Krumspring - demokrati Saksbehandling (historikk) Vurderingsdel Juridiske forhold 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Levanger kommune Revidering av skolebruksplan - Orientering DK – Øystein Lunnan Revidering av skolebruksplan Orientering DK
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
Føring av fravær på vitnemålet. Innskjerping fra skolestart : Kunnskapsdepartementet fastsetter med virkning fra 1. august 2010 strengere krav.
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Informasjonsplikt og uttalerett
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
LEVANGER KOMMUNE 1 Noen regnskapstall Levanger kommune.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Hundsund ungdomsskole
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Budsjettarbeidet i 2005 Arbeidet i DKFU i forbindelse med budsjettet Strategi ved inngangen av året Historikk fra 2005 Konkrete resultater oppnådd Utgangspunkt.
Inger Lysa Erland Berberg
Skolebruksplan - Driftskomiteen 24.mai 2006 – Øystein Lunnan SKOLEBRUKSPLAN Orientering Driftskomiteen 24.mai 2006.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Utredning kommunesammenslåing 2014
innholdet i enkeltvedtak
Møte med klassekontaktene
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Alvorlig skolefravær.
ÅPENT MØTE, DRIFTSTILPASNING SKOLE Begnadalen 5.februar 2015.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Skolenes styre Roy Wiken Seniorrådgiver Oppvekstdirektørens stab.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Den gode skoleeier I Nes.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Skole/hjem-samarbeid
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Norges Musikkhøgskole
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Krumspring - demokrati Saksbehandling (historikk) Vurderingsdel Juridiske forhold 1

Start Mål April 2008: Igangsetting av driftsprosessen 1. Høsten 2008: Oppvekstgruppas rapport 2. April 2009: Kommunestyret eliminerer sentralskole i Garthus og felles ungdomsskole på SAUS 3. Brukerundersøkelse Sept. 2009: Styringsgruppa foreslår to alternativer Sept. 2009: Kommunestyret vedtar benkeforslag 10 alternativer 2 alternativer Prosessen fram til i dag 8 alternativer 2

Oppvekstgruppas rapport Alternativ 7: Samle alle ungdomsskoleelever på SAUS: Netto innsparing ca. 1 mill. Sterke og svake sider: ”Rent skolefaglige forhold heller i positiv retning slik som kontinuitet, fagmiljø og felles oppveksttilbud i kommunen. Argument som heller i negativ retning er først og fremst øket reisetid for elevene i ytre delen med dertil økede skyssutgifter. Når det gjelder kvaliteten på opplæringstilbudet, har ungdomsskolen i Hedalen over lenger tid levert bedre avgangskarakterer enn SAUS. Det er ikke noe i vegen for at noen av de gode erfaringene fra Hedalen kan overføres til SAUS, men av erfaring vet man at det tar tid å bygge opp en god og stabil skolestruktur” o.s.v. 3

Kommunestyret Rapport med vurdering av ulike alternativer foreligger (Sentralskole/felles ungdomsskole i Garthus og sentralskole/felles ungdomsskole på Bagn): Vedtak med utgangspunkt i Kåre Helland sitt forslag i formannskapsmøte : 1.En ser at vi ikke makter en bygging av ny sentralskole i Garthus i nærmeste framtid. 2.Avstander fra ytre del tilsier at også Bagn alternativet ikke er tilrådelig. 3.Endelig vedtak om skolestruktur vedtas i september 2009 etter spørreundersøkelsen. Enstemmig vedtatt 4

Brukerundersøkelsen 94 % av foreldrene i Hedalen er uenig i at: ”Det er akseptabelt at elever på ungdomstrinnet kan ha skoleskyss med reisetid en vei på inntil 60 min.” 5

Styringsgruppa Styringsgruppa ber rådmannen utrede og legge fram for kommunestyret 24.9: 1.Bagn barneskole og SAUS ses sammen, evt. også som en administrativ enhet, og det vurderes hvordan klassene kan deles mellom disse i forhold til investeringer. Reinli overføres om mulig til Bagn fra høsten 2010, senest Begnadalen overføres til Bagn fra høsten Ungdomstrinnet for Hedalen videreutvikler samarbeidet med SAUS med flere samordnede dager gjennom planverket og skoleåret fra høsten Som alternativ 1, men Begnadalen overføres med 5. – 7. klasse til Bagn, Begnadalen beholder 1. – 4. klasse. Felles for alternativene er at det skal være barnehage i Reinli, Begnadalen og Hedalen, SFO etter behov i Bagn, Begnadalen og Hedalen Forslag til videre prosess legges fram samtidig, basert på tidligere gitte føringer for innsparingsmål, og føringer gitt i sak

Kommunestyret To alternativer forelå fra rådmannen, nemlig forslagene fra styringsgruppas møte Benkeforslag fra Kåre Helland ble vedtatt: Øvre del: I samsvar med rådmannens/styringsgruppas forslag Ytre del: 1.Begnadalen skole med 1-7 består frem til helhetlig løsning for ytre del foreligger. 2.Hedalen barne- og ungdomsskole videreføres med Ungdomstrinnet 8-10 overføres SAUS fra høsten RV243 og FV255 5.Kontakt med Nes 6.Barnehage og SFO 7

Utgangspunkt for høringsrunde Enstemmig vedtak fra kommunestyremøtet : Avstander fra ytre del tilsier at alternativet med felles ungdomsskole på Bagn ikke er tilrådelig. Styringsgruppas/rådmannens to alternativer hvor ingen berører Hedalen skole. 8

Respons fra Hedalen FAU ”Det har kommet ønske om at alle skolene i Sør- Aurdal skal komme med en uttalelse til siste saksfremlegg fra styringsgruppa angående denne saken. Da Hedalen barne- og ungdomsskole i begge forslagene får bestå som i dag, synes det noe unødvendig å uttale seg om hvilket av forslagene som synes best/verst” o.s.v. 9

Lovelighetskontroll Forvaltningsloven §17 krever at saker skal være opplyst så godt som mulig. Opplæringsloven § 9a–6 første ledd slår fast: ”Samarbeidsutvalet og skoleutvalet, og dessutan elevrådet og foreldrerådet, skal haldast løpande underretta om alle tilhøve – deriblant hendingar, planar og vedtak som har vesentleg betydning for skolemiljøet. Råda og utvala har på førespurnad rett til å få framlagt dokumentasjon for det systematiske helse-, miljø- og tryggleiksarbeidet ved skolen.” FN’s barnekonvensjon : ” Ved alle handlinger som berører barn, enten de foretas av offentlige eller private velferdsorganisasjoner, domstoler, administrative myndigheter eller lovgivende organer, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.” 10

Eksempel fra Tjøme 11 Fylkesmannen har opphevet Tjøme kommunestyre sitt vedtak om nedleggelse av Hvasser skole. Saken blir behandlet på nytt i kommunestyret i mai …………. Fylkesmannen vil før øvrig også påpeke at etter at barnekonvensjonen ble gjort til norsk lov, har det vært økt fokus både på barns rett til å bli hørt i forhold til beslutninger som gjelder dem selv og deres hverdag, og på kommunenes plikt til å vurdere hva som er barnas beste, før man fatter vedtak på områder som gjelder barn. Dette er punkter kommunen må ta hensyn til ved fremtidig saksbehandling. Fylkesmannens konklusjon: Tjøme kommunestyres vedtak om nedleggelse av Hvasser skole oppheves, jf. reglene om lovlighetskontroll i kommunelovens § 59 og opplæringslovens § 8-1.