Vurdering for læring Oppstart januar 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Noen utfordringer for skolene
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Veiledet lesing Mørkved skole
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Samarbeid mellom skole og hjem
Vurdering for læring.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Velkommen til et nytt skoleår!
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Sagt om utdanning….
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Velkommen til foreldremøte!
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Pedagogisk profil Å bidra til at elevene skal kunne realisere sitt potensial Vurdering for læring Mer enn en tallkarakter: råd om hvordan man kan forbedre.
Skole- hjem samarbeid.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Overgang for elever med spesielle behov
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring Oppstart januar 2015

Bakgrunn Internasjonale studier viser at vurdering for læring er en av de mest effektive måtene å styrke elevenes utbytte av opplæringen på og deres muligheter til å lære. Vurdering for læring er en måte å tenke og handle på, som hele tiden har elevenes læring som mål. Handler om skolens lærings – og vurderingskultur

Elevenes læring er utgangspunktet Hvor er de i læringen Hvor skal de Hvordan kan de best mulig nå målene sine

Leirfjord kommune Er med i prosjektperioden 2014 – 2017 Her deltar også Alstahaug,Lurøy, Træna Felles prosjektplan for skolene i Leirfjord kommune- men med lokale tilpasninger til den enkelte skole etter hvor de er i sitt vurderingsarbeid Utgangspunket for Leirfjord – lesing (lesing i alle fag)

Tverlandet skole Tar utgangspunkt i det vi har jobbet med i forhold til å lese for å lære Fokus på lesing i alle fag – men spesielt norsk og matte

De 4 læringsprinsipper Elevene skal forstå hva de skal lære, og hva som forventes av dem Elevene skal ha tilakemeldinger som forteller dem om kvaliteten i deres arbeid Elevene skal ha tilbakemelding/råd om hvordan de kan forbedre seg Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved bla å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling

Skole/hjem samarbeid Svært viktig for å lykkes med dette arbeidet Se på det vi har gjort i skole/hjem prosjektet Oppfølging av mål All forskning viser at der det er et godt samarbeid mellom skole/hjem – der lykkes barna best i å utvikle seg faglig og sosialt