INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Snart klar for videregående skole
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
BJØRKELANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Drammen International Programme Nytt tilbud for VG1-elever.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Karrieresenterets studietur til Belgia Hvem - Hva – Hvordan? Hvem: 10 rådgivere fra grunnskoler og videregående skoler i Nord- Trøndelag sammen.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Utdanningsvalg 10.klasse
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Kampen skole Vår visjon:
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Foreldremøte 8.september trinn
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
UTVEKSLING og DELSTUDIER Info til studentambassadører, 10. november 2014.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Ved Lier videregående skole
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
4 ÅRIG DOBBELKOMPETANSE SERVICE OG SAMFERDSEL UTDANNINGSVALG 10. KLASSE.
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
Fagforbundet Vest-Agder
Helse- og oppvekstfag, yrkes- og studiekompetanse, 4-årig
4 årig dobbelkompetanse SERVICE Og SAMFERDSEL
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014

ERASMUS+ SKOLEN HAR FÅTT MIDLER TIL UTPLASSERING FOR ELEVER Informasjon foreldremøte 1HSA og 1SSA

Litt om Erasmus+  Videregående opplæring  Internasjonalisering av videregående opplæring inkluderer både økt mobilitet, styrket språkopplæring, nye arbeidsmetoder og at skoleeier skal ta ansvar for det internasjonale perspektivet i opplæringen (Stortingsmelding nr. 30, ).  Innen Eu har man sett på at det er høy arbeidsledighet blant ungdom, spes i det sørlige Europa  Satser på samsvar mellom utdanning og etterspørsel av arbeidskraft  Erasmus+ er tilknyttet denne nye strategien (Europa 2020

Erasmus+  Maksimerer læringsutbytte ved å gjøre utdanninga aktuell i et globalisert arbeidsmarked  Stor satsning på entreprenørskap  Bidrar til at unge opparbeider seg ferdigheter i å omstille seg  Erasmus+ har også kompetanseutvikling for voksne

Hvorfor?  Bidrar til å redusere frafall i skolen  Bidrar til ytterligere læring  Bidrar til å øke mobilitet i Europa  Yrkesfagelever får faglig trygghet  De kommer ut og ser hvordan andre gjør det  Yrkesfagelever får samme mulighet som andre elever  De blir kjent med det som er annerledes  Målene i læreplanen oppfylles (entreprenørskap)  Stolthet går rett inn i frafallsproblematikken

Utplassering i et FYR-perspektiv  FYR; fellesfag, yrkesfag og relevans  Styrke den internasjonale sida av utdanninga og skape økt forståelse for eget yrke og liknende yrke i andre land  Møte mennesker fra ulike kulturer og med ulik bakgrunn i alle yrker- Samfunnsfag  Lære engelsk tilknyttet eget fagområde- Engelsk

Hvem drar fra Lier vgs? ›Vi har startet 2 nye linjer med dobbelkompetanse;. 1.Helsefagarbeider m/studiekompetanse 2.Service og samferdsel m/ studiekompetanse

Hva er dobbelkompetanse?  Kombinasjonen mellom teori og praktiske erfaringer, gir både yrkesfaglig kompetanse og studiekompetanse. Det gjør utdannelsen mer relevant og aktuell både for elev og for arbeids- og næringslivet. De nye studieretningene gir i tillegg en jevnere fordeling mellom teori og praksis gjennom årene i videregående opplæring. De nye utdanningsløpene gir også muligheter for å være elev ved samme skole i alle oppfølgingsårene.

LIER SATSER PÅ LONDON ET INTERNASJONALT ARBEIDSMARKED Foreldremøte september 2014

Formålet  Elever som tidligere har hatt arbeidsutplassering i et annet land mener de har hatt et godt personlig utbytte av en slik utplassering. De uttaler at en lærer mye om faget sitt ved å studere faget "fra en annen vinkel", at en vokser personlig og får lærdom og opplevelser for livet.

Hvem drar ?  Inntil 15 elever fra Vg2 Helsefagarbeider m/studiekompetanse  Inntil 15 elever fra Vg2 Service og samferdsel m/studiekompetanse  1 lærer fra hver gruppe sammen med elevene  Ledere og lærere fra de 2 avdelingene på forhånd for å forberede elevbesøket i tett samarbeid med ADC-College

Kriterier som må oppfylles  Hver gruppe er i gang med å utarbeide kriterier  Både arbeidsgiver og foreldre kan komme med innspill  Viktig med tillit, at vi kan stole på at de møter opp f eks  Gode samarbeidsegenskaper  Må ha tenkt igjennom hva det betyr at de skal bo hos en familie og forholde seg til andre regler enn hjemme kanskje?

Hvorfor informasjon og spredning?  Rapportering til SIU  Prosjektet er forankret i hele skolesamfunnet  Krav til spredning både internt og eksternt  Spredning om prosjektet hele tiden det pågår  Informasjon til elever, foresatte og næringslivet - brosjyren  Hjemmesida - sosiale medier  Gjerne egne websider der det skrives om prosjektet underveis og etterpå