Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr 27.10.14 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møteplass for etisk refleksjon
Advertisements

To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Selvfølelse vs selvtillit
Hva er aktivitet og deltakelse?
- roller og forventinger
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Lørenskog Idrettsforening
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Mangfold og fellesskap
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Trosopplæring for alle uansett funksjonsnivå
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Selvhjelp Selvhjelpsgrupper –”Verksted for endring” –Fellesskap – basert på gjensidighet, tillit og respekt –Har som målsetting å fremme: Innsikt Mestringsevne.
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
LP og evidens i undervisningen
Etikk for finansielle rådgivere
Problemet og løsningen:
Etikk i pedagogisk arbeid
Etikk i Haugesund Kommune
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Tekster om tro og livssyn
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Karriereveiledning i grupper
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
BARNAS BARNEVERN 2020.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Etikk i veiledning Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
For å samhandle godt med mennesker med forskjellig livssyn og kulturbakgrunn, er det viktig med kunnskap om religiøs tro og tradisjoner.
Lekens egenverdi.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kapittel 1 SAMSPILL.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
1 Kommunikasjon.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Tverrfaglige tema.
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr

Profesjonalitetens kjerne Å kunne det du gjør Å gjøre det du kan – sammen med andre Å stå for det du gjør

For å kalle seg profesjonell.. Kontroll og påvirkning av eget kunnskapsgrunnlag for fagutøvelsen Et samfunnsmandat for stor selvråderett og råderett over eget arbeidsområde Et omforent verdigrunnlag og normer for etisk praksis

Blindveier i vår tid «Den som har en hammer, ser spiker overalt» Mark Twain Løsning søker problem Hvem roper høyest og blir hørt? Å bli «mer katolsk enn paven» nypositivismen og naturvitenskapens objektgjøring av mennesket jakten i mørket på de perfekte metoder og evidens som religion «Slik har vi alltid gjort det her hos oss!» blindhet for resiliens og barn som ønskende, villende, tenkende og handlende subjekter blindhet for de egentlige utfordringene i vår tid

Kunnskapsgrunnlaget for PPR Sterk profesjonalitet er en garanti mot jakten etter lettvinte løsninger på sammensatte problemer God profesjonalitet omfatter visshet om nødvendigheten av tverrfaglig kompetanse i vår tid Vitenskapsteoretisk innsikt for å skjelne mellom skitt og kanel Oppdaterte kunnskaper om det som rører seg blant barn og unge i vår tid Samtalens språk og språk som makt og motmakt Bygge relasjonskompetanse hele tiden Kunne gjennomskue diagnostikkens janusansikt

Styrt eller selvstyrt? Presset fra oven Bolognaerklæringen, OECD, EU-direktiver, næringslivets kortsiktige behov, NPM og målrapporteringshelvete, evidensbaserte «best practice» oppskrifter, politiske signaler, forskrifter og rundskriv Å tro på seg selv og sine teoretiske og praktiske kunnskapskilder Å kjenne seg selv, sitt mandat og sine forutsetninger og begrensninger – en forutsetning for tillit Samarbeidets utfordringer: revirer og allianser

Verdigrunnlag og etikk Barnets beste Respekt for menneskeverd og mangfold Subjektgjøring Samhandle Utvikle egen dømmekraft til å Fremme og forsvare verdier Gjøre gode prioriteringer Avveie og velge når verdier kolliderer og dilemmaer krever valg Stå personlig ansvarlig for egne handlinger Lærerprofesjonens etiske plattform angår dere! Husk at god etisk praksis fremmer tillit som påvirker autonomien

Før, tidligere – og noen andre… «Livet leves forlengs og forstås baklengs» Søren Kierkegaard Forsømmelser kan være skjebnesvangre Tidlig intervensjon som mantra Intervensjon – for hva? Handlingslammelse for utfordringene slik de er – her og nå med de menneskene det gjelder, og deres framtid Det er alltid noen andre som ikke har gjort jobben sin

Veier til en sterkere profesjonalitet i fellesskap Anerkjenn egen kompetanse og ditt utviklingspotensiale! Utdanningssamfunnet er en viktig arena for godt faglig arbeid på mange områder – samhandling må til En profesjonell uten helhetssyn er en «idiot» Livet selv er mer enn instrumentalistisk kunnskap: helse, trivsel, samliv, vokster, utfoldelse, mestring, mening, kjærlighet og håp Barndommen har en egenverdi og er ikke et forstadium til et «etterliv» som voksen Krev en rimelig autonomi eller «La rådgiveren være rådgiver!»