Identifisere behov – og etablere krav

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Webkommunikasjon og evaluering
UML & object models av gruppe 8
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Sosiologi i barnehagen
Forstå bruk og datainnsamling
8 Mål og strategier Påstandene:
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Kvalitativ metode i markedsforskning
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Software Requirements Elicitation
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Forstå bruk og datainnsamling
Testing, måling og forskningsdesign.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
H. Trætteberg: "Brukbarhet", EiT1 Hallvard Trætteberg, IDI: Introduksjon til brukbarhet Onsdag 27. jan Laget for fag TDT4825 Eksperter i Team,
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Design, protoyping og konstruksjon INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 4 oktober 2010.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Identifisere behov – og etablere krav INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 september 2014.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Identifisere behov – og etablere krav INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 september 2012

Hva vi snakker om når vi snakker om krav og behov. “with UI, we are faced with counterintuitive interaction methods that are tailored to the needs of a computer.” Cooper Journal (August 29) Behov og krav; hva mener vi “egentlig”?

Krav og behov, kapittel 10 Behov Krav Oppgavebeskrivelse Oppgaveanalyse

Behov og krav Behov Krav (requirements) Ønsker Noe som ikke er koplet til spesifikke teknologier eller andre mennesker Behov for trygghet, forflytning, samhørighet, integritet, næring….. Krav (requirements) Noe som er koplet til strategier/løsninger/teknologier/platformer Ønsker Noe vi alle vet hva er?

Hvorfor, hvordan, hva? Hvorfor? Forstå så mye som mulig om brukerne, oppgaver, situasjoner, mål Etablere stabile krav – som kan brukes under utviklingen Hvordan? Data innsamling Data analyse Utrykke, beskrive, artikulere krav En iterativ prosess

Etablere krav Hva ønsker brukerne? Hva har de behov for? Hva er ønsker? Hva er behov? Hva er krav? I forhold til oppgaver? Aktiviteter? Mål? Hvorfor ”etablere”? Krav oppstår ved å forstå brukernes behov Krav, sett i lys av de data som er samlet inn

Typer krav Funksjonelle krav Ikke funksjonelle krav Omgivelse Hva systemet skal gjøre? Funksjoner Ikke funksjonelle krav Respons tid Omgivelse Lys, fuktighet, risting Sosiale krav Kommunikasjon, deling, gruppe Organisatoriske

Hvem er brukerne? Aktører (stakeholders) Sluttbruker Kunder Innkjøper De som drifter De som vedlikeholder De som reparerer De som videreutvikler Andre aktører?

Hvem er brukeren? Brukeren Karakteristika, bakgrunn, holdninger til datamaskiner Novise Ekspert Hvilke sanser – sterke/svake Frekvens Daglig, ukentlig, en gang i året, en gang i livet?

Personas Gripe bruker karakteristikker Ikke reelle personer, men skapt fra reelle brukere Ikke ideelle Gi liv – ved å gi navn, mål, bakgrunn; være konkret Utvikle flere personas

Data innsamling for etablering av krav Intervju Med props Eksplorerende Fokus grupper Gruppe intervju For å oppnå konsensus – eller å fremprovosere konflikter Individer kan dominere…

Data innsamling for å etablere krav Spørreskjema Ofte i bruk sammen med andre teknikker Kan gi både kvalitative og kvantitative data Bra for å finne ut av spesifikke spørsmål fra en stor populasjon Innsamle data fra ”liknende” tjenester/produkter/applikasjoner Bra for å sammenligne – få opp krav

Data innsamling for å etablere krav Direkte observasjon Aktørenes faktiske oppgaver Bra for å forstå brukerens situasjon Indirekte observasjon Bra for å få bilde av eksisterende oppgaver

Data innsamling for å etablere krav Studere dokumentasjon Prosedyrer og regler er ofte nedtegnet i manualer Bra for å forstå stegene som gjennomgås Bra for å forstå lovgiving og bakrunnsinformasjon Tar ikke opp tid blant aktørene (brukere, kunder) Brukes sammen med andre måter å samle inn data

”Contextual Inquery” En mye brukt metode – oversikt over aktiviteter i praksis Brukeren er ekspert Utvikler er novise Fire hovedprinspipper Context: Se ”arbeidsplassen” og hva som skjer Partner: Bruker og utvikler Tolkning: Observasjoner tolkes av både utvikler og bruker Fokus: Formulere fokusområder

Utfordringer ved datainnsamling 1 Identifisere aktører Brukere, ledere, støttepersonell… Engasjere aktørene Intervjuer, verksted (workshop) Reelle brukere vs andre (ledere, representanter)

Utfordringer ved datainnsamling 2 Håndtering av krav, versjonskontroll, behandling av nye krav, eierskap Kommunikasjon mellom partnere Innen utviklingsteam Mellom utvikler og brukere Mellom brukere Domene kunnskap Hvordan fører du et regnskap? Hvordan sykler du? Tilgjengelighet til brukere og nøkkelpersoner

Utfordringer ved datainnsamling 3 Politisk innen organisasjonen/gruppen Dominans av ulike aktører Økonomiske endringer Teknologiske endringer Balansere funksjonelle krav og brukbarhetskrav

Retningslinjer 1 Fokusere på aktørenes behov Involvere alle aktører Involvere mer enn en person fra hver gruppe Bruke flere teknikker for datainnsamling

Retningslinjer 2 Støtt aktiviteten med props – prototyper og oppgavebeskrivelser Kjør pilot undersøkelser Hvordan analysere dataene som kommer inn Vurder nøye hvordan data tas opp og lagres, format etc.

Tolkning og analyse av data Start rett etter innsamling Initial analyse før ”dypere” analyse Ulike teknikker Klasse diagrammer for objekt orienterte systemer Entitet relasjoner for data intensive systemer

Oppgave beskrivelse Scenario Use cases En uformell fortellende historie, spesifikk for en bruker, ikke generaliser Use cases Forutsetter interaksjon med et system Forutsetter detaljert forståelse av interaksjon

Oppgave analyse Oppgavebeskrivelse brukes for å se for seg nye systemer/tjenester Oppgaveanalyse gjøres for å undersøke eksisterende oppgaver – for å informere ”nye” Fokusere på viktige aktiviteter Hva ønsker brukeren å oppnå? Hvorfor gjør de det? Hva gjør de for å få det til? Hierarkisk oppgaveanalyse er den viktigste teknikken (HTA)

Hierarkisk Oppgave Analyse (HTA) Bryte ned helhet i deloppgaver Fokuserer på fysiske og observerbare aktiviteter Også de aktiviteten som ikke direkte angår ”datamaskinen” Starte med brukerens mål – og de oppgaven som gjøres for å komme dit

Øvelse Oppgavebeskrivelse av ”skriv melding på mobiltelefonen”? Oppgaveanalyse? Hva betyr brukerens situasjon for oppgaven?

Oppsummering Krav – sentralt!! Behov – sentralt!! Forskjellige typer krav Datainnsamling for krav Spørreskjema, observasjon, fokus grupper, direkte observasjon, studere dokumentasjon, studere tilsvarende tjenester/produkter Scenarier, ”use cases” kan bruke for å artikulere eksisterende og nye/tenkte arbeidspraksiser Oppgave analyse – viktig for å undersøke eksisterende systemer og praksiser