Omdømmebygging Hans Antonsen
Min bakgrunn 2007 - Ordfører Grimstad kommmune 2003-07: Daglig leder Ordkraft 2000-03: Informasjonssjef Ericsson Grimstad 1997 - 2000: Politisk rådgiver/statssekretær Nærings- og handelsdepartementet (Bondevik I) 1993-97: Generalsekretær Venstre 1988-93: Redaktør Liberalt Perspektiv
Modell for styring og måling av omdømme omdømme Ønsket identitet Kommunisert uttrykk Avsendt Ønsket identitet Faktisk del av identitet Optimalt omdømme Nådd gjennom Ønsket identitet I egen org. Hos mål-grupper Ønsket identitet Oppfattet inntrykk
Hvorfor er omdømme viktig? Magnet som tiltrekker ressurser virksomheten trenger Folk er opptatt av mer enn produktene og tjenestene Godt omdømme = tillit (og reduserte kostnader) Gjør det lettere å komme seg etter kriser
Attføringsbedrifter er viktige fordi.... Bidrar til mestring og muligheter for enkeltmennesker Øker tilgangen på arbeidskraft Fra passivitet og trygd til aktivt arbeid Skaper et mer romslig samfunn som det er lettere for alle å finne seg til rette i!
Vi trenger hender og hoder mer enn teknologi. Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her
Vi blir flere eldre
og ansatte i kommunene trekker på årene
Kommunalt behov for arbeidskraft
Hjelpen fra Øst-Europa er bare midlertidig? Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her
Attføringsbedrifter er viktige fordi.... Bidrar til mestring og muligheter for enkeltmennesker Øker tilgangen på arbeidskraft Fra passivitet og trygd til aktivt arbeid Skaper et mer romslig samfunn som det er lettere for alle å finne seg til rette i!
Hva er det vi bygger? nye krav til den gamle historien
Forskjell merkevare og omdømme? Merkevare: Forestillinger hos kunden om merverdi (mer salg!) Omdømme: Også respekt/sympati for samfunnsrolle
Grunnleggende steg for et godt omdømme Bli synlig (med sant særpreg) Finn fram til et effektivt språk - fortell om samfunnsrolle! Vit hvem du snakker til (og hvem som snakker om deg!) Sørg for å få sett deg selv utenfra Når kart og terreng ikke stemmer, vurder forandring av terrenget Ansatte som ambassadører eller medarbeidere som medskapere?
1. Hva skal til for å bli sett og trodd? Synlig Skille seg ut Troverdig Åpen Sammenheng
2. Finn fram til et effektivt språk Mange virksomheter omtaler seg selv på to måter: enten svulstig reklamespråk eller interne, knusktørre formuleringer i strategidokumentene. Begge er ubrukelige i den daglige kommunikasjonen Effektivt språk: formuleringer som gjenfortelles av andre Må være troverdig, presist og sette virksomheten inn i en større sammenheng Pass på at stilen passer virksomheten!
SiA om seg selv i dag: SiA er velferds- og kulturorganisasjonen for studentene på Sørlandet. Vi er til for å skape trygghet og trivsel i livet rundt studiene, slik at studentene skal ha et best mulig utgangspunkt for å gjøre det bra. Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her
3. Vit hvem du må snakke til (og hvem som snakker om deg). Som regel viktigere å kommunisere direkte med interessenter enn å “treffe alle” gjennom mediene. Tegn et kommunikasjonskart og avgjør fra sak til sak hvem som er mest berørt. Eksempelet: Nedbemanningen ved Ericsson 2002/03.
4. Sørg for å få sett deg selv utenfra Det vi tror andre mener om oss, er ofte bare speilbilder av våre egne oppfatninger korriger med systematiske tilbakemeldinger utenfra forstå hva som driver omdømmet ditt De fleste virksomheter har noen svarte flekker stiller noen de sentrale “hva hvis”-spørsmålene?
5. Når kart og terreng ikke stemmer, vurder å forandre terrenget Konsistens mellom ord, handlinger og symboler er avgjørende Altfor mange møter mangel på sammenheng med utydelig kommunikasjon Virksomheter som tror på sine ord, bør heller endre på handlingene som ikke stemmer med løftene Eksempelet: Stormbergs offentliggjøring av fabrikknavn og status i Kina
6. Bygge omdømme fra innsiden En mellomstor organisasjon har 100+ kontaktpunkter mot kunder og omverdenen Omdømmet bygges av millioner av handlinger Ansatte som ambassadører er et minimum Potensialet ligger i medarbeidere som medskapere bruke egne talenter for å bygge virksomhetens omdømme
De suverene
Noen store
Den delte landsdelen
Omdømme Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her
Omdømmesyke Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her
Om dømmesyke Kommunikasjon er ingen kunst, ...men systematisk arbeid,forankring i ledelse og org en del språklige ferdigheter og masse samfunnsforståelse Ordkraft = arbeid med hele virksomhetens kommunikasjon - det enhetlig uttrykket gjennom alt som skjer (av handlinger, symboler, ord). Jobber også med enkeltstående kampanjer/aktiviteter - men med blikket for helheten 40-50 oppdragsgivere - noen av dem vil dere møte her
Omdømmebygging Hans Antonsen