VEILEDNING – BEGREPER, MODELLER, TEORIER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Advertisements

Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Fra prøving og feiling til
Kan læringsutbytte dokumenteres?
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Sverre Stoltenberg: ”Å finne vei”
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Pedagogisk utviklingsarbeid
Veiledning av studenter
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Forebyggende innsatser i skolen
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Organiseringen av 8-ukers praksis
Av: Anette Helene Smørdal
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Veiledning - studenter i praksis
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Hovedfaser og strategier i veiledningsløpet
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Veiledningspedagogikk
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Veiledning og rådgivning
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Utskrift av presentasjonen:

VEILEDNING – BEGREPER, MODELLER, TEORIER Kaare Skagen Höyskolen i Oslo

Disposisjon(1) Samfunnsbakgrunn for veiledningsekspansjonen Veiledningsbegrepet

Disposisjon(2) Kunnskapsbegrepet Teorier og modeller Veiledning i didaktisk lys

Samfunnstrender Veiledningsekspansjonen Selvrealisering Sakrale tema av “ytterste viktighet” Terapeutisk virksomhet Norsk veiledningstradisjon Veiledningsskoler

Veiledning på ny sosial basis Terapiekspansjon Selvrealiseringen Terapeutisk innflytelse i skolen Læreren som veileder

Veiledningsbegrepet(1) Samlebegrep Bredt eller smalt begrep? Samtalefokus eller allsidig tilnærmimg?

Veiledningsbegrepet(2) Elementer i veiledningen: Veilederens rolleforståelse Innholdet i veiledningen Veiledningsstrategiene rammene

Veiledningsbegrepet(3) Veiledning er kontekstfölsom Økningen i faglitteraturen Veiledning, undervisning og instruksjon

Veiledningsbegrepet(4) direkte planlegge følge opp lede oppdra bestemme gi råd evaluere sertifisere indirekte lytte vise fortelle om, støtte vise tillit, positiv tilbakemelding samarbeid

Veiledningsforløp Yrkesutdannelse/profesjonsutdannelse Karriereveiledning Klasseromsveiledning Kollegaveiledning

Veilederens rolleforståelse(1) Hvilke krav kan jeg stille til meg selv? Hvor langt rekker veilederens ansvar? Hva er min veiledningsstrategi?

Veilederens rolleforståelse(2) Hvilke krav kan jeg stille til den jeg veileder? Er våre felles profesjonelle standarder kjent?

Veiledningslitteraturen Nye teorier og modeller Arven fra 70 årene Enten -eller- tenkning Samfunnsutviklingen

Hva er en modell? Forenklet fremstilling av veiledning En modell skal hjelp på forståelsen En modell skal ikke bestemme

KRITTERIER FOR Å VURDERE TEORIER OG MODELLER Hvilke klassikere bygger de på? Hvilket lærings- og kunnskapssyn? I hvilken grad forskningsbasert? Direkte eller indirekte?? Egnet for hvilke kontekster?

HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (1) Klientsentrert terapi Veiledning av universitetslærere Overføring av autoritet Reaksjon på behaviourismen Nei til demonstrasjonsundervisning

HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (2) Kritikk av praksis og teori i veiledning i 1960årene Kameloneffekten Vekk med fagmakten

HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (3) H/r-modellens teoretiske inspirasjon: 1) internasjonal pedagogikk 2) klientsentrert psykoterapi 3) kritikk av pedagogikken

HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (4) Fra felles kriterier til den enkeltes praksisteori Autoritet ut av pedagogikken Fra handling til refleksjon Utvidet kunnskapsbegrep Praktisk yrkesteori Nei til evaluering

HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (5) Tilbakeholdende veilederrolle Arven fra universitetskonteksten Fortelle om, ikke vise

Kritikk av h/r modellen (1) H/R-modellen som kunnskapsregime Evalueringens elendighet Ikke felles standarder Veilederen som kommentator

Kritikk av h/r-modellen (2) Handling og refleksjon modellen Eldorado for modell – læring i landet Kritikk mot øvingslæreres styring Kritikk mot kameloneffekt

COACHING (1) Begrepet coach Fra ferdighetstrening til snakk Indre beherskelse, ytre beherskelse Avslappet selvfølgelighet trening

COACHING (2) Gallweys grunnlag for coaching: 1) ”det indre tennisspillet” 2) refleksjon, observasjon, samtale og ferdigheter i en enhet 3) å fortelle om og å vise

COACHING (3) Prinsipper for optimal ytelse: 1) ikke prøve for hardt 2) kroppen mestrer ferdighetene 3) den indre dialogen må mestres

COACHING (4) Gallweys læringsbegrep: 1) avlæring av feilaktige læringsmåter først 2) skille mellom å registrere og å vurdere 3) utvikle følelse for den gode prestasjonen 4) ”positiv tenkning” er ikke gunstig

COACHING (5) Gallweys metoder: 1) vise en god prestasjon 2) etterligne den gode prestasjonen 3) visualisere den gode prestasjonen 4) altså demonstrasjon, observasjon, visualisering, etterligning og korreksjon

COACHING (6) I dag er coaching særlig aktuell i ledelse Metodene ligner på samtale- og refleksjonsveiledning Veilederrollen er ”tenkepartner” og ”prosesskonsulent” Coaching er en type refleksjonsveiledning

MESTERLÆRE-MODELLEN(1) Håndverksmodellen lite populær til 2000 Renessanse for mesterlæren Praktisk kunnskapstradisjon

MESTERLÆREMODELLEN(2) Historisk bakgrunn Former for mesterlære Læringsprosesser i mesterlære

MESTERLÆREMODELLEN(3) Metoder i mesterlære Veilederrollen Kritiske innvendinger

Sammenligne tre modeller? Veilederrollen? Faginnhold og/eller metode – hva er viktigst? Evaluering?

Veiledning som didaktisk realisme Teori skal opplyse praktisk veiledning, ikke erstatte den Veilederens egne beslutninger er avgjørende Veilederen har en viss profesjonell autonomi

Veilederen sørger for profesjonell veiledning Veilederen sørger for en tilstrekkelig dagsorden i veiledningen Det er store forskjeller i praktisk veiledning Veilederen realitetsorienterer veiledningen

Veilederens subjektive didaktiske profesjonalitet Virkelighetsbilder Hva er av den ytterste viktighet? Hva består min didaktiske individualitet av?

Didaktikk Hva er didaktikk? Kunsten å oppnå kunnskap Syntese av teori og håndverk

Veiledning og didaktisk takt Hva betyr didaktisk takt? Erfaring og relevant teori Situasjonssikkerhet

Den didaktiske bevegelsen Åpne den profesjonelle verden slik at studentene kan åpne seg for den innvielsen i det profesjonelle Sette sin egen individuelle profesjonalitet i spill Lete seg frem på sin livsvei ved erfaringer

Forskning om veiledning Svakheter ved praksisopplæringen Hva er teori-praksis-skillet? To verdener, to kloder . . . .

Hvordan veileder øvingslærere? Kritikk av innvielse i skoletradisjonen Studentautonomi Teknisk, praktisk perspektiv

Studenter og praksisopplæring Positiv til skolepraksis Studentene realitetsorienterer seg selv Lærerutdannelsen er reformvennlig

Øvingslærere og praksisopplæring Svært forskjellig syn på læring og kunnskap Varierende veiledning Forskere kritisk til øvingslærere Øvingslærere innvier i skoletradisjonen

En studie på tre praksiskoler Krav til praksisopplæring Øvingslærerne, lærerutdannerne og lærerstudentene Veiledningen

Skole 1:faginnhold Mest etterveiledning Veilederrollen Organisering av veiledningen

Skole 2:det praktisk-metodiske Før- og etterveiledning Gruppeveiledning Tilbakeholdne veiledere Refleksjon?

Skole 3: ettergivenhet Uregelmessigheter Forventninger, støtte og krav …men ettergivenhet

Fellestrekk Lite teoriinteresse på skolene Lavt presisjonsnivå Tilfredse studenter

Forskjeller Veiledningens form og organisering Gruppe eller individuelt? Tause tema