samarbeid er til det beste for eleven fordi det er flere som i fellesskap har fokus på barna og kan skape et trygt nettverk rundt barnet Foreldre kjenner barnet best og kan gi mye verdifull informasjon til skolen Skolen avlastes ved at foreldrene også tar ansvar Foreldre har stor kompetanse på mange av skolens undervisningsområder

25 Hvordan samarbeid Den enkelte elev. Evaluering underveis og mål for den enkelte. Tilpasset opplæring Foreldremøtene Det fysiske skolemiljøet Det psykiske skolemiljøet Årsplaner og innhold i undervisningen Undersøkelser om skolen Styring av skolen

26 Gode eksempler Skoleledere skulle ha kurs i skolevurdering. Foreldre ble invitert med. Ungdomsskolelærer kalte inn fire elever og to foreldre hver 14.dag for å planlegge to uker framover. Samarbeidet økte alle parters selvtillit og læreren fikk noen å dele gleder og sorger med. Rektor ufordrer elever, lærere og foreldre til å tegne skolens visjon og diskutere tegningene etterpå. Etter en grundig prosess ble visjonen: ”Vi har rom for alle. Her er kunnskap, glød og glede.” Alle har et eierforhold til visjonen. Læreren i en klasse roste elevene for det de skrev og rettet ikke feilene. Foreldrene påpekte alle feil. Det måtte et oppklaringsmøte til for at elevene ikke skulle bli helt forvirret.

27 Gode eksempler forts. Foreldre bestemmer tema og leder foreldremøter Sosiale samlinger for foreldrene Foreldreforum for foreldrene på ett trinn – uten lærer Foreldre og lærere blir enige om at barna skal lese i egen bok et kvarter hver dag. Dette står på lekseplanen Foreldrerådets arbeidsutvalg administrerer aktivitetsgrupper på skolen på ettermiddagen, slik at skolen er et lokalt kultursenter En foreldrekontakt på hvert trinn er med på planleggingsmøtene for lærerne Elev, lærer og foreldre blir enige om hva eleven skal jobbe spesielt med de neste to månedene. Alle underskriver kontrakt og har ansvar for oppfølging

28 Gode eksempler forts. Foreldre, elever og lærer lager i fellesskap en årsplan for heimkunnskap. Planen omfatter arbeid på skolen, arbeid hjemme og kommunikasjon mellom partene på læringsplattform. Mål å styrke samarbeidet og gi barna dagliglivskompetanse. Rektor og FAU-leder står sammen ansvarlige for kurs for å skolere nyvalgte FAU-representanter (FAU=foreldrerådets arbeidsutvalg) Skoler arrangerer ”Foreldreskole”: 2-4 kvelder i begynnelsen av skoleåret for førsteklasseforeldre. Avklaring av forventninger, bli kjent med skolen og få greie på hvor viktige foreldre er for barns læring.

29 Hvordan styrke foreldremedvirkning Se på foreldre som ressurser La foreldre slippe til med noe meningsfylt La foreldrene komme til orde med hva de ønsker og være tilstede der beslutninger fattes Ha inspirasjonssamlinger La foreldrene forstå hvor viktige de er Bygg broer – ikke forsvarsverker

30 Vi må løfte sammen