Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Omdømmebygging og -analyse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Omdømmebygging og -analyse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Omdømmebygging og -analyse
Nils M. Apeland, Assosiert Partner i First House (Utvalgte bilder fra )

2 Sum av oppfatninger ulike interessenter har om en virksomhet
OMDØMME = Sum av oppfatninger ulike interessenter har om en virksomhet

3 Lønnsomt å bygge opp omdømmekapital
Springbrett Omdømme- kapital Resultater og atferd Sikkerhetsnett Basert på C. Fombrun ”Opportunity platforms and safety nets”

4 Mange kilder påvirker oppfatninger og vurdering
Nils M. Apeland, ”Det gode selskap” 2010

5 Seks erfaringer fra 10 år med omdømmeanalyse
Norske ledere er opptatt av både merkevarer og omdømme Flere måleverktøy og mange flere kunder i dag enn i 2001 Omdømmet forandrer seg; et dårlig omdømme kan snus Telenor og DnB har gjort store fremskritt i sine kategorier Oppfatningen av produkter og tjenester teller mest Gode produkter, god service og verdi for pengene viktigste drivere Oppfatningen av ledelsens troverdighet viktigere de siste årene Medieomtale påvirker, men ikke enkeltstående saker Systematisk og langsiktig strategisk PR-jobbing kan betale seg Reklame kan påvirke hvis veldig god og omfattende Spesielt om reklamen gir et anonymt selskap et ”nytt ansikt” Kriser gjør vondt og kan skape store tillitstap I krisetider er ledelse og styrer svært opptatt av omdømmet…

6 Flere svakheter med dagens omdømmemålinger
Er bygget på utenlandske metoder og skjemaer Omfattende spørreskjemaer, ofte snirklete formuleringer Gjøres som regel 1x per år Resultatene leveres 4-8 uker etter datainnsamling Leveranse i Power Point Ikke koblet til andre markedsdata Blir ofte liggende hos kommunikasjonsavdelingen

7 Nytt verktøy: Penetrace Reputation Impact
Omdømmetracker Månedlig utvikling i omdømmescore spørsmål + demografi 125 intervju per måned Leveranse i Penetrace-dashboard Måler omdømmestyrke Omdømme kobles m. ”Net promoter score” Ville du anbefalt bedriften til en venn? Ville du kjøpt fra bedriften igjen? Kommunikasjon – hva påvirker? Reklamekampanjer? Omtale i sosiale medier? Initiert medieomtale? Verdifullt verktøy i krise Vurdere omdømmetap/konsekvens Pris: ,- per år

8

9 Vi er ”på lufta” januar 2012!


Laste ned ppt "Omdømmebygging og -analyse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google