Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Stressmestring & Mindfulness i skolen
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
NESOs Formannskole klasse / 2014
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
2B: Nåværende empirisk analyse
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013 Delprosjekt: Når foreldre møter skolen.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Jonas Bakken EdTech, UiO,
læringssyn - menneskesyn
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Mål og læring hos elever
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Skolevandring.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
What makes great teaching?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Universell utforming i IKT-prosjekter
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Fra valg til læring.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker

Kunnskap Ferdigheter Holdninger Kompetanser er... En dynamisk og kompleks kombinasjon av som fører til effektiv handling i den virkelige verden

Teacher Competence Frameworks (rammer for lærerkompetanser) Nasjonalt nivå: Stor variasjon i tilnærminger til definisjon og gjennomføring av Teacher Competence Framework (TCF), med alt fra brede kompetansesett (f.eks. Finland) til foreskrevne lister (f.eks. Storbritannia).

På EU-nivå / internasjonalt nivå: En omfattende generell ramme for lærerkompetanser finnes ikke, bare rammer for spesifikke fag. (f.eks. UNESCOs ICT Competency Framework for Teachers, European Profile of Language Teacher Education) 3 brede kompetanseområder ble definert i strategidokumentet i 2005: Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (European Commission, 2005) Internasjonal gjennomgang av litteratur om lærernes kompetanser, standarder og utvikling: Teachers’ Core Competences: requirements and development (European Commission Thematic Working Group on Professional Development of Teachers, 2011) Teacher Competence Frameworks (rammer for lærerkompetanser)

3 brede kompetanseområder for lærere 1)Samarbeide med andre Jobbe effektivt sammen med elevene Samarbeide med kolleger Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (EC, 2005)

3 brede kompetanseområder for lærere 2) Jobbe med og i samfunnet Samarbeide effektivt med lokalsamfunn og interessenter innen utdanning (f.eks. foreldre, lærerutdanningsinstitusjoner, kulturorganisasjoner, bedrifter, osv.) Forberede elevene på å bli ansvarlige verdensborgere Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (EC, 2005)

3 brede kompetanseområder for lærere 3) Jobbe med kunnskap, teknologi & informasjon Good fagkunnskap & pedagogisk kunnskap Evne til å integrere teknologi effektivt for å oppnå bedre undervisning og læring Evne til å finne, analysere, validere, reflektere over, overføre og bygge på informasjon på en effektiv måte Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (EC, 2005)

Lærernes kunnskap Literature Review on Teachers’ Core Competences (EC, 2011) 1. Fagkunnskap 2. Kunnskap om pedagogisk emne 3. Pedagogisk kunnskap 4. Kunnskap om læreplan 5. Utdanningsvitenskap (historie, filosofi, psykologi, sosiologi, osv.) 6. Utviklingspsykologi 7. Inkluderings- og mangfoldsspørsmål 8. Ny teknologi 9. Utdanningspolitikk (kontekstuelle, insitusjonelle, organisasjonsmessige aspekter) 10. Gruppedynamikk, læringsteorier og motivasjonsspørsmål 11. Evaluerings- & vurderingsprosesser & metoder

Lærerferdigheter 1. Planlegging, administrasjon & koordinering av undervisningen 2. Bruk av læringsmateriell og teknologi 3. Lede elever og grupper 4. Overvåke og vurdere læringen 5. Samarbeid med kolleger, foreldre og sosiale tjenester 6. Forhandlingsferdigheter 7. Samarbeids-, refleksjons-, mellommenneskelige ferdigheter for læring i fagsamfunn 8. Evne til å tilpasse seg til flernivådynamikk (fra statlig politikk til dynamikk blant elever, i klasserom og på skole) 9. Evne til å trekke konklusjoner & fatte beslutninger ut fra tolkning av beviser & data Literature Review on Teachers’ Core Competences (EC, 2011)

Lærernes holdninger/verdier 1. Engasjement for fag(ene), bevissthet omkring historisk utvikling, nåværende status & forhold til andre fagområder 2. Evne til å tilpasse seg endringer 3. Engasjement for å gi alle elever best mulig læring 4. Evne til å utvikle elevene til demokratiske borgere 5. Evne til livslang læring 6. Evne til egenrefleksjon & å stille spørsmål til egen praksis Literature Review on Teachers’ Core Competences (EC, 2011)

Interessert i å utvikle din kompetanse? KeyCoNets nettkurs "Competences for 21st Century Schools" Startdato: 17. nov Registreringen har åpnet: oolnetacademy.eu/web/k eyconet oolnetacademy.eu/web/k eyconet Følg med på hvordan kompetansene dine utvikler seg ved å delta i eTwinnings overvåkingsaktivitet Lansering: uka fra 13. oktober 2014 KeyCoNet Final Conference on Integrating Competence-Based Learning into Education 25.–26. nov Registrer deg: /conference /conference