Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Kapittel 10 Identifisere behov og etablere krav 19. September 2016 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo

2 Behov? – Krav? Inf kapittel 10

3 Krav og behov, kapittel 10 Behov Krav Måter å etablere krav
Måter å representere krav Inf kapittel 10

4 Behov “with UI, we are faced with counterintuitive interaction methods that are tailored to the needs of a computer.” Cooper Journal (August ) Inf kapittel 10

5 Behov og krav Behov (needs) Krav (requirements)
Noe som ikke er koplet til spesifikke teknologier eller andre mennesker Behov for trygghet, forflytning, samhørighet, integritet, næring….. Krav (requirements) Noe som er koplet til strategier/løsninger/teknologier/plattformer Ønsker/forventninger/ambisjoner? Noe vi alle vet hva er? Inf kapittel 10

6 Startpunkt.. Videreutvikle løsninger som finnes
Erstatte løsning med noe “helt nytt” Lage et produkt/løsning for massemarkeder, innomhus eller på kontrakt Hvem og hvordan etableres kravene? Inf kapittel 10

7 Hvorfor, hvordan, hva? Hvorfor?
Forstå så mye som mulig om brukerne, oppgaver, situasjoner, mål, behov Etablere stabile krav – som kan brukes under utviklingen Hvordan? Datainnsamling Dataanalyse Utrykke, beskrive, artikulere krav En iterativ prosess – med brukere/aktørerne Inf kapittel 10

8 Etablere krav Hva ønsker brukerne? Hva har de behov for?
Hva er ønsker? Hva er behov? For hvilken aktør/brukergruppe? Hva er krav? I forhold til oppgaver? Aktiviteter? Mål? Hvorfor ”etablere”? Krav etableres ved å forstå brukernes behov i sammenheng Krav, sett i lys av de data som er samlet inn Inf kapittel 10

9 Typer krav Funksjonelle krav Ikke-funksjonelle krav Omgivelse
Hva systemet skal gjøre? Funksjoner Ikke-funksjonelle krav Fx. Responstid Omgivelse Lys, fuktighet, risting Sosiale krav Kommunikasjon, deling, gruppe Organisatoriske krav Inf kapittel 10

10 Hvem er brukerne - i kravhåndtering?
Aktører (stakeholders) Sluttbruker Kunder Innkjøper De som drifter systemet De som vedlikeholder De som reparerer De som videreutvikler Andre aktører? Ikke brukere? ... Inf kapittel 10

11 Hvem er brukeren? Brukeren
Karakteristika, bakgrunn, holdninger til datamaskiner Novise Ekspert Hvilke sanser – sterke/svake Frekvens Daglig, ukentlig, en gang i året, en gang i livet? Inf kapittel 10

12 Personas Beskrive brukerkarakteristikker
Ikke reelle personer, men skapt fra reelle brukere Ikke ideelle Gi liv – ved å gi navn, mål, bakgrunn; være konkret Utvikle flere personas Inf kapittel 10

13 Oppgave Lag en persona for en som reiser kollektivt I Oslo
Vis til sidemannen og diskuter 5 minutter. Inf kapittel 10

14 Datainnsamling for etablering av krav
Intervju Med ”props” Eksplorerende Fokusgrupper Gruppeintervju For å oppnå konsensus – eller å fremprovosere konflikter Individer kan dominere… Inf kapittel 10

15 Datainnsamling for å etablere krav
Spørreskjema Ofte i bruk sammen med andre teknikker Kan gi både kvalitative og kvantitative data Bra for å finne ut av spesifikke spørsmål fra en (stor) populasjon Innsamle data fra ”liknende” tjenester/produkter/applikasjoner Bra for å sammenligne – få opp krav Inf kapittel 10

16 Datainnsamling for å etablere krav
Direkte observasjon Aktørenes faktiske oppgaver Bra for å forstå brukerens situasjon Indirekte observasjon Bra for å få bilde av eksisterende oppgaver Inf kapittel 10

17 Datainnsamling for å etablere krav
Studere dokumentasjon Prosedyrer og regler er ofte nedtegnet i manualer Bra for å forstå stegene som gjennomgås Bra for å forstå lovgiving og bakgrunnsinformasjon Tar ikke opp tid blant aktørene (brukere, kunder) Brukes sammen med andre måter å samle inn data Inf kapittel 10

18 ”Contextual Inquery” En mye brukt metode – oversikt over aktiviteter i praksis med det formål å etablere krav sammen Brukeren er ekspert Utvikler er novise Fire hovedprinspipper Context: Se ”arbeidsplassen” og hva som skjer Partner: Bruker og utvikler Tolkning: Observasjoner tolkes av både utvikler og bruker Fokus: Formulere fokusområder Inf kapittel 10

19 Utfordringer ved datainnsamling 1
Identifisere aktører Brukere, ledere, støttepersonell… Engasjere aktørene Intervjuer, verksted (workshop) Reelle brukere vs andre (ledere, representanter, ”proxy” brukere) Inf kapittel 10

20 Utfordringer ved datainnsamling 2
Håndtering av krav, versjonskontroll, behandling av nye krav, eierskap til krav Kommunikasjon mellom partnere Innen utviklingsteam Mellom utvikler og brukere Mellom brukere Domenekunnskap Hvordan fører du et regnskap? Hvordan sykler du? Tilgjengelighet til brukere og nøkkelpersoner Inf kapittel 10

21 Utfordringer ved datainnsamling 3
Politisk innen organisasjonen/gruppen Dominans av ulike aktører Økonomiske endringer Teknologiske endringer Balansere funksjonelle krav og brukbarhetskrav Inf kapittel 10

22 Retningslinjer 1 Fokusere på aktørenes behov Involvere ”alle” aktører
Involvere mer enn en person fra hver gruppe Bruke flere teknikker for datainnsamling Inf kapittel 10

23 Retningslinjer 2 Støtt aktiviteten med props – prototyper og oppgavebeskrivelser Kjør pilotundersøkelser Hvordan analysere dataene som kommer inn Vurder nøye hvordan data tas opp og lagres, format etc. Inf kapittel 10

24 Tolkning og analyse av data
Start rett etter innsamling av data Initial analyse før ”dypere” analyse Ulike teknikker Klassediagrammer for objekt orienterte systemer Entitet relasjoner for data intensive systemer Hva er ”egentlig” analyse? Inf kapittel 10

25 Oppgavebeskrivelser Scenario Use cases
En uformell fortellende historie, spesifikk for en bruker, ikke generaliser Use cases Forutsetter interaksjon med et system Forutsetter detaljert forståelse av interaksjon Inf kapittel 10

26 Oppgaveanalyse Oppgavebeskrivelse brukes for å se for seg nye systemer/tjenester Oppgaveanalyse gjøres for å undersøke eksisterende oppgaver – for å informere ”nye” Fokusere på viktige aktiviteter Hva ønsker brukeren å oppnå? Hvorfor gjør de det? Hva gjør de for å få det til? Hierarkisk oppgaveanalyse er den viktigste teknikken (HTA) Inf kapittel 10

27 Hierarkisk Oppgave Analyse (HTA)
Bryte ned helhet i deloppgaver Fokuserer på fysiske og observerbare aktiviteter Også de aktiviteten som ikke direkte angår ”datamaskinen” Starte med brukerens mål – og de oppgaven som gjøres for å komme dit Inf kapittel 10

28 Øvelse Oppgavebeskrivelse for - skriv tekstmeldingen ”ahoy, hva skjer?” på mobiltelefonen. Oppgaveanalyse? Hva betyr brukerens situasjon for oppgaven? 5 minutter Inf kapittel 10

29 I et nøtteskall Inf kapittel 10

30 Oppsummering Krav og behov er ikke det samme! Forskjellige typer krav
Datainnsamling for å etablere krav Spørreskjema, observasjon, fokus grupper, direkte observasjon, studere dokumentasjon, studere tilsvarende tjenester/produkter Scenarier, ”use cases” kan bruke for å artikulere eksisterende og nye/tenkte arbeidspraksiser Oppgaveanalyse – viktig for å undersøke eksisterende systemer og praksiser Inf kapittel 10


Laste ned ppt "INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google