Å være barn og foreldre i 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
5 Kultur.
22 tips for den faglitterære forfatteren
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Omstilling uten nedbemanning
Individualisme og dannelse ungdom og identitet av Mattias Øhra
- roller og forventinger
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
KRL Av Karina Schjølberg
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Introduksjonssenteret
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Post-avtradisjonalisering. Ungdom og kulturell frisetting
Fremtiden kommer plutselig! Barns og unges mediehverdag
Førstereisgutt, 15 år gammel. CA 1910
The Power of Feedback En gjennomgang av John Hattie & Helen Timperley artikkel. Mattias Øhra.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
. Praktisk kunnskap versus teoretisk kunnskap Identitet i dagens skole av Mattias Øhra
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Klasseledelse.
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Observasjonsoppgave praksis
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?. Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil.
Oppvekst og identitetskonstruksjon Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2009? Mattias Øhra.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil identitet. Du behøvde ikke å være den samme.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Individualisme versus læringsfellesskap
Om å være lærer i (lærerutdanning for) ungdomsskolen
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?
Kunnskap om dagens ungdom
Ungdom identitet og skole.
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?
Oppvekst og identitetskonstruksjon Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010? Mattias Øhra.
Hvordan lykkes som foreldre i 2010?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utskrift av presentasjonen:

Å være barn og foreldre i 2013

Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil identitet. Du behøvde ikke å være den samme hele livet, men livsløpet var staket ut allerede fra fødselen av på forutsigbart vis.

Tradsisjonssamfunnet Livets ulike stadier var strengt tilskrevet bestemte roller, og overgangen mellom de ulike rollene ble bestemt gjennom ritualer som gjorde rolleskiftet meningsfulgt. Slik ble du som individ koblet til tradisjonen. Samfunnet var som et kretsløp hvor man gjentok forfedrenes liv i et teater som ble iscenesatt om og om igjen. Man strebet etter en ærefull oppfyllelse av de sosialt tilskrevne rollene og bidro dermed til å binde individet tett sammen med samfunnet (Nilsen 2006)

Førstereisgutt, 15 år gammel. CA 1910 Hva har skjedd på 100 år? versus Førstereisgutt, 15 år gammel. CA 1910 Kari Nordmann Ca 2010 ? 4

Det senmoderne samfunn 1970- (Flytende modernitet. Z.Bauman) Den faste moderniteten bandt individet til samfunnet gjennom arbeidslivets disiplinering og statlig kontroll. Nå er dette regulerte arbeidssamfunnet erstattet av et deregulert ”forbrukersamfunn” ? (Bauman 2006. Nilsen 2007). Avtradisjonalisering

Avtradisjonaliseringen opphører ikke, men er nå ikke lenger kjernen i de unges identitetsprosjekt Den avtradisjonaliserte ungdomsgenerasjonen utvikler ikke lenger i første rekke sin identitet gjennom konfrontasjoner og ved å distansere seg maksimalt fra sine foreldre. Dagens ungdom tilkjennegir med overveldende flertall at de kan identifisere seg med foreldrenes oppdragelsesstil. Den avtradisjonaliserte ungdomsgenerasjonen vurderer i liten grad livsstilsfenomener ut fra ledekoden tradisjonell/moderne, men snarere ut fra preferanser knyttet til sin egen verden, preferanser som i prinsippet lar mange tegnverdener og atferdsmønstre fra samtid og fortid fremstå som til enhver tid resirkulerbare. Fornyelsespatosen til den tidligere avantgarden, som forfektet en streng kanon der alt definitivt gikk for å være «fra i går», fenger ikke lenger. Det «tradisjonelle» lar seg igjen sitere, dels fordi det på nytt er blitt interessant, dels fordi det på grunn av sin uvanlighet simpelthen virker eksotisk. Nå er det elevene som stadig oftere oppfordrer læreren til å kle seg pent til avslutningsfesten (Ibid:86) Mattias Øhra

Fra Gud til Gucci

Frihet x 2 (opprør mot den sosialdemokratiske orden). Individuell frihet opp mot den autoritære og teknokratiske stat. Opprør mot den borgelige kulturs konformitet, og mot materialisme, karrierejaget og mot kjernefamilien Individuell frihet via markedet Fra passiviserte og ufrie klienter til frie og aktive kunder

Media / populærkulturen Media og populærkultur blir det nye skattekammer for postmoderne identitetskonstruksjon 9

Identitet, mote og livsstil: Det som kjennetegner vår tid er at forbrukerkulturen står mye sterkere enn tidligere I dag må du ha mye for å være sosialt med. Og være som alle andre og dermed høre til, handler i dag om kjøp av ting som er moderne (Livsstil).

Kulturell frisetting Den enkelte må skissere, utprøve og omformulere sin egen identitet. Ved at tradisjonen plukkes fra hverandre svekkes orienteringen og det oppstår forandring i forholdet mellom generasjonene, i forholdet til autoriteter og i forholdet til moral.

Livsstil Det å finne og danne sin egen identitet. Etter at individet nå i større grad er koblet fra tradisjonen og dens strukturer, forflyttes det identitetskapende arbeidet mer og mer til overflaten, til tegnenes og symbolenes verden, til livsstil og mote.

Nyliberalisme og konsumerisme Presset på det kollektive subjektet øker Nyliberalismen er rotfestet i begjæret Problemet med identitet og belastningen med å skulle være selvfundert (å finne seg selv i seg selv) kan føre til identitetshavari og lav selvfølelse (Ibid,Madsen 2011 og 2010). Mattias Øhra

Depresjon som senmodernitetens arketypiske lidelse (Alain Ehrenberg 2010) I det avtradisjonaliserte/autoiritetsfrie samfunnet blir individet den fremste og eneste autoriteten man lytter til. Lykkes du innenfor denne friheten er det fint, mislykkes du har du ingen andre å skylde på enn deg selv Det postmoderne subjekt kjennetegnes av en ekstrem omnipotens når det lykkes og en fullstendig impotens når det mislykkes (Madsen 2011). Markedsføring av egoisme gjennom markedet Mattias Øhra

Depresjon som senmodernitetens arketypiske lidelse Vi må bruke oss selv for å bli oss selv Depresjon oppstår mellom påbudet om selvrealisering og identitetshavariet i og måtte dra seg selv opp etter håret (Ibid). Vi kan ikke bruke oss selv for å bli oss selv (Dufour). Depresjon er derfor ingen sykdom men en tilstand frembrakt av et totalitært samfunnssystem som sammenstiller egoisme med frihet og originalitet. Mattias Øhra

Offentlig versus det private Før: Skille mellom det offentlige rom og det som angikk det private Nå: Du må være privat i det offentlige for å lykkes sosialt. Ingen ting er helt privat mer! Vi bruker intimitet til å knytte relasjoner til hverandre. Når du tilbys intimitet blir du inkludert Intimitet er tegn på sterke relasjoner, men når man f.eks er intim på nettet er det heller snakk om en kvasi intimitet! Før: Redsel for at det offentlige blander seg inn i privatsfæren. Nå: Det private og intime innvandrer det offentlige rom

Hvordan vet jeg at jeg lykkes? Vi blir selvopptatte og mangler ideer som er større en oss selv? Vi trer ikke lenger frem som individer med forskjellig typer meninger. Det å ha sterke meninger kan i dag være tabu. Spørsmål om politikk, religion, liv & død osv. erstattes av spørsmål om livsstil, individualisme og privatsfærens banaliteter

Hvem er dagens Barn/unge Hvem er dagens Barn/unge? “Curlingforeldre gjør alt for å koste rent foran sine barn slik at de raskt, lett og smertefritt skal ta seg fram i livet. Men prisen er høy: Vi får foreldre som ikke klarer å sette grenser og barn som verken viser respekt for voksne eller andre barn.” Servicebarn/unge?

Selvkontroll Makt – maktesløshet Hvordan sørge for at barn/unge utvikler selvkontroll og selvstendighet? Hvordan forvalte den enorme friheten og alle valgene i vår tid uten selvkontroll. Marshmallow eksperimentet

Tydelige voksne Gamledager: Er oppdragelse det samme som dressur? Autoritære voksne og kuede barn Det undertrykkende og underdanige barnet Lydighet og den sorte pedagogikken Oppdragelse etter Auschwitz Er oppdragelse det samme som dressur?

Tydelige voksne I redselen for å være autoritære voksne har vi mistet vår autoritet? Hva vil det si å være voksen? Barne-TV starter kl 18.00 og slutter aldri Makt versus maktesløshet Vi må tørre å være Voksne

Mattias Øhra Slemmen 2010:90

Tilbakemeldinger: En god tilbakemelding har tre hoveddeler, som følger hverandre: Oppover melding (Feed up) – hvor skal jeg? Klargjøring av målet! Tilbakemelding (Feed back) – hvor er jeg? Hvordan står jeg i forhold til målet, hva har jeg prestert til nå? Framover melding (Feed forward) Hva trenger jeg å gjøre for å komme meg videre? Mattias Øhra

Tilbakemeldinger: Den enkelte elev må få vite hva en god prestasjon er Den enkelte elev må få vite hvordan egen prestasjon samsvarer med mål og kriterier Den enkelte elev må vite hva hun skal gjøre for å tette gapet mellom prestasjon og mål. Det å være konkret på hva elevene skal gjøre for å bli bedre er den mest utfordrende oppgaven for lærere! Mattias Øhra

Tilbakemeldinger: Fire forskjellige tilbakemeldingsnivåer: Tilbakemelding på oppgaven (Task level) Tilbakemelding på prosessen (Process level) Tilbakemelding på selvreguleringsnivå (Self-regulation level) Tilbakemeldinger på person (Self level) Mattias Øhra

Lærer og foreldrerollen? Lærer / foreldrestil: Modell fra Mausethagen og Kostøl 09

Du og jeg har det til felles at vi er forskjellig. Ved å være åpen og tolerant for at andre er annerledes en deg selv, hjelper du den andre til å bli seg selv