Testing og testbruk Espen Egeberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Visible Learning av John Hattie
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hva er psykisk utviklingshemming?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Pedagogisk analyse.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Tester og opplæringsprogrammer
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
I Dibrastan bor dubridene…
Veiledet lesing Mørkved skole
Hovedtyper av ledelsesteorier:
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
VURDERING.
Kulturhistorisk perspektiv
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Strategier og kompetanse
Metode.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Tema: Kommunikasjon i team
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Hafjellseminaret våren 2012
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Testing og testbruk Espen Egeberg. Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige?  Hvilke tester er aktuelle å anvende  Hva er målsetning.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
«Utviklende læring i matematikk»
I Dibrastan bor dubridene…
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Testing og testbruk Espen Egeberg

Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige? Hvilke tester er aktuelle å anvende Hva er målsetning med testingen Hvilke forbehold må vi ta Espen Egeberg 2014

En test sammenligner med normer i et avgrenset befolkningsutvalg Tester har oftest standardiserte former for prosedyrer og gjennomføring, og normerte mål for utvikling, normalitet eller avvik av atferd, ferdigheter og evner Et gitt avvik på et eller flere områder brukes gjerne som indikasjon på ulike vansker, eller spesielt sterke eller svake funksjoner (eksempelvis ulike grader av utviklingshemning). En test sammenligner med normer i et avgrenset befolkningsutvalg Espen Egeberg 2014

Espen Egeberg 2013 En test inneholder et utvalg av oppgavetyper og innholdselementer (eksempelvis ordene i en ordprøve) for å vurdere et gitt område. Ut fra gitte hypoteser eller teorier antas det at oppgavetype og innhold som velges ut skal gjenspeile evner eller ferdigheter innen et område. Dette utvalget av oppgaver og innhold, og hvor vanlig det er at personene i normeringsutvalget behersker dette, bestemmer normene i testen. Espen Egeberg 2014

Det er ingen garanti for at testing gjennom morsmålet gir et korrekt bilde av barnets nivå. Regresjon av morsmålet kan skje hvis det anvendes lite til mer formell læring. Samtidig er ikke andrespråket utbygd nok, og gir også et feil bilde av barnets potensiale. Espen Egeberg 2014

Espen Egeberg 2013 Informasjonsprosessering på et svakere språk kan resultere i markant svakere prosessering. Mentale prosesser ble mer og mer sårbar (for til slutt å kutte ut) når materialet ble komplekst, når testsituasjonen ble for støyende, og når stressnivået økte (undersøkelse ref i Figueroa og Hernandez 2000) . Espen Egeberg 2014

Tre hovedgrupper av validitets- og reliabilitetsproblemer ved testing av minoritetsspråklige Feilkilde med bakgrunn i normering (lite antall fra en aktuell minoritet i normeringsutvalget, hvilket øker sjansen for at utvalget er ikke-representativt) Feilkilde med bakgrunn i innhold (testinnhold og prosedyrer reflekterer den dominante kulturs standarder for språkfunksjoner, felles kunnskap og atferd) Feilkilder med bakgrunn i språk og kultur (faktorer som på uheldig måte påvirker formelle testprestasjoner for elever med annen språklig og kulturell bakgrunn, inkludert testing med tidsbegrensning, vansker med norsk vokabular, og den nærmest umulige sjansen for å avgjøre hva tospråklige elever kan på sine to språk) (Garcia og Pearson 1994) Espen Egeberg 2014

Bruk av tolk i testing Hvilke tester er aktuelle? Hvem kan assistere i dette? Hvordan gjennomføre testingen Espen Egeberg 2014

Bruk av nonverbale tester Espen Egeberg 2013 Bruk av nonverbale tester Er det mulig å tenke seg tenkning uten former for språk? Og hvordan skal vi så definere språk? Mentale begreper er mentale økonomiseringer og snarveier. Et utbygd og anvendelig begrepssystem gjør behandling av informasjon lettere Eksempelvis vil skriftlige symbolsystemer kunne prosesseres raskere enn tolkning av konkreter De fleste ferdighetene vi har lært, også løsning av visuelle oppgaver, har vi lært og erfart gjennom språklig input og "mentalt-språklige" operasjoner. Hvilke konsekvenser kan dette ha for et svakt resultat på ikke-verbale prøver? Espen Egeberg 2014

Espen Egeberg 2013 Cummins (1984) hevder at testing av non-verbale evner kan gi mindre ”treffende” vurderinger ift. hvordan barnet klarer seg i skolesammenhenger. Cummins hevder også at resultatene på ikke-verbale tester er mindre stabile over tid. En ikke-verbal test vil selvfølgelig heller ikke avdekke eventuelle spesifikke språkvansker. Espen Egeberg 2014

Det bør legges mer vekt på å vurdere individuelle styrker og svakheter Resultater vil alltid være mer eller mindre avhengig av erfaringer, blant annet med språk (ord/tegn) og materiell (bilder o.l.) Det advares vanligvis mot å bruke tester som en normbasert vurdering i forhold til denne gruppen Det bør legges mer vekt på å vurdere individuelle styrker og svakheter Espen Egeberg 2014

Dynamisk testing Hvordan barnet klarer å utnytte ny informasjon, nye demonstrerte strategier, gjennom test-instruksjon-test. Mål på (kognitiv) modifiserbarhet, nærmeste utviklingssone Espen Egeberg 2014

Dynamisk vurdering, testing av muligheter verbalt eller non-verbalt, kan gjøres gjennom modifisering som å gi instruksjon på enklere måter på et eller begge språk demonstrasjon av oppgaven utvide eller fjerne tidsbegrensning, endre presentasjons eller responsmåter og gi barnet promts og hjelp i problemløsningen Espen Egeberg 2014

Start med de mest opplagte, ikke-eksotiske hypotesene Prøv alltid ut resultater og hypoteser gjennom utredning som andre tester, pedagogiske prøver og observasjoner. Hvordan barnet mestrer andre tilsvarende oppgaver i hverdagen, for eksempel puslespill, lese/skrive, tegne, spill Start med de mest opplagte, ikke-eksotiske hypotesene Espen Egeberg 2014