«Fra planer til gode mål og tiltak»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Akershus 13. Februar 2014 Tore Skandsen, IMTEC.
INTERRESSE DIFFRENSERING HELHET OG SAMMENHENG …. HVA TENKER VI OM DET? UT I FRA SIN EGEN INTERRESSE INSPIRASJON MOTIVASJON KREATIV TENKING.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Kompetente barn og unge
«Entusiasme for endring»
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Pedagogisk utviklingsarbeid
Hamar 25. April 2013 Tore Skandsen, IMTEC.
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Ungdomstrinn i utvikling
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Anne Elisabeth Frode Beate og Eli på veilednings- oppdrag,to kommuner,
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
LederAkademiet Presentert av Jan Fikke. LederAkademiet2 LederAkademiet.  Visjon: Arbeide for menneskelig vekst, individuelt og i grupper.  Verdier:
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
selvhjelp.no Selvhjelp Norge, Nasjonalt kompetansesenter for selvorganisert selvhjelp TLF:
Vurdering for læring.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Produktive mønstre i kollegasamarbeid og identifisering av god praksis
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lederutvikling hos USIT
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Neste samling. Dag 6 – regionvis (3) uke 41, 2014 Fra datastyrt til datainformert Mål: –Kompetanse i å bruke ulike data til å definere hvor det er behov.
OPPLAND 25. MARS 2015 Tore Skandsen, IMTEC.
Veiledningspedagogikk
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
KLASSELEDELSE.
Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen Nordhordland kursregion 5. Og 6. November 2015.
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Skolebasert kompetanseutvikling
Telemark Kan ledere lære?
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Samarbeid og medbestemmelse
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
Skolebasert kompetanseutvikling
Ledelse av læringsprosessen
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Utskrift av presentasjonen:

«Fra planer til gode mål og tiltak» 10. November 2014 Tore Skandsen, IMTEC

«Veien» Line og Lasse: ledelse av læring for elevene Nå: ledelse av læring for lærerne På basis av å være datainformert(Jarl Inge) Nå : lage en plan på lærernes læring og forankring av denne prosessen Neste gang(Januar/februar) : forbedre planen for forankring av målene i egen avdeling og veiledning på denne planen ( både innhold av planen og trening på veiledning) 3. Mars: Hvordan skape og videreutvikle det profesjonelle lærende felleskapet( PLF). Louise Stoll.   Tore Skandsen, IMTEC

Panic zone Learning zone When did you last learn something that took you out of your comfort zone? Learning zone Comfort zone Senninger (2000)

Kompetanse Tore Skandsen, IMTEC

Mål «Fra planer til gode mål og tiltak» Hvordan sette opp gode mål og tiltak for egen avdeling/enhet - om gode målformuleringer Hvordan kan du som leder sørge for en solid forankring i avdelingen Tore Skandsen, IMTEC

På samlingen "Fra datastyrt til datainformert" i uke 41, ble alle deltakere presentert for følgende oppgave: 1.       Gå sammen med andre fra din skole. Velg et utviklingsområde fra din egen skole. 2.       Tenk at du skal forberede et lærende møte med oppfølging i etterkant. 3.       Hvilke indikatorer og spørsmål er det viktig at lærerne/deltakerne forbereder seg på? 4.       Start arbeidet med å designe en prosess bestående av disse indikatorene med tilhørende spørsmål og begrunnelser. Bruk prosessdesigneren hvis du føler du behersker den nok.   Tore Skandsen, IMTEC

På samlingen "Fra datastyrt til datainformert" i uke 41, ble alle deltakere presentert for følgende oppgave: Denne oppgaven vil fungere som et bakteppe for både 10. november og samlingene i januar/februar der fokuset er på veiledningskompetanse. Til 10. november må alle ledergruppene ha valgt et utviklingsområde for egen skole (dvs. pkt. 1 i oppgaven) og ha tanker om "nå-situasjon" og "ønsket situasjon". Tore Skandsen, IMTEC

Fasene med resultater Resultater TID INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Tore Skandsen, IMTEC

Tore Skandsen, IMTEC Eierens handlinger Lederens handlinger De ansattes handlinger i kvantitet De ansattes handlinger i kvalitet Elevenes handlinger i kvantitet Elevenes handlinger i kvalitet Tore Skandsen, IMTEC

Innhold og organisering Nåværende arbeidsprosess Nåværende organisering Ny arbeidsprosess Ny organisering Tore Skandsen, IMTEC

Planverk Visjon Utviklings Drift plan Pedagogisk plattform Tore Skandsen, IMTEC

Ønsket situasjon Tore Skandsen, IMTEC

VALG AV FORBEDRINGSOMRÅDE(R) NÅ-SITUASJON – ØNSKET SITUASJON IDEMYLDRING IDEVURDERING PLANER AVDELING/TEAMPLANER INDIVIDUELLE HANDLINGER Tore Skandsen, IMTEC

FASER I ET UTVIKLINGSARBEID Fase 1: Behov for forandring Fase 2: Mottakelighet Fase 3: Beskrivelse av utviklingsarbeidet Fase 4: Organisering Fase 5: Gjennomføring Fase 6: Evaluere/lære Fase 7: Avslutning Tore Skandsen, IMTEC

Tore Skandsen og Vibeke Mostad Stiftelsen IMTEC

Tore Skandsen og Vibeke Mostad Stiftelsen IMTEC

Tore Skandsen og Vibeke Mostad Stiftelsen IMTEC

Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC . Fornye Foredle DELTA-modellen Forbedre Oktober 2013 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC

Hjemmelekse Hva kan jeg gjøre for å forankre dette i organisasjonen for nå de målene som vi har laget. Lag en plan for dette arbeidet. Hvordan kan vi se at vi beveger oss mot målet Hvilke indikatorer kan vi bruke for å måle framgang Tore Skandsen, IMTEC

Forankring Eierforhold Motivasjon Tore Skandsen, IMTEC

Motivasjon Ønske å gjøre noe med utfordringen, ikke bare synes det ikke er bra Kan skje gjennom at man berører hjernen eller hjerte eller begge Hjernen berøres gjennom analyser og tolkninger Hjertet berøres gjennom opplevelse Uansett må ansatte involveres Tore Skandsen, IMTEC

Hjertet Hvordan kan et personale berøres i hjertet ? Hvilke verdier representerer personalet ? Er det fagfokus ? Elevfokus ? Andre fokus ? Tore Skandsen, IMTEC

Hjernen Analyse er basis for endringen Analyse kan forgå på flere måter Hvor er våre kollegaer i endringsarbeidet ? Hva er det som hemmer eller fremmer vårt endringsarbeid ? Analyse på bakgrunn av ulike tilbakemeldinger som brukerundersøkelser og lignende. Tore Skandsen, IMTEC

Motivasjonsmodell Hvorfor Tro på –Ønske det Kunnskap – vite om det Hvordan Handling Kunnskap – vite om det Tore Skandsen, IMTEC

De som har vært passive kan skilles i tre årsaker: de har ikke kunnskaper de forstår ikke hvorfor de vet ikke hvordan de skal gjøre det   Tore Skandsen, IMTEC

Med denne bakgrunnen kan vi dele inn personalet i tre grupper: De som er kommet langt i sin praksisutvikling på realiseringen av det vi skal gjøre. De som er kommet et stykke på vei i sin praksisutvikling på realiseringen av det vi skal gjøre. De som er kommet kort i sin praksisutvikling på realiseringen av det vi skal gjøre.   Tore Skandsen, IMTEC

Hvor er ditt personalet: De som er kommet langt i sin praksisutvikling på realiseringen av det vi skal gjøre. De som er kommet et stykke på vei i sin praksisutvikling på realiseringen av det vi skal gjøre. De som er kommet kort i sin praksisutvikling på realiseringen av det vi skal gjøre.   Tore Skandsen, IMTEC

Motivasjon Hvordan Handling Hvorfor Kunn-skap – vite om det Tro på –Ønske det Hvordan Handling Kunn-skap – vite om det Tore Skandsen, 2013 Tore Skandsen, IMTEC

Utfordring: Hva vil dere gjøre for å få andre til å få et eierforhold til det dere skal gjøre? Konkretiser Tore Skandsen, IMTEC

Hjemmelekse Hva kan jeg gjøre for å forankre dette i organisasjonen for nå de målene som vi har laget. Lag en plan for dette arbeidet. Hvordan kan vi se at vi beveger oss mot målet Hvilke indikatorer kan vi bruke for å måle framgang Tore Skandsen, IMTEC