T68 GSM & GPRS Colour display Multimedia Messaging Service

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Brukerveiledning for gruppeledere
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Bokanmeldelser..
Grafisk design Visuell kommunikasjon
8 Skumlesing.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Hvordan skrive en god utredning?
Muntlige presentasjoner
Arbeid med bistand Rapportering.
Hva er en artikkel?.
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
10 regler for å skrive for web
Avdeling for ingeniørutdanning
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å disponere masteroppgaver
Skriving av prosjektrapport
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Hovedoppgaveforberedende seminar
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Prosjektoppgaven.
Prosjekt og forskningsrapport
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

T68 GSM & GPRS Colour display Multimedia Messaging Service Digital imaging and audio Bluetooth

Å skrive studierapport eller Innside-informasjon fra sensor Stein Bergsmark Rev PA3 februar 2003 (kortversjonen)

Program Mål for presentasjonen “Startpakken” Mer om skriving og oppgavearbeid Rapporten Noen få eksempler Pyramidemetoden Sensur Oppdragsrapporten Referanser

Mål for presentasjonen Målgruppen er studenten Målet er å Bidra til bedre arbeidsform og arbeidsrutiner Hjelpe studentene til å skrive en bedre rapport Presentasjonen er opprinnelig laget mht hovedfagsrapporten, men er i stor grad dekkende også for hovedprosjektrapporten

Del 1: Startpakken, eller Det viktigste først Prosjektplan Skrivearbeidet

Lag en prosjektplan Det er nødvendig med noe tid til søking, prøving og feiling før man velger endelig problemformulering med oppgavedefinisjon Legg inn litt slakk her og der, alle prosjekter sprekker, som har elementer av nybrott og originalitet Rapporten skal være planlagt ferdig 10 arbeidsdager (1 1/2 uke) før innleveringsfristen Start skrivingen tidlig Tenk tidlig på problemer som kan dukke opp underveis, og hva du kan gjøre for å minimalisere dem (Leveringstider sprekker som regel)

Skrivearbeidet Anskaff bok om rapportskriving BACK-UP fra første dag! Før en datert og paginert labjournal (type stive permer) Gjør journalnotater hele tiden underveis Skriv ned alt du tror du får behov for å huske Kleb inn utskrifter med kurver og andre saker, gjerne med fil- eller andre referanser Skriv ned alle beslutninger, både prosjektmessig og oppgavemessig Hva talte a priori for og hva talte mot Hva ble til slutt den fulle begrunnelsen for beslutningen? Skriv ned alle resultater MED DRØFTING Lag tidlig en innholdsfortegnelse, og skriv hele innledningen først Skrivevegring er temmelig alminnelig – fortvil ikke!

Del 2: Mer om skriving og oppgavearbeid Treff målgruppene (gjett hvilke!) Skriv i vekselvirkning med andre

Målgruppene Veileder og hans organisasjon Sensor Offentligheten Selg arbeidet til sensor, for å få best mulig karakter Offentligheten Formidling av kunnskap til andre, allmenheten, andre studenter, fagfolk

Skriv i vekselvirkning med andre Skrivingen skjer i vekselvirkning mellom student og veileder Valg av område og dernest problemstilling Hvordan skal metodikken bygges opp Påpeke uklarheter og tvetydigheter Veiledning i rapportens sjanger Veileder skal ikke “rette” rapporten i detalj Opprett gjerne referansegrupper Studentene gjennomgår og diskuterer hverandres oppgaver

Del 3: Rapporten Rapportstruktur eller disposisjon Rapportens enkelte elementer

(Liste med figurer og tabeller) 1 Innledning 2 Teoretisk bakgrunn Rapportstrukturen Forside Tittelside med tittel Sammendrag Forord Innholdsfortegnelse (Liste med figurer og tabeller) 1 Innledning 2 Teoretisk bakgrunn 3 Arbeidet som er gjort 4 Resultater 5 Drøfting 6 Konklusjon Litteraturliste Vedlegg Rapporten er oftest bygd opp med viste hovedstruktur eller disposisjon

Forside eller omslagsside Forsiden skal være mekanisk robust og beskytte rapporten (som baksiden) Som et minimum skal forsiden inneholde samme informasjon som tittelsiden

Tittelside Tittel Eventuelt en undertittel Forfatter(e) Hvis alle bidrar likt, i alfabetisk rekkefølge Den som har den største rollen plasseres øverst, og deretter de andre etter tur Utgivelsessted (skole og by vanligst, land bare dersom byen er mindre kjent for målgruppen) År Valgfritt Eventuelt annen tidsangivelse (semester etc.) Eventuelle nøkkelord eller standardiserte emneord

Tittel Kort - mindre enn to linjer Trekk ut nøkkelord av ditt materiale, flett dem inn i tittelen Plasser de viktigste nøkkelordene i begynnelsen (til venstre) Unngå den stereotype formen “Påvirkningen av X på Y “Noen aspekter ved …” Tittelen er ikke et mini-referatet av sammendraget

Sammendrag Sammendraget skal ikke favne alt som er gjort, og slett ikke oppgaveprosessen Sammendraget skal ikke inneholde alle resultatene, men gjenta noen få av de viktigste observasjoner og resultater Hva ble gjort og hvorfor (meget kortfattet!) De viktigste resultater av arbeidet, verifikasjon av hypotesen, kanskje også med mulige forbehold eller svakheter De viktigste tolkinger eller forklaringer De viktigste konsekvenser av resultatet eller resultatene, hva nå?

Forord Forordet er rapportens “administrative innledning” Inneholder relevante opplysninger av ikke faglig art Tilknytning til forskningsprosjekt(er) Takk på nøkternt vis de som takkes skal Sted Tidsangivelse (måned og år) Navn på forfatter(e) Skal normalt ikke signeres (undertegnes) Kort, en kvart side

Innledning Innledningen er rapportens faglige innledning (i motsetning til forordet) Innledningen er en trakt som skal lede leseren inn i ditt arbeid Bakgrunn, tema og problemstilling, formål med arbeidet Dagens forskningsmessige (eller tekniske) status på området, bruk referanser om mulig. Beskriv hva som allerede er kjent, definèr aktuelle uutforskede områder Fortell leseren om relevant litteratur (bakgrunnsstoff - referanser) Skriv ikke selv en bred, generell innføring i emnet Hvordan resten av rapporten er bygd opp

Teoretisk/praktisk bakgrunn for oppgaven Gi gjerne kapitlet et annet navn Bakgrunnen for det problemet som skal løses, i større bredde enn i innledningen Hva er relevant i det som er gjort før? Hva kan gjøres annerledes? Hvordan vil du gå fram for å utføre oppgaven?

Arbeidet som er utført Hva har du gjort? Hvordan har du utført arbeidet? Hvilken teknologi har du brukt? Hvilke metoder og verktøy er brukt? Eventuelle forenklinger Eventuelle problemer som oppsto underveis

Resultater Presentèr alle eksperimentelle data, med “statistiske variasjoner” Usikkerhet i eksperimenter eller observasjoner? Gi nok detaljer for andre til å trekke sine egne slutninger og til å finne egne forklaringer - med andre ord, muligheter for etterprøving Alle resultatene som blir presentert i rapporten skal finnes her Ingen resultater skal finnes bare i “sammendraget” eller i “drøftingene” Ikke prøv å kombinere “resultater” og “drøfting” . Et klart skille bidrar til objektivitet for “resultatene”

Drøfting Drøft samtlige resultater du presenterer Start gjerne med et mini-sammendrag. Hva er hovedobservasjoner eller hovedresultater? Ble “oppgaven løst”? Er resultatene tilfredsstillende, og slik som du forventet? Usikkerheter? Relevans, nytte , muligheter med eller begrensninger for ditt arbeid og dets resultater Del ulike eksperimenter med tilhørende drøfting inn i forskjellige avsnitt Eventuelle generaliserende slutning(er). Gå fra det spesielle til det generelle. Hva kan du forutsi på bakgrunn av dine resultater? (Ikke helt trivielt) Vær forsiktig og ikke trekk for vidtrekkende eller allmenne konklusjoner

Konklusjon Avslutt med en klar konklusjon eller et konsistent sett av konklusjoner Hva fører resultatet til av nye muligheter eller anvendelser, og for hvem? I en avhandling: hva er den sterkeste og mest generelle konklusjon du kan bygge opp på bakgrunn av dine resultater? (Vær forsiktig!!) Fortell helst også hva som gjenstår (videre arbeid - en naturlig videreføring)

Del 4: Eksempler Noen få eksempler viser stil-type og målrettet språk Tittel Åpningsavsnitt i innledning Sammendrag

Tittel Svake eksempler: Bedre eksempler: Faselåst sløyfe for telekommunikasjonsformål (for vid, bør suppleres både med realisering, frekvensområde og anvendelsesområder) En studie av forskjellige faktorer og forhold som har betydning for stabilitet av rekursive filtre (overflødig innledning) Bedre eksempler: Lav-jitter digital faselåst sløyfe for 2 Mbps PCM-systemer Koeffisientstabilitet i kanoniske rekursive digitale filtre

Åpningsavsnittet, for eksempel i en innledning Kjedelig, konvensjonelt: Rapporten beskriver en helt ny type lakkeringsutstyr som har en rekke spesielle egenskaper som man ikke har i dagens utstyr. Bedre, mer appetittvekkende og også mer resultatorientert: Med Sprøyte-Max lakkeringsautomat blir lakkeringstidene i de fleste tilfeller senket med 30 til 40 %. Digitalstyring av ventilene gir tidsgevinst samtidig som man får en vesentlig jevnere påføring av lakk.

Sammendrag Eksempel på klassisk feil type 1 Kapittel 1 gir bakgrunnen for rapporten og definerer innholdet av den. Kapittel 2 gir et sammendrag av rapporten Kapittel 3 beskriver digitale filtre. Både bruksområde og virkemåte diskuteres. Kapittel 4 beskriver teknologien som brukes i prosjektet. Det blir definert hva en MAC (Multiply/Accumulate) er og når den blir benyttet. Kapittel 5 gir kravspesifikasjonen for det digitale filteret og strømforsyningen. Kapittel 6 er oppgavens konklusjon Kommentarer: Her refereres innholdsfortegnelsen Informasjon om resultater og konklusjon er identisk lik null

Sammendrag Eksempel på klassisk feil type 2 I oppgavens innledning redegjøres det for fordeler og ulemper ved digital filtrering. Deretter defineres spesifikasjon og ytelse for det filteret som er bygget. Systemdesign med maskinvare og basis programvare beskrives. Videre refereres den detaljerte maskinvarerealiseringen. Til slutt redegjøres for de tekniske problemene man møtte underveis. Kommentarer: Også her unngår forfatteren omhyggelig å røpe noen av sine resultater.

Sammendrag Eksempel på resultatorientering Et programmerbart sanntids digitalt filter er bygget med en 100-kroners mikrokontroller med 8 biters A/D og D/A-omformere. Ved 8 kHz samplingsfrekvens var det mulig å realisere 4. ordens rekursive eller 10. ordens transversale filtre. Elliptiske rekursive filtre som ble prøvet ved 8 kHz samplingsfrekvens overholdt ikke stoppbåndsdempingen på 40 dB. Filterutgangen hadde et signal/støyforhold på 35 dB og filteret synes ikke egnet til noen form for talebehandling. Kommentarer: Meget resultatorientert og ganske bra, men er man svært kritisk …. Hensikten med å bygge filteret fremkommer ikke. Dette burde vært nevnt Dersom årsakene til filterets svake ytelse hadde blitt referert, kunne man muligens ha vurdert filterets brukbarhet på andre områder enn tale

Del 5: Pyramidemetoden (Nivåmetoden) Her går vi rett på sak, beskriver sakens kjerne i få ord. Formål og hovedkonklusjon Nivå 2 Her kommer argumentasjonskjeden i full bredde, men uten dokumentasjon Nivå 3 Et antall enkeltvedlegg med dokumentasjon Denne metoden er sterkt resultatorientert: Hvilke resultater er oppnådd? Hva er konklusjonene, hva betyr resultatene, for hvem? Beskrivelser av forsøk eller resonnementer som ikke førte frem, skjæres ned til minimum

Del 6: Sensur Er oppgaven besvart, er oppgavedefininsjonen fulgt? Fremstilling av (teoretisk) bakgrunnsstoff, med litteraturstudier og referanser Utførelse av arbeid, eksperimenter, programmering, lab osv Presentasjon av resultatene Drøfting Konklusjon Disponering av rapporten og den formelle fremstilling Helhetsvurdering (helhetsinntrykk)

Del 7: Oppdragsrapporten (prosjektrapporten) Oppdragsrapporten er friere enn en avhandling Oppdragsrapporten er mer resultatorientert, kravene til dokumentasjon er også mindre enn i en avhandling Sammendraget er en presentasjon av de viktigste kvantiserte resultater og konklusjoner, kanskje til og med bare en hovedkonklusjon. (Installèr et renseanlegg til kr 9 000 000, fordi 7 % av innbyggerne har magetrøbbel beviselig knyttet til vannkvaliteten.) Skriv også hva konklusjonen betyr for impliserte parter.

Referanser Guide to writing a Thesis (Nifty Gadget): www.tde.lth.se/cccd/education/nifty.html Stene, Morten. Vitenskapelig forfatterskap, Kolle forlag, sted?, 1999 Berild, Sveinung. Å skrive prosjektrapport, Opplandske bokforlag, Vallset 1992 Johnsen, John Erik. Forstå typografi. Dataforlaget, Oslo, 1991. Lindsay, David. A guide to scientific writing, Longman Chesire, Melbourne, 1989 Stenstadvold, Karl. Rapporthåndbok, del I og del II SINTEF, Trondheim, 1988. Rørvik, Harald. Skriving av hovedoppgaver i samfunnsvitenskapelige fag. Universitetsforlaget, Oslo, 1986 Katz, Michael J. Elements of the sientific paper. Yale University Press, new Haven and London, 1985 Harkins, Craig and Plung, Daniel. A guide for writing better technical papers. IEEE Press and John Wiley & Sons, New York, 1982 Vinje, Finn-Erik.. Skriveregler. 3. utg. Aschehoug, Oslo, 1980 Høegh, Ove Arbo, Vitenskapelig forfatterskap. Universitetsforlaget, Oslo, 1968. (Finnes trolig i ny og omarbeidet utgave)