Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Når kunnskap blir handling
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Etikkutvalg for fagskolen
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forum for fagskolestatistikk Som kjent er det opprettet et eget forum for fagskolestatistikk.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) Presentasjon av Databasen for statistikk om fagskoleutdanning.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS
Database for statistikk om høgre utdanning - Fagskoledata - RFF årskonferanse, Bergen mai 2013 Maren Saxe, rådgiver DBH-F.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Møte med referansegruppen for petroleum
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Brukerundersøkelsen Om brukerne spm. 1,2,3,6,7 Om bruk av dbh spm. 4,5,12,11 Om datakvalitet spm. 8,9 Om brukertilfreds. spm. 13 Forslag og kommentar spm.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Fagskoleorientering Erlend Fjose Bodø Foto: Peter Hamlin.
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Råd og utvalg i fagskolesektoren
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Organisering av fagskolesektoren
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Ceres/UiB.
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Data fra fagskoler og DBHs rolle
Statistikk basert på data samlet fra lærestedene (UH og fagskole)
Oppdrag fra KD og mandat for
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Hvorfor velge fagskole? Onsdag 17. oktober Rådgiversamling

Kompetansestrategi Agder 2030
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014

Hva er offentlig utvalg og NOU? Regjeringen eller et departement nedsetter utvalg og arbeidsgrupper som utreder forskjellige forhold i samfunnet. En utredning kan enten komme som NOU (Norges offentlige utredninger) eller som en rapport. NOU-er danner gjerne grunnlag for forslag som regjeringen sender over til Stortinget og er ofte sitert og gjengitt i stortingsmeldinger. Jurister tillegger drøftinger fra Norges offentlige utredninger vekt som rettskilder, og omtaler disse som lovforarbeider.

Sammensetning Jan Grund (leder), HiOA Trond Bergene, Spekter Kjersti Grindal, BNL/NHO Marta Grongstad, UiT – Norges arktiske universitet Stein Kristiansen, Aust-Agder fylkeskommune Ivar Lien, Fagskolen Innlandet Solfrid Lind, Campus Christiania Jonny Pettersen, Fagskolen Tinius Olsen Astrid Sund, Utdanningsforbundet/Unio Trude Tinnlund, LO Bård Inge Thun, Nasjonal fagskolekoordinator Johanne Marie Trovåg, Høgskolen Stord/Haugesund Malin Vangsnes, ONF Kristin Vik, Delta/YS

Mandat – En ny fagskolepolitikk Hvilken plass bør fagskolen ha i det norske utdanningssystemet? Hvordan heve kvalitet, synlighet og status for fagskolen? Hvordan vurderes arbeidslivets kompetansebehov nå og i fremtiden, samt fagskolenes rolle i å dekke disse behovene? Hvilket opptaksgrunnlag bør fagskolene ha? Hvilke utdanninger skal kvalifisere for opptak til fagskoleutdanning? Hvordan bør fagskolesektoren finansieres? Hvordan få til et godt og egnet samspill med universitets- og høyskolesektoren?

Arbeidsform Innledninger fra en rekke interessenter Regionale møter Kunnskapsinnhenting Frie diskusjoner i utvalget

Snapshot av dagens fagskolesektor

Fagskoler per region, Antall. Kilde: NSD DBH-Fagskolestatistikk

Andel fagskolestudenter fordelt etter fagfelt i Kilde: NSD DBH-Fagskolestatistikk

Hvilken fagskole trenger Norge? Relevant: Tett linket til arbeidslivets kompetansebehov Attraktiv: Oppdatert innhold, robuste fagmiljøer, givende læringsmiljø Dynamisk: Endrer seg i takt med behovene

Diagnosen 1.Fagskolen har en uklar plass og lav status i det norske utdanningssystemet 2.Arbeidslivet har for svakt eierskap til fagskoleutdanningene 3.Norsk fagskoleutdanning trenger et kvalitetsløft 4.Lov- og regelverket er ikke hensiktsmessig 5.Finansieringssystemet bygger ikke opp under utdanningenes formål

Faktorer for kvalitet Kompetansen til de som underviser Robuste fagmiljøer Relevans Strategisk utdanningsledelse Økonomiske rammebetingelser Juridiske rammebetingelser

Hvem retter utvalget seg mot? Offentlige myndigheter – Ansvarlig for finansieringsmekanismer – Ansvarlig for lov- og regelverk Arbeidslivet – Må bli en tydeligere bestiller av kompetanse Fagskolesektoren – Kvalitetssikring og –utvikling – Robusthet

Medisinering ?

Tilstandsrapport for fagskolene Tilstandsrapporten ble første gang laget på 2011 data. Hittil har en vært mest opptatt av å presentere statistikk. Lengre tidsserier åpner for mer analyse.

Tilstandsrapport for fagskolene Hva ønsker dere av analyser i tilstandsrapporten? Hva savner dere? Hva trenger dere? Hva hadde det vært fint om KD så nærmere på?

Tilstandsrapport for fagskolene KD ønsker å presentere tall på  Gjennomstrømning per fagområder  Frafall per fagområder  Studenter fordelt på studievarighet  Søknadstall  Kompetanse og menneskelige ressurser