Torsdag 23. oktober 2008 Kl. 11.00 - 11.15 Åpning av konferansen v/ Ove Kvammen, Leder FFI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
NOVAGate Erfaringer med flere samarbeidspartnere i å bygge opp en felles nordisk emneportal. Av Lisbeth Eriksen Norges.
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
,. Om meg selv Stilling/verv: Arbeidsoppgaver: Utdanning/bakgrunn:
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
Kommunen som arbeidsgiver
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
VELKOMMEN til Ingeniørutdanningskonferansen november, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen.
Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.1 Fra høgskole til universitet kunnskap gir vekst
Historien om FURH - Behovet for en fagpolitisk forening innen helse- og sosialfag Karl-Johan Johansen 1.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
VELKOMMEN til Konferanse om ingeniørutdanning Evaluering av norsk ingeniørutdanning - 2 år etter Quality Hotel 33, Oslo, 12. og 13. oktober 2010 FFI Forskerforbundets.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
MN-08 1 Norsk Ingeniørutdanning: NOKUT-evaluering Prof. Dr.Techn. Mads Nygård NITO / FF Konferanse 23-24/ Thon Hotell, Sandvika.
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
AKTUELLE SAKER Fagpolitiske foreninger Sigrid Lem.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Lokal arbeidstidsavtale
Ny organisasjonsperm. Organisasjonsperm 2014 Ikke store endringer fra det som ble lagt frem i Fornyes etter behov. Forventer en del endringer i.
VELKOMMEN til Konferanse om norsk ingeniørutdanning Klækken, 19. og 20. oktober 2006.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Skranker i arbeidslivet
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Torsdag 23. oktober 2008 Kl Åpning av konferansen v/ Ove Kvammen, Leder FFI

VELKOMMEN til Konferanse om norsk ingeniørutdanning Sandvika, 23. og 24. oktober 2008 FFI Forskerforbundets forening for ingeniørutdanning

FFI har tradisjoner tilbake til 1934 (1934 – ”Lærer- og funksjonærforeningen Oslo tekniske skole”) (1946 – ”Lærerforeningen for de tekniske skoler”) (1977 – ”Norsk Ingeniørhøgskolelag”) FFI ble i 1995 medlem i Norsk Forskerforbund FFI er i dag en av 10 tidligere medlemsforeninger i Norsk Forskerforbund, som fra 1. januar 1999 fortsatte som fagpolitiske foreninger i den nye organisasjonsmodellen til forbundet. FFI har i dag ca 250 medlemmer av tilsatte innen de statlige høgskolene og universitetene. FFI har i dag lokalforeninger ved 12 virksomheter. FFI - Forskerforbundets forening for ingeniørutdanning

§1 FORMÅL Forskerforbundets forening for ingeniørutdanning (FFI) er en forening innen Norsk Forskerforbund. Foreningen har som formål å verne om ingeniørutdanningens plass innenfor universitets- og høgskolesystemet bl.a. ved å 1.1 fremme faglige og pedagogiske tiltak, 1.2 diskutere generelle spørsmål knyttet til lønns- og arbeidsvilkår, 1.3 være ressurs- og kompetansebase for Forskerforbundets hovedstyre i fagpolitiske spørsmål vedrørende ingeniørutdanning, 1.4 ha ansvar for å representere Norsk Forskerforbund i sammenhenger der dette er delegert fra Representantskap/styre.

Bakgrunn og idé for konferansen Fra prosjektsøknaden ( ): …. Det pågår i dag en omfattende evaluering av norsk 3-årig ingeniørutdanning i regi av NOKUT: FFI ønsker å arrangere en nasjonal konferanse i etterkant av NOKUT sin evaluering, der vi ønsker å sette søkelyset mot og diskutere de ”funn” som fremkommer i denne evalueringen. Fokuset vil bli på å diskutere de fremtidige utfordringer de tekniske utdanningene har, både faglig og organisatorisk. Ikke minst må de ressursmessige rammevilkår for disse utdanningene i en kompleks høgskole/universitets institusjonsstruktur diskuteres, og vår eier staten v/Departementet bør utfordres i den anledning…

God faglig kvalitet i norsk ingeniørutdanning NOKUT legger i dag frem evalueringen av norsk ingeniørutdanning. Evalueringskomiteen ledet av Dr.Techn. Birgitta Stymne, tidligere rektor ved Högskolan i Gävle, konkluderer med at den faglige kvaliteten i norsk ingeniørutdanning stort sett er god. Evalueringen er gjort på oppdrag fra Kunnskaps- departementet og har foregått i tidsrommet Pressemelding fra NOKUT,

Pressemelding, publisert Norsk ingeniørutdanning holder mål NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) har gjennomført en evaluering av alle landets ingeniørutdanninger. Konklusjonen er at kvaliteten er god. – Det er gledelig at resultatene viser at det er mulig å forene en teoretisk basis med praktiske ferdigheter og at målet med utdanningen dermed blir nådd, sier statsråd Tora Aasland. Videre kvalitetsutvikling Evalueringen er resultatet av en prosess som har pågått i to år og vil nå bli fulgt opp videre fra departementet og ved den enkelte institusjon. – Jeg er opptatt av at den videre kvalitetsutviklingen må skje i nær dialog med sektoren. Det er viktig at institusjonene sørger for at utdanningen blir enda bedre, slik at våre nyutdannede ingeniører er klare for morgendagens utfordringer, avslutter Aasland.

”de flesta uppfyller rammeplanens krav – de håller en facklig nivå och kvalitet som motsvarar utbildningar i andra länder” Fra Studieprogram Bygg på delkonferanse 1:

FFI er spesielt opptatt av at det i den evalueringen av ingeniørutdanning som pågår nå må sies noe til vår eier (Staten) om hvordan status er vedrørende vitenskapelig utstyr ved institusjonene. Selv om evalueringen ikke omfatter finansiering til sektoren, og det i utgangs- punktet ikke ligger noen ”penger i potten”, mener vi at den generelle ressurs- situasjonen i høyeste grad er en viktig parameter og forutsetning for god kvalitet.

Fordi en stor del av utdanningen skjer på laboratorier eller i tilknytning til eksperimentelt arbeid, som er kostnadskrevende, blir ingeniør- utdanningens kvalitet følsom hvis finansieringen svekkes. God finansiering er derfor en viktig forutsetning for god ingeniørutdanning. Finansieringen påvirker lærernes muligheter til å holde seg faglig oppdatert på relevante fagområder. Dette er viktige for å kunne drive en forskningstilknyttet undervisning. 9. Finansiering Leif Sydnes, Kjemi på delkonferanse 1 :

HÖJNING AV KVALITETEN I UTBILDNINGARNA - åtgärder som kräver resursförstärkning Problem 1: Kvalitetsskillnader mellan institutionerna Åtgärd: En förbättrad forskningsanknytning av utbildningen genom anställning av fler lärare med 1.e-kompetens med möjligheter att forska Problem 2: Brist på möjligheter att uppfylla rammeplanens mål Åtgärd: Förbättrade förutsättningar att omsätta teoretiska kunskaper till ingenjörsfärdigheter genom projektbaserad undervisning som kräver god tillgång till lärare lokaler med god tillgång till grupprum god tillgång till relevant utrustning god tillgång till personal för drift och underhåll av laboratorier/verkstäder Problem 3: Brist på lärare på grund av konkurrens från näringslivet Åtgärd: Förbättrade förutsättningar att anställa lärare incitament måste skapas Birgitta Stymne på sluttkonferansen:

5. Synspunkter og forslag ut over oppdraget (s116 – 119 i Del1: Hovedrapport) I løpet av evalueringen kom det fram flere interessante aspekter ved utdanningene enn de som går direkte fram av evalueringsoppdraget. Komiteen har valgt å se på noen av disse i et eget avsnitt. “På noen områder kreves det imidlertid tilførsel av nye statlige midler for å oppnå en varig kvalitetsheving.” Forbedrede muligheter til å omsette teoretisk kunnskap til ingeniørferdigheter For å oppøve evnen til å kombinere teoretiske og teknologiske kunnskaper med praktiske ferdigheter kreves det god tilgang til funksjonelle laboratorier og verksteder på høgskolen/universitetet. Institusjonene har i dag store mangler på utstyrsfronten. Dette skyldes problemer både med oppdatering og daglig drift av utstyret. Institusjonene har i samarbeid med næringslivet, andre eksterne organisasjoner eller ved hjelp av lokale fond kunnet anskaffe dyrt utstyr. Slike finansieringskilder skal imidlertid kun anses som verdifulle tillegg til finansiering av laboratorier, verksteder og utstyr innenfor egne ressurser. I tillegg er det svært viktig at det finnes midler til å ansette personale med ansvar for drift og vedlikehold.

5.2. Kvalitetsheving av norsk ingeniørutdanning Evalueringen har identifisert mange svakheter når det gjelder kvaliteten på de ulike ingeniørutdanningene, og i avsnitt 4.1–4.14 er det foreslått en hel del tiltak. Mange av disse tiltakene kan iverksettes gjennom omfordeling av nåværende ressurser og/eller gjennom ekstern økonomisk støtte. På noen områder kreves det imidlertid tilførsel av nye statlige midler for å oppnå en varig kvalitetsheving.

Følgende tema vil bli presentert og diskutert : Konklusjoner fra NOKUT sin evaluering av norsk ingeniørutdanning. ”Hvem som blir og hvem som ikke blir” Nivå og kvalitet i utdanningene i relasjon til studentgrunnlag og ”krav” til gjennomstrømning Faglig organisering – Rammeplanen Nasjonalt samarbeid Praksis og næringslivskontakt Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren?