Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOddbjørg Bakken Endret for 6 år siden
1
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer i stor grad forskningsdesignet som velges. To viktige kriterier i utvelging av datamateriale: - antall enheter / personer / bedrifter som skal delta - antall variabler / mengde informasjon for analyse
2
Forskningsdesign Antall enheter
mange | meningsmålinger | få | case-orienterte | undersøkelser en |_____________________________________ en få mange Antall variabler
3
Forskningsdesign Antall enheter
mange | ekstensiv strategi | få | | intensiv strategi en | ______________________________________ en få mange Antall variabler
4
Forskningsdesign Antall enheter
mange | kvantitativ metode | få | | kvalitativ metode en | ______________________________________ en få mange Antall variabler
5
Forskningsdesign Kvalitativ metode: går dypere inn i problemstillingen - intensiv strategi - Kvantitativ metode: går mer i bredden i problemstillingen - ekstensiv strategi -
6
Forskningsdesign Metodetriangulering – metode «på tvers»
Kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ metode Kombinasjon av ulike datainnsamlingsteknikker innen kvalitativ eller kvantitativ metode: - observasjon - intervju / spørreundersøkelser - dokumentanalyse - eksperimenter
7
Forskningsdesign: direkte eller indirekte tilnærming til problemstillingen
spontan deltagende planlagt eksperiment iakttakelse observasjon observasjon LAVT HØYT STRUKTURERT STRUKTURERT rollespill planlagt sp. skjema: sp. skjema: intervju «åpne» svar «faste» svar INDIREKTE
8
Forskningsdesign: direkte eller indirekte tilnærming til problemstillingen
kvalitativ observasjon kvantitativ metode metode LAVT HØYT STRUKTURERT STRUKTURERT kvalitativ kvantitativ metode intervju – sp.skjema metode INDIREKTE
9
Forskningsdesign – survey design (kvantitativ metode)
Survey-design (spørreundersøkelser): - tverrsnittsundersøkelse: ett utvalg på ett gitt tidspunkt - gjentatte tverrsnitt: to forskjellige utvalg på to tidspkt - panelundersøkelse: samme utvalg på to forskj. Tidspkt - retrospektivt panel: spørsmål om fortid (barndom, ..) - tidsdesign: samme fenomen måles over tid - flernivå-analyser: individ-, bedrifts- og samfunns-nivå - komparative analyser: på tvers av flere kulturer
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.