Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Helse- og oppvekstfag, yrkes- og studiekompetanse, 4-årig

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Helse- og oppvekstfag, yrkes- og studiekompetanse, 4-årig"— Utskrift av presentasjonen:

1 Helse- og oppvekstfag, yrkes- og studiekompetanse, 4-årig
PRAKSIS,OBSERVASJON i London

2 Internasjonalisering, oppstart 2015 -
Forberedelser Gjennomføring Læringsutbytte Erfaringer

3 Kontaktlærer Kontaktlærer følger gruppa over to år.  Starter med oppgaver som relateres til oppholdet på Vg1 og fortsetter med oppgaver relatert til erfaringene etter utvekslingen. Årshjulet og årsplanene legges opp i forhold til utvekslingen. Kontaktlærer følger elevene over til London​.

4 FORBEREDELSE VG1 Mai April
Elevene skriver i et presentasjonsbrev litt om seg selv; hvem de er, interesser etc. Frist for innlevering av søknad, CV. Digital test, Cambridge English Placement Test for beskrivelse av faglig ståsted og engelskspråklige ferdigheter. Dette gir en indikasjon til ADC College om hva slags praksisplass som eleven.  Ingen elever vil bli avvist pga evt. svakere testresultater.  Mai Elevene får tilbakemelding på søknaden. Kopi av pass og politiattest leveres. Elevene og foresattes får ansvar å påse at pass/reisedokument gir gyldig opphold. Innhenting av referanse fra arbeidsplass.

5 FORBEREDELSER VG1/VG2 Juni Søknader, CV, referanser fra arbeidsplass og presentasjonsbrev oversendes til ADC College i London, England. September Foreldremøte. Oktober Forventninger, etikk, kulturelleforskjeller.

6 Forberedelser VG2 Elevene får vite hvilke familie de skal bo sammen med og hvilke arbeidsplass de skal være på. Gjennomgang av reiseplanlegger ut i fra bosted og arbeidssted.

7 Oppgaver før arbeidsutvekslingen
Mål fra programfagene  kommunikasjon, yrkesutøvelse og helsefremmende arbeid: Gruppeoppgave om Kultur. Vi retter oppgaven inn mot den engelske kultur. Tverrfaglig FYR "My pasient Need Nursing" Samlinger med  SS-klassen Mål:  Bli litt kjent før avreise.

8 Samarbeid med ADC College i London
Gjennomføring Samarbeid med ADC College i London Elevene har fått tilbud om to ukers arbeidsutplassering. ADC skaffer arbeidsplass og er ansvarlig for opplæringen.  Elevene får tildelt praksisplass innenfor helse. Elevene blir innlosjert i private hjem.

9 OPPHOLD I LONDON Ankomst London Heathrow. Alle blir hentet i buss fra flyplassen og kjørt til ADC College hvor vertsfamiliene henter elevene. Mandag  oppmøte på ADC Gjennomgang av  bl.a arbeidskultur,  transport og diverse praktiske opplysninger. Tirsdag er elevene ute i jobb.  Onsdag oppklaringsmøte på ADC College etter jobb. Fredag, siste arbeidsdag, sertifisering på ADC College. Lørdag avreise fra ADC College. Felles buss til flyplass.

10 LÆRINGSUTBYTTE Internasjonal arbeidserfaring og referanse fra utenlandsk arbeidsplass. Økt kunnskap, respekt og toleranse, samt bedre forståelse av ulike kulturer.  Bevisstgjøring av sin egen kultur, egne verdier og holdninger. Utvidelse av horisonter og perspektiver. Personlig vekst . Språklige ferdigheter.

11 ERFARINGER OG UTVIKLING AV PROSJEKTET
Realistiske forventninger  til arbeidspraksisen i forhold til arbeidskultur, etikk, hygiene og forventninger. Viktig for opplevelsen og utbyttet.  Informasjon og erfaringsdeling fra elever som har vært på utvekslingen til elever som skal på utvekslingen, både i skoleoppgaver og i uformelle møter. Utveksling til London, en "gulrot" for elevene. Motiverende som felles prosjekt  for klassen og klassemiljøet. Viktig at hele klassen er med.  Målrettede oppgaver og framføringer  i for- og etterkant er viktig for refleksjon og bearbeiding av opplevelsene og læring.

12 ERfaring arbeidsplasser og Samarbeid ADC
Stikkord og dato

13 Ankomst London

14 Oppstart/informasjonsdag ADC

15 Erfaringsmøte ADC

16 Jobbuke

17 Avslutning

18 Arbeidsplasser Service og Samferdsel

19 Samfunnsfag og engelsk
Dobbeltkompetanseløpet HF/SS

20 Rammer og tverrfaglig arbeid
Jobber med klassene over 2 år, engelsk og samfunnsfag Tidligere timer engelsk Nytt! Høst timer engelsk i vg1 Samfunnsfag vg2, 3 timer. Samfunnsfag: konkrete læringsmål/kompetansemål Hovedområder: Utforskeren Politikk og demokrati Individ og samfunn Arbeid- og næringsliv Kultur Internasjonale forhold

21 Engelsk, fokus på muntlig og skriftlig kommunikasjon
Kultur og samfunn, yrkesengelsk fra eget programområde Årsplanlegging: ut fra temaene som sammenfaller, og ut fra temaer i programfagene i et årshjul. Planlegging, gjennomføring og etterarbeid er tverrfaglig både for elever og lærere Sammenligning, engelsk og samfunnsfag

22 Konkrete FYR-opplegg Service og samferdsel:
Kulturbegrepet (arbeidskultur Norge-England, flerkulturelle samfunn, The Importance of Being Polite, rollespill – autentisk engelsk, på arbeidsplass, vokabular.) Helsefag: My Patient Needs Nursing, rollespill – prosedyre og case. Læringsmål: Elevene skal kunne kommunisere med og pleie en engelsktalende pasient, gjennom bruk av kunnskapen sin og ved bruk av fagord på engelsk, samt kjennskap til ergonomi. Fokus på: muntlige og praktiske ferdigheter The Importance of Being Polite, utformer ordliste – fagord.

23 FYR forts. Arbeidsmåter
Før – under – etter arbeidspraksis i England. Utforske og hente inn informasjon, gjøre egne erfaringer og observasjoner. Fokus på refleksjon i etterkant. Erfaringsbasert læring

24 Lærersamarbeid, kompetanseutvikling og motivasjon
Prosjektgruppen jobber tett sammen, møtes ofte for planlegging og samkjøring. Faglærer + kontaktlærer = sant Kompetanseutvikling, tenke nytt og annerledes i faget. Kreativt arbeid! Samarbeid, dele og stjele. Kompetanseutvikling gjennom å delta i et prosjekt fører til innsikt, mye motivasjon, lage noe nytt (ikke snu bunken – lære av erfaringer og videreutvikle). Mye arbeid, men givende arbeid. MESTRING – MOTIVASJON – RELEVANS


Laste ned ppt "Helse- og oppvekstfag, yrkes- og studiekompetanse, 4-årig"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google