Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom / 2011 Helge Paulsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Samiskopplæring i Nordland
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Norges Musikkhøgskole
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Grafisk design Visuell kommunikasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Diabeteskofferansen Ledere
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Personalseminar 2007 BL Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Personalseminar Omorganisering og.
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Arbeid med bistand Rapportering.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Lederstil og Motivasjon.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Teamarbeid / Belbins teamroller
Opprettholdende faktorområder
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Modellkommunene Hva er unikt?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
KLASSELEDELSE.
Problemløsning.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Norges Musikkhøgskole
Utskrift av presentasjonen:

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen Kap. 1.6 – 1.7 GRUPPER Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen Roller En grupperolle er en situasjonsbetinget væremåte som omfatter hvordan man bidrar i gruppen og hvordan man forholder seg til andre. Hvordan man bidrar på det mellommenneskelige plan. En funksjonell rolle refererer til det faglige bidraget i en gruppe. Det du er svært god til, og hva du støtter gruppen med, faglig sett. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Belbin’s 9 grupperoller - 1 PROBLEMLØSEREN: Styrke: Kreativ, fantasirik, ukonvensjonell, løser vanskelige problemer. Tillatte svakheter: Overser detaljer. For opptatt av egne ideer til å kunne kommunisere effektivt Uønskede svakheter: Tar eierskap over ideene selv om samarbeid med andre ville gitt bedre resultat. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Belbin’s 9 grupperoller - 2 KONTAKTSKAPEREN: Styrke: Utadvendt, entusiastisk, undersøker muligheter. Skaper og utvikler kontakter. Tillatte svakheter: Overoptimistisk. Mister interessen så snart den første entusiasmen har lagt seg. Uønskede svakheter: Følger ikke opp det som er iverksatt. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Belbin’s 9 grupperoller - 3 KOORDINATOREN: Styrke: Moden, trygg, en god møteleder. Tillatte svakheter: Kan oppfattes som manipulerende. Dytter oppgaver over på andre. Uønskede svakheter: Tar æren for det andre har oppnådd. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Belbin’s 9 grupperoller - 4 PÅDRIVEREN: Styrke: Utfordrende, dynamisk, trives under press. Har drivkraft og mot til å overvinne vanskeligheter. Tillatte svakheter: Tilbøyelig til å provosere. Sårer andre. Uønskede svakheter: Kan mangle evnen til å rette opp situasjoner ved bruk av humor eller unnskyldninger. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Belbin’s 9 grupperoller - 5 ANALYTIKEREN: Styrke: Sindig, strategisk og skarpsindig. Ser alle valgmuligheter. Bedømmer nøyaktig. Tillatte svakheter: Mangler drivkraft og evne til å inspirere andre. Uønskede svakheter: Kynisme uten logikk. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Belbin’s 9 grupperoller - 6 LAGSPILLEREN: Styrke: Samarbeidsvillig, mild, empatisk og diplomatisk. Lytter, bygger opp, avverger friksjoner i gruppen. Tillatte svakheter: Ubesluttsom når avgjørelser skal tas. Uønskede svakheter: Unngår situasjoner som kan medføre press. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Belbin’s 9 grupperoller - 7 IVERKSETTEREN: Styrke: Disiplinert, pålitelig, konservativ og effektiv. Omsetter ideer til praktisk handling. Tillatte svakheter: Lite fleksibel, Reagerer tregt på nye muligheter. Uønskede svakheter: Motstand mot endringer. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Belbin’s 9 grupperoller - 8 AVSLUTTEREN: Styrke: Samvittighetsfull, nøyaktig. Finner feil og mangler. Overholder tidsfrister. Tillatte svakheter: Tilbøyelig til å bekymre seg. Motvillig til å delegere. Uønskede svakheter: Overfokusert / besatt oppførsel. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Belbin’s 9 grupperoller - 9 SPESIALISTEN: Styrke: Målbevist, selvstarter, opptatt av arbeidet sitt. Har en helt spesiell kombinasjon av kunnskaper og ferdigheter. Tillatte svakheter: Bidrar på et begrenset område. Dveler ved detaljer. Uønskede svakheter: Ignorerer faktorer utenfor eget kompetansefelt. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen Grupperoller PROSJEKTTRINN ROLLER Identifisere mål og behov Pådriver og koordinator Planlegge Analytiker og Spesialist Etablere kontakter Kontaktskaper og Lagspiller Organisering Iverksetter og koordinator Oppfølging og gjennomføring Avslutter og Iverksetter Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grupperoller og omverden UTADVENDT INNADVENDT Koordinatoren Iverksetteren Pådriveren Problemløseren Kontaktskaperen Analytikeren Lagspilleren Spesialisten Avslutteren Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen OBS. I praksis kan ikke en gruppe komponeres av en ideell blanding, men av medarbeidere som allerede er i organisasjonen. I praksis kan mange individer spille forskjellige roller, straks de er oppmerksomme på grupperollene. Det er stor ulikhet blant mennesker med hensyn til om de evner å skifte eller spille flere grupperoller. Om lag 30 % har ikke klart definerte grupperoller. Noen mennesker passer ikke til å arbeide i grupper. De er solospillere. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Primær- og sekundærroller En person har vanligvis 2 – 3 primærroller som de tenderer til å ville bruke i gruppen. I tillegg vil man normalt ha 2 – 3 sekundærroller som man kan påta seg å ivareta for å fremme gruppens arbeid, men som krever en spesiell innsats for å kunne realiseres. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen Til diskusjon Hvilken grupperolle mener du er naturlig for deg? (Belbin’s selvtest) Hva mener du er den ideelle størrelsen på en gruppe? (Tenk spesielt på bidrag fra grupperollene) Ser du noen fellestrekk ved kontaktskaper og problemløser? pådriver og iverksetter? koordinator og lagspiller? analytiker og ferdigstiller? Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen Fellestrekk ? Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen Fellestrekk ? Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen Fellestrekk ? Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen Fellestrekk ? Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen Til diskusjon Hvilken grupperolle synes du best passer til rollen som coach? Koordinatoren Pådriveren Kontaktskaperen Lagspilleren Iverksetteren Problemløseren Analytikeren Spesialisten Avslutteren Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Gruppedynamikk og gruppetilhørighet Tuckman & Jensen Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen 1 - Orienteringsfasen Kritisk. Dersom gruppemedlemmene ikke lærer hverandre å kjenne kan dette føre til at gruppen ikke kommer videre. Johari’s vindu. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen Jo-Harris’ vindu MEG SELV Det jeg vet om meg selv Det jeg ikke vet om meg selv Det andre vet om meg A N D R E Blindt Skjult Ukjent Åpent Atferd, rykter ufarlig Det andre ikke vet om meg Det ubeviste hemmelighetene Joe Ingram & Harry Luft Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen 2 - Konfliktfasen Kritisk Lavt konfliktnivå i en gruppe kan være en indikator på gode personlige relasjoner, men årsaken kan også være at gruppemedlemmene ikke er involvert, motivasjonen er dårlig eller at medlemmene simpelthen kjeder seg. Konflikter kan hjelpe en gruppe til å klarlegge mål ved å tvinge medlemmene til å gjøre viktige valg i forhold til gruppens saksforutsetninger. Personlige motsetninger bør også komme frem i lyset. Konflikter kan derfor være en nødvendig forutsetning for gruppesamhold, men hvis konfliktene kommer ut av kontroll kan dette ødelegge gruppen. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen 3 - Strukturfasen Kritisk I denne fasen er det viktig at gruppemedlemmene kan kommunisere åpent med hverandre om personlige ting, og saker som gjelder gruppen. Uenighet vil oppstå, men nå er det viktig at gruppen kan samarbeide gjennom dialog, konstruktive diskusjoner og forhandlinger. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen 4 - Arbeidsfasen Kritisk Det er mange studier som slår fast at tid er nødvendig for å utvikle gode arbeidsmåter og resultatfokus, men tid alene er ingen garanti for at gruppen blir produktiv. Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen 5- Avslutning Planlagt eller ikke planlagt Planlagt: Ferdigstillelse Måloppnåelse Ressurser oppbrukt Ikke planlagt: Uventet problem gjør det umulig å fortsette Myndighet utenfra beslutter nedleggelse Gruppen ikke tilfredsstiller deltakernes behov Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen

Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen Til diskusjon Hvilken fase opplever du at din gruppe er i? Begrunn hvorfor Hva mangler eventuelt gruppen din for å kunne flytte seg til neste fase? Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom 2 - 2010 / 2011 Helge Paulsen