VEILEDNING – BEGREPER, MODELLER, TEORIER Kaare Skagen Höyskolen i Oslo
Disposisjon(1) Samfunnsbakgrunn for veiledningsekspansjonen Veiledningsbegrepet
Disposisjon(2) Kunnskapsbegrepet Teorier og modeller Veiledning i didaktisk lys
Samfunnstrender Veiledningsekspansjonen Selvrealisering Sakrale tema av “ytterste viktighet” Terapeutisk virksomhet Norsk veiledningstradisjon Veiledningsskoler
Veiledning på ny sosial basis Terapiekspansjon Selvrealiseringen Terapeutisk innflytelse i skolen Læreren som veileder
Veiledningsbegrepet(1) Samlebegrep Bredt eller smalt begrep? Samtalefokus eller allsidig tilnærmimg?
Veiledningsbegrepet(2) Elementer i veiledningen: Veilederens rolleforståelse Innholdet i veiledningen Veiledningsstrategiene rammene
Veiledningsbegrepet(3) Veiledning er kontekstfölsom Økningen i faglitteraturen Veiledning, undervisning og instruksjon
Veiledningsbegrepet(4) direkte planlegge følge opp lede oppdra bestemme gi råd evaluere sertifisere indirekte lytte vise fortelle om, støtte vise tillit, positiv tilbakemelding samarbeid
Veiledningsforløp Yrkesutdannelse/profesjonsutdannelse Karriereveiledning Klasseromsveiledning Kollegaveiledning
Veilederens rolleforståelse(1) Hvilke krav kan jeg stille til meg selv? Hvor langt rekker veilederens ansvar? Hva er min veiledningsstrategi?
Veilederens rolleforståelse(2) Hvilke krav kan jeg stille til den jeg veileder? Er våre felles profesjonelle standarder kjent?
Veiledningslitteraturen Nye teorier og modeller Arven fra 70 årene Enten -eller- tenkning Samfunnsutviklingen
Hva er en modell? Forenklet fremstilling av veiledning En modell skal hjelp på forståelsen En modell skal ikke bestemme
KRITTERIER FOR Å VURDERE TEORIER OG MODELLER Hvilke klassikere bygger de på? Hvilket lærings- og kunnskapssyn? I hvilken grad forskningsbasert? Direkte eller indirekte?? Egnet for hvilke kontekster?
HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (1) Klientsentrert terapi Veiledning av universitetslærere Overføring av autoritet Reaksjon på behaviourismen Nei til demonstrasjonsundervisning
HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (2) Kritikk av praksis og teori i veiledning i 1960årene Kameloneffekten Vekk med fagmakten
HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (3) H/r-modellens teoretiske inspirasjon: 1) internasjonal pedagogikk 2) klientsentrert psykoterapi 3) kritikk av pedagogikken
HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (4) Fra felles kriterier til den enkeltes praksisteori Autoritet ut av pedagogikken Fra handling til refleksjon Utvidet kunnskapsbegrep Praktisk yrkesteori Nei til evaluering
HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (5) Tilbakeholdende veilederrolle Arven fra universitetskonteksten Fortelle om, ikke vise
Kritikk av h/r modellen (1) H/R-modellen som kunnskapsregime Evalueringens elendighet Ikke felles standarder Veilederen som kommentator
Kritikk av h/r-modellen (2) Handling og refleksjon modellen Eldorado for modell – læring i landet Kritikk mot øvingslæreres styring Kritikk mot kameloneffekt
COACHING (1) Begrepet coach Fra ferdighetstrening til snakk Indre beherskelse, ytre beherskelse Avslappet selvfølgelighet trening
COACHING (2) Gallweys grunnlag for coaching: 1) ”det indre tennisspillet” 2) refleksjon, observasjon, samtale og ferdigheter i en enhet 3) å fortelle om og å vise
COACHING (3) Prinsipper for optimal ytelse: 1) ikke prøve for hardt 2) kroppen mestrer ferdighetene 3) den indre dialogen må mestres
COACHING (4) Gallweys læringsbegrep: 1) avlæring av feilaktige læringsmåter først 2) skille mellom å registrere og å vurdere 3) utvikle følelse for den gode prestasjonen 4) ”positiv tenkning” er ikke gunstig
COACHING (5) Gallweys metoder: 1) vise en god prestasjon 2) etterligne den gode prestasjonen 3) visualisere den gode prestasjonen 4) altså demonstrasjon, observasjon, visualisering, etterligning og korreksjon
COACHING (6) I dag er coaching særlig aktuell i ledelse Metodene ligner på samtale- og refleksjonsveiledning Veilederrollen er ”tenkepartner” og ”prosesskonsulent” Coaching er en type refleksjonsveiledning
MESTERLÆRE-MODELLEN(1) Håndverksmodellen lite populær til 2000 Renessanse for mesterlæren Praktisk kunnskapstradisjon
MESTERLÆREMODELLEN(2) Historisk bakgrunn Former for mesterlære Læringsprosesser i mesterlære
MESTERLÆREMODELLEN(3) Metoder i mesterlære Veilederrollen Kritiske innvendinger
Sammenligne tre modeller? Veilederrollen? Faginnhold og/eller metode – hva er viktigst? Evaluering?
Veiledning som didaktisk realisme Teori skal opplyse praktisk veiledning, ikke erstatte den Veilederens egne beslutninger er avgjørende Veilederen har en viss profesjonell autonomi
Veilederen sørger for profesjonell veiledning Veilederen sørger for en tilstrekkelig dagsorden i veiledningen Det er store forskjeller i praktisk veiledning Veilederen realitetsorienterer veiledningen
Veilederens subjektive didaktiske profesjonalitet Virkelighetsbilder Hva er av den ytterste viktighet? Hva består min didaktiske individualitet av?
Didaktikk Hva er didaktikk? Kunsten å oppnå kunnskap Syntese av teori og håndverk
Veiledning og didaktisk takt Hva betyr didaktisk takt? Erfaring og relevant teori Situasjonssikkerhet
Den didaktiske bevegelsen Åpne den profesjonelle verden slik at studentene kan åpne seg for den innvielsen i det profesjonelle Sette sin egen individuelle profesjonalitet i spill Lete seg frem på sin livsvei ved erfaringer
Forskning om veiledning Svakheter ved praksisopplæringen Hva er teori-praksis-skillet? To verdener, to kloder . . . .
Hvordan veileder øvingslærere? Kritikk av innvielse i skoletradisjonen Studentautonomi Teknisk, praktisk perspektiv
Studenter og praksisopplæring Positiv til skolepraksis Studentene realitetsorienterer seg selv Lærerutdannelsen er reformvennlig
Øvingslærere og praksisopplæring Svært forskjellig syn på læring og kunnskap Varierende veiledning Forskere kritisk til øvingslærere Øvingslærere innvier i skoletradisjonen
En studie på tre praksiskoler Krav til praksisopplæring Øvingslærerne, lærerutdannerne og lærerstudentene Veiledningen
Skole 1:faginnhold Mest etterveiledning Veilederrollen Organisering av veiledningen
Skole 2:det praktisk-metodiske Før- og etterveiledning Gruppeveiledning Tilbakeholdne veiledere Refleksjon?
Skole 3: ettergivenhet Uregelmessigheter Forventninger, støtte og krav …men ettergivenhet
Fellestrekk Lite teoriinteresse på skolene Lavt presisjonsnivå Tilfredse studenter
Forskjeller Veiledningens form og organisering Gruppe eller individuelt? Tause tema