Omdømmebygging Hans Antonsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Bevisst kommunikasjon innad og utad
Fra ord til liv Mars 2011.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Salgsteknikker & Sosial media
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Forum for EVU og digitale medier i læring
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Om å få det til!.
Sosiologi i barnehagen
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
8 Mål og strategier Påstandene:
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
God kommunikasjon på nettet
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren og Verdenspresidenten.
God intern kommunikasjon vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
Politisk påvirkning.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
God service er å innfri over en forventning\ et behov ”gi det lille ekstra”
Omdømmebygging og -analyse
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Utskrift av presentasjonen:

Omdømmebygging Hans Antonsen

Min bakgrunn 2007 - Ordfører Grimstad kommmune 2003-07: Daglig leder Ordkraft 2000-03: Informasjonssjef Ericsson Grimstad 1997 - 2000: Politisk rådgiver/statssekretær Nærings- og handelsdepartementet (Bondevik I) 1993-97: Generalsekretær Venstre 1988-93: Redaktør Liberalt Perspektiv

Modell for styring og måling av omdømme omdømme Ønsket identitet Kommunisert uttrykk Avsendt Ønsket identitet Faktisk del av identitet Optimalt omdømme Nådd gjennom Ønsket identitet I egen org. Hos mål-grupper Ønsket identitet Oppfattet inntrykk

Hvorfor er omdømme viktig? Magnet som tiltrekker ressurser virksomheten trenger Folk er opptatt av mer enn produktene og tjenestene Godt omdømme = tillit (og reduserte kostnader) Gjør det lettere å komme seg etter kriser

Attføringsbedrifter er viktige fordi.... Bidrar til mestring og muligheter for enkeltmennesker Øker tilgangen på arbeidskraft Fra passivitet og trygd til aktivt arbeid Skaper et mer romslig samfunn som det er lettere for alle å finne seg til rette i!

Vi trenger hender og hoder mer enn teknologi. Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her

Vi blir flere eldre

og ansatte i kommunene trekker på årene

Kommunalt behov for arbeidskraft

Hjelpen fra Øst-Europa er bare midlertidig? Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her

Attføringsbedrifter er viktige fordi.... Bidrar til mestring og muligheter for enkeltmennesker Øker tilgangen på arbeidskraft Fra passivitet og trygd til aktivt arbeid Skaper et mer romslig samfunn som det er lettere for alle å finne seg til rette i!

Hva er det vi bygger? nye krav til den gamle historien

Forskjell merkevare og omdømme? Merkevare: Forestillinger hos kunden om merverdi (mer salg!) Omdømme: Også respekt/sympati for samfunnsrolle

Grunnleggende steg for et godt omdømme Bli synlig (med sant særpreg) Finn fram til et effektivt språk - fortell om samfunnsrolle! Vit hvem du snakker til (og hvem som snakker om deg!) Sørg for å få sett deg selv utenfra Når kart og terreng ikke stemmer, vurder forandring av terrenget Ansatte som ambassadører eller medarbeidere som medskapere?

1. Hva skal til for å bli sett og trodd? Synlig Skille seg ut Troverdig Åpen Sammenheng

2. Finn fram til et effektivt språk Mange virksomheter omtaler seg selv på to måter: enten svulstig reklamespråk eller interne, knusktørre formuleringer i strategidokumentene. Begge er ubrukelige i den daglige kommunikasjonen Effektivt språk: formuleringer som gjenfortelles av andre Må være troverdig, presist og sette virksomheten inn i en større sammenheng Pass på at stilen passer virksomheten!

SiA om seg selv i dag: SiA er velferds- og kulturorganisasjonen for studentene på Sørlandet. Vi er til for å skape trygghet og trivsel i livet rundt studiene, slik at studentene skal ha et best mulig utgangspunkt for å gjøre det bra. Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her

3. Vit hvem du må snakke til (og hvem som snakker om deg). Som regel viktigere å kommunisere direkte med interessenter enn å “treffe alle” gjennom mediene. Tegn et kommunikasjonskart og avgjør fra sak til sak hvem som er mest berørt. Eksempelet: Nedbemanningen ved Ericsson 2002/03.

4. Sørg for å få sett deg selv utenfra Det vi tror andre mener om oss, er ofte bare speilbilder av våre egne oppfatninger korriger med systematiske tilbakemeldinger utenfra forstå hva som driver omdømmet ditt De fleste virksomheter har noen svarte flekker stiller noen de sentrale “hva hvis”-spørsmålene?

5. Når kart og terreng ikke stemmer, vurder å forandre terrenget Konsistens mellom ord, handlinger og symboler er avgjørende Altfor mange møter mangel på sammenheng med utydelig kommunikasjon Virksomheter som tror på sine ord, bør heller endre på handlingene som ikke stemmer med løftene Eksempelet: Stormbergs offentliggjøring av fabrikknavn og status i Kina

6. Bygge omdømme fra innsiden En mellomstor organisasjon har 100+ kontaktpunkter mot kunder og omverdenen Omdømmet bygges av millioner av handlinger Ansatte som ambassadører er et minimum Potensialet ligger i medarbeidere som medskapere bruke egne talenter for å bygge virksomhetens omdømme

De suverene

Noen store

Den delte landsdelen

Omdømme Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her

Omdømmesyke Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her

Om dømmesyke Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her

Omdømmebygging Hans Antonsen