ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Studieforberedende utdanningsprogram
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Grete Haaland Sund HiAk,
GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair,
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hopp i det! Studietilbud i utlandet
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
STASJONSUNDERVISNING
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Hva er en læreplan? En læreplan har synspunkter på alle kategoriene i relasjonsmodellen
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
1. 2 Programfag til valg på grunnskolen Høring og oppsummering av høringen Bodø Mandag 19. mai 2008 Frode Midtgård.
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borre ungdomsskole
FAGSKOLEUTDANNING.
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
PBL - PROSJEKT.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
ARBEIDSLIVSFAG - ALF.
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Idrettsfag Studieforberedende utdanningsprogram
INFORMASJON FRA RÅDGIVEREN
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Arbeidslivsfag Kva er det?.
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Valgfaget design og redesign
Valfag og fordjupingsfag
Utskrift av presentasjonen:

ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid 76 nye kommuner fra 2010/11

Deltakelse fra Nord-Trøndelag Fosnes Steinkjer Stjørdal Verdal Vikna Omfang Samme omfang som 2. fremmedspråk og norsk/samisk/engelsk fordyping 227 årstimer over 3 år

LÆREPLAN Arbeidslivsfag skal bidra til å bygge opp praktisk kompetanse som er nødvendig for å utvikle produkter og tjenester i samfunnet. Faget skal hjelpe elevene til å forstå krav som stilles til yrkesutøvelse og til yrkesutøvere. Mange elever ønsker og har behov for en mer praktisk skolehverdag, og gjennom faget skal ungdom få praktisk trening og innsikt i hvordan arbeidslivet fungerer

STRUKTUR I faget skal elevene jobbe praktisk med arbeidsoppgaver som er hentet fra videregående opplæring og tilpasset ungdomstrinnet. Unntaket er utdanningsprogrammet medier og kommunikasjon. Faget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål innenfor.

VEIEN VIDERE Er arbeidslivsfaget ett første steg mot et mer fleksibelt ungdomstrinn? Med muligheter for bedre å kunne legge til rette for ulike pedagogiske tilnærmingsmåter i andre fag også? (praktiske, kreative, teoretiske tilnærmingsmåter…) I så fall – bør grunnskolen på sikt bygge opp lokaler og kompetanse til selv å kunne håndtere denne opplæringen?