Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parkeringspolitikken i fem norske byer
Advertisements

Bergen en sykkelby med potensiale
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Miljøpakken for transport i Trondheim
Midtveismøte utviklingsplan for HIT, kjølnes
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
En kort introduksjon til byplanlegging
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.
AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Petter Christiansen Bisek 13. september
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Kommunemøter RPBA - om RTP
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Reisemønster Bergensområdet målvurdering for 2040 «Balanse»-scenariet er basert på jevn fordeling av nye reiser på gs/koll/bilpassasjer Antall.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen Presentasjon av hovedresultater November 2010 Utredning på oppdrag av Buskerudbysamarbeidet. – et samarbeid om areal, transport og miljø.

Disposisjon for presentasjonen Beskrivelse av utfordringer på transportområdet i Buskerudbyen Analyse av effekter på bil og kollektivtrafikk av ulike kombinasjoner av virkemidler – fire scenarier Enkel beregning av kostnader ved satsingen Analyser av konkurranseflatene mellom bil og kollektivtransport Anbefalinger

Utfordringer

God tilgang til parkering i sentrum sammenlignet med andre byer Parkeringsdekning i sentrum, målt i andel parkeringsplasser per arbeidsplass) 2001. Prosent. Tall for snitt i Europa er fra 2001( N=44). Tall for Buskerudbyen er fra 2010, øvrige norske tall er fra 2005-2006.

Bilholdet har økt – mest i Drammen Antall biler per 100 innbyggere, og prosent endring 2003-2009. Kilde: SSB.

Høy bilandel – lav kollektivandel Transportmiddelfordeling i Kongsberg, Drammensregionen og hele landet. Egne kjøringer, RVU 2005. Antall reiser Buskerudbyen= 1 741, antall reiser hele utvalget=58 365.

Målsetting om nullvekst i biltrafikken – Hva betyr det for Drammensregionen? Endring i antall reiser med bil, kollektivt og sykkel/gange i Drammensregionen, gitt nullvekst i biltrafikken 2010-2013. Grovt anslag basert på transportmiddelfordeling i RVU 2005 og SSBs befolkningsfremskrivning, hovedalternativ (MMMM).

Målsetting om nullvekst i biltrafikken – hva betyr det for Kongsberg? Endring i antall reiser med bil, kollektivt og sykkel/gange i Kongsberg, gitt nullvekst i biltrafikken 2010-2013. Grovt anslag basert på transportmiddelfordeling i RVU 2005 og SSBs befolkningsfremskrivning, hovedalternativ (MMMM).

Oppsummering av utfordringer Biltilgangen i Buskerudbyens befolkning øker, og parkeringskapasiteten i sentrumsområdene er god Målet om nullvekst betyr 3-4 prosent biltrafikkreduksjon frem mot 2013 Gode rammebetingelser for bilbruk gjør det utfordrende å nå dette målet Måloppnåelse krever en målbevisst bruk av virkemidler

effekter av virkemiddelbruk

I utredningen ser vi på fire scenarier med ulik innretning med hensyn til styrke på kollektivsatsingen og grad av restriksjoner mot bilbruk: I scenario 1 har vi kombinert offensiv kollektivsatsing med sterk grad av restriktive tiltak mot bilbruk. I scenario 2 har vi sett på effekten av den samme offensive kollektivsatsingen, men uten restriktive virkemidler mot bilbruk. I scenario 3 har vi kombinert moderat kollektivsatsing med moderat grad av restriktive virkemidler mot bilbruk. I scenario 4 har vi samme moderate kollektivsatsing som i scenario 3, men uten restriktive virkemidler mot bilbruk.

Resultater (1): Endring i antall bil og kollektivreiser Prosent endring i antall kollektiv- og bilreiser med ulike scenarier for virkemiddelbruk i Buskerudbyen.

Resultater (2): Endret transportmiddelfordeling Endringer i transportmiddelfordeling med ulike scenarier for virkemiddelbruk i Buskerudbyen (gitt at RVU 2005 gjenspeiler dagens transportmiddelfordeling)

Behov for tilskuddsøkning til kollektivtransporten Økt tilskuddsbehov til kollektivtransporten som følge av scenariene i analysene. Mill kr/år.

Analyser av konkurranseforholdet mellom kollektivtransport og bil Må satse på kollektivtransport der det gir best miljøeffekt Potensialet for overgang til kollektivt er begrenset når GK koll er mer enn to ganger større enn GK bil Hvor er kollektivtransporten konkurransedyktig i forhold til bil? Hvordan vil konkurranseforholdet endres med ulike kombinasjoner av virkemidler? Vi har sett på reiser til Drammen og Kongsberg

Kollektivtransporten konkurrerer best på lengre reiser Transportmiddelbruk på reiser inntil 15 km, etter lengde (i km). Totalt for de seks største byområdene. Prosent. Kilde: Norheim og Kjørstad 2009.

Resultater - konkurranseflater (1) Kollektivtransporten konkurrerer dårlig mot bil på de korte, interne sentrumsreisene. Men her er det viktigere å satse på gang- og sykkeltiltak. Kollektivtransporten konkurrerer best mot bil på lange regionale reiser mellom byene i Buskerudbyen. Det er viktig å opprettholde og styrke kollektivtransporten ytterligere på disse strekningene.

Resultater - konkurranseflater (2) Det er viktig å legge til rette for lokale sentrumsrettede kollektivreiser fra de store de boligkonsentrasjonene rundt Drammen sentrum Ved å kombinere kollektivtiltak med tiltak mot bilbruk, vil man få et bedre konkurranseforhold på lokale reiser enn ved positive virkemidler alene. Scenario 3 vil dermed kunne gi en mer målrettet effekt enn scenario 2.

Anbefalinger

Scenario 3 anbefales Effekten på biltrafikken i scenario 2 og 3 er nærmest målet om nullvekst i biltrafikken. En strategi uten restriktive virkemidler, som scenario 2, krever en offensiv kollektivsatsing som både er kostnadskrevende og gir liten effekt per krone. Når en, som i scenario 3, kombinerer restriktive og positive virkemidler nås målsettingen om nullvekst i biltrafikken, til en lavere kostnad enn ved bruk av positive virkemidler alene. Denne satsingen vil kreve ca 19 millioner kroner i økt tilskuddsbehov til kollektivtransporten årlig, i tillegg til fremkommelighetstiltak som ikke inkludert i kostnadsberegningen.

Hovedstrategier Rendyrke et regionalt stamlinjenett for Buskerudbyen, og videreutvikle by-stamlinjenettet i Drammen Målrette takstreduksjon mot kollektivtrafikanter som reiser av og til Begrense parkeringstilgjengeligheten

1. Stamlinjenett Rendyrke regionalt stamlinjenett mellom kommunene i Buskerudbyen og videreutvikle by-stamlinjenett i Drammen. Vurdere det samme for Kongsberg Tiltakene som inngår i scenario 3 må bygge opp under stamlinjenettene

Elementer som må sees i sammenheng i utviklingen av stamlinjenettet Fastlegge hovedtrasé/stamlinjenett, og sikre god fremkommelighet Utvikle et attraktivt bussystem, med høy frekvens, stive rutetider, og god regularitet Utvikle gode knutepunkter og konsentrere fremtidige bolig- og arbeidsplassområder langs nettet

2. Målrettet takstreduksjon Det er blant de marginale kollektivtrafikantene at potensialet for flere kollektivreiser er størst En takstreduksjon bør derfor målrettes for å nå grupper som ikke er faste trafikanter, men som reiser kollektivt av og til

3. Begrense parkeringstilgjengeligheten Det beste bilrestriktive virkemidlet som er tilgjengelig siden trafikantbetaling ikke er en aktuell problemstilling

Urbanet Analyse november 2010 Kilde: Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen. Kunnskapsgrunnlag Urbanet Analyse november 2010 Utredning på oppdrag av Buskerudbysamarbeidet. – et samarbeid om areal, transport og miljø.