Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Søknad om spesialundervisning • Hvem kan søke om spesialundervisning? • De ulike søkergruppene/skjema • AOLOV-koden • Elever med store vedvarende.
Hvem søker 1. februar? Søkere med behov for spesialundervisning
Voksenopplæringens overganger
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rådgiversamling på Stiklestad
Minoritetsspråklige søkere
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samling nye rådgivere •Opplæringsstruktur i videregående opplæring •Søkning til videregående opplæring v/ Trine Gjersøe, inntaksleder VFK. Gjeldende.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Individuell vurdering
Hvem søker 1. februar? Søkere med behov for spesialundervisning
Inntak og søknad om spesialundervisning
Minoritetsspråklige søkere
Her skal elevene logge inn.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rådgiversamlingen høsten 2009
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
25. juni Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Innføringstilbud i Aust-Agder
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Utskrift av presentasjonen:

Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever

Sentrale føringer Strategiplanen ”Likeverdig utdanning i praksis” (2004, revidert 2007) St.meld.nr. 23 ( ) språk bygger broer St.meld. Nr. 16 ( )…..og ingen sto igjen Rett til inntak § 3-1 første ledd

Sentrale føringer (fort.) Vilkår til inntak i Inntaksforskriften –Har gjennomgått norsk grunnskole –Har gjennomgått allmenn grunnopplæring i utlandet minst 9 år eller har kunnskap og dugleik på nivå med norsk grunnskole –Er skriven ut av grunnskolen etter opplæringslova § 2-1 fjerde ledd

Lovendringer § 1-3 Tilpassa opplæring Opplæringa skal tilpassast evnane og føresetnadane til den enkelte eleven lærekandidaten og lærlingen. § 3-12 Særskilt språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar Elevar i videregåande opplæring med anna morsmål enn norsk eller samisk har rett til særskilt norskopplæring til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæinga i skolen Om nødvendig har slike elevar også rett til morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring eller begge delar.

Nye skjemaer og rutinebeskrivelser Melding fra søker om behov for timer til særskilt språkopplæring ihht § 3-12 Vedtak innvilges/avslag Klageorientering Orientering om viderehenvisning til hjelpetjenesten Utdanningsetaten vil i vårhalvåret 2009 etablere en arbeidsgruppe til å utarbeide forslag på dette området

Opplæringsmodeller Sjøveganmodellen: Grunnskole for voksne ihht oppl. § 4A-1, tilbud om kurset norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere lokalisert til en videregående skole Fordel: God sosial profil for ungdom i alderen år og ikke forbruk av rettsår Forbedret grunnkompetanse før inntak Utfordring: Ressurskrevende for TF Krav om et visst antall elever pga. nivåtilpasning

Opplæringsmodeller ( fort.) Innføringsklasse For elever med kort botid Fordel: ikke forbruk av rettsår Følger læreplan i grunnleggende norsk Følger utvalgte mål fra ordinære vg1 kurs og fellesfag kan søke alle ordinære vg1 etter avlagt innføringsår. Eksamen som privatist Utfordring: Øker TF utgifter til minoritetsspråklige elever. Tilbudet bør lokaliseres til få læresteder evt. i kombinasjon med lyd-bilde.

Opplæringsmodeller ( fort.) Fordeling av et utdanningsprogram over to år –Et generell tipasningsordning som også kan brukes i forhold til minoritetsspråklige