Blunk, blikk og nikk til den gode fortelling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
– tidlig kommunikasjon
Fra ord til liv Mars 2011.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hønefoss politistasjon
Tekster til kapittel 2.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Mellom normalitet og annerledeshet
- roller og forventinger
Tre perspektiver på språklig kompleksitet
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Personlighetsbegrepet i veiledning
Chris Kraus I Love Dick (1997) Stewart Home Slow Death (1997) Bernadette Corporation (John Kelsey m.fl.) Reena Spaulings Mara Lee Ladies (2007) Maria Sveland.
Avoidance Frode Svartdal Okt
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
Analyse av Voice Onset Time hos et barn med atypisk språkutvikling
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Bokpresentasjon Bergen
GAP – Good Aviation Practice Seilflykonferansen 2005 Elverum.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Fra ord til liv April 2010.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
I dag snakker vi om psykiske problem:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Handicamp Norway Mål – Gjennomføring – Resultater Orientering på Rotary International (RI) Distrikt 2250s Distriktskonferanse, søndag 19. september 2010.
Trinn 4 Barnets andre leveår.
Kroppsfølelsen.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Barnehagen som språkarena
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Har det blitt mer eller mindre likhet? LIKHETSNORMER UNDER PRESS Knud Knudsen (HiS)
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
VIL FEDMEEPIDEMIEN FØRE TIL EIN INFARKTSUNAMI? John Roger Andersen, sjukepleiar, lektor, PhD student Høgskulen i Sogn og Fjordane 1.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Bør man ønske seg en fremtid uten døvhet? Bioetikk og medisinsk teknologi Patrick Kermit Mangfold og inkludering.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Å skrive på et andrespråk
Observasjon og kartlegging av barns språk
1 Kommunikasjon.
The Harvard System of Referencing
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Blunk, blikk og nikk til den gode fortelling Göteborg 16. September 2014 Rolf Piene Halvorsen NSHP Tusen takk for invitasjonen til å holde denne introduksjonen til et stort og viktig tema i tegnspråk, nemlig hva blunk, blikk og nikk betyr i tegnspråk og for den gode fortellingen på tegnspråk.

Naturlige språk er økonomiske Språk, et semiotisk system, et symbolsystem. Form – Innhold Et gitt språk er spesialtilpasset stedet, naturen og de aktivitetene menneskene driver der. Endres over tid

Nordiske tegnspråk De mest effektive kommunikasjonsformen knyttet til tid, sted og menneskene som utvikler det. De beste og mest utviklete visuelle språkene for døve og andre som bor i Norden, og med de lengste tradisjonene.

Høre på deg, jeg som er døv…

EN MAMMA, DØV SELV, HAR DATTER 2 ÅR GAMMEL, DØV EN MAMMA, DØV SELV, HAR DATTER 2 ÅR GAMMEL, DØV. MAMMA SA: ” DU MÅ HØRE PÅ MEG!” ”HØRE PÅ DEG??? MEN DØV JEG.”

Se andre gang

Blunk, blikkendringer, nikk Markerer frasestrukturer / setninger Lokalisasjon, hvem er hvor, hvem gjør hva mot hvem Rolleovertakelser, hvem snakker/gjør hva til hvem Gir liv og nyanserer innholdet – trekker mottaker med inn i fortellingen = erfaringen

Se tredje gang

Nøytral MAMMA

Nøytral DATTER

Nøytral DATTER pek+blikk

Nøytral MOR SA

Nøytral mor rolleovertakelse

Nøytral datter rolleovertakelse

Siste gang

Den gode forteller Mennesket er i sitt vesen fortellende. Å fortelle er å klargjøre opplevelsene så de blir til erfaring om livet. Fortellingen om meg selv, blir identiteten, egenforståelsen jeg har av meg selv. Språket er det medium vi blir til ved.

Den gode fortellingen Den gode fortellingen vi får fra andre gir oss ny erfaring. Fortellingen vi mottar blir en opplevelse som utvider vår egen erfaring, vår egen identitet. Mennesket er i sitt vesen fortellende og blir til gjennom fortellingen om seg selv, og andres fortellinger som det kan identifisere seg med.

En eksistensiell kommentar Vår lille fortelling er en lynkjapp, ironisk kommentar i en eksistensiell situasjon, en erfaring mange døve, samt alle andre, til daglig opplever hele livet. Barnet mot den voksne, den lille mot overmakta, genuin minoritet mot majoritet, den døve mot de hørende.

Blunk, blikkendringer og nikk I tegnspråk er ansiktet det man ser på når man kommuniserer. Ansiktet uttrykker følelser, holdninger, men også grammatikk som klargjør hvem som gjør hva mot hvem. Blunk, blikkendringer og nikk er tre viktige markører som gjør denne fortellingen til en fortelling om døv livserfaring, identitet og stolthet.

Den totale fortelleropplevelsen skaper positiv identitet Tema Språkkode Sjanger og stil Måten: blikkendringer, blikkontakt, hode og kroppsbevegelser

På tegnspråknorsk

Hva er forskjell i form? Hva er forskjell i innhold?

Fortellingen på tsn En annen fortelling. En parodi på hørende som ikke kan, ikke mestrer. Om det kjedelige, døde. Den ignorerende majoritet som undertrykker, det de ikke behersker.

Forskjellen er åpenbare og er kan hende forskjellen på den gode fortellingen som gir innsikt, gjenkjennelse og fellesskap Den andre versjonen blir mer erfaringen eller karikatur av hørende som ikke tar seg tid til å lære tegnspråk, er ignorant/nonsjelant/undertrykkende.

En eller to fortellinger Den første fortellingen er en fortelling om døve. Den andre fortelling er en fortelling om hørende. Begge er sett fra et tegnspråklig ståsted.

To forskjellige uttrykk Er to forskjellige fortellinger To forskjellige erfaringer To forskjellige identiteter Så de to filmene vi nettopp har sett, er to helt forskjellige fortellinger, ikke bare i form, men også i innhold.

Blunk, blikk og nikk Er organiske deler av norsk tegnspråk Er en del av grammatikken i norsk tegnspråk Er en del av identiteten til døve, dvs. de som daglig bruker norsk tegnspråk, har det som sitt første språk, sitt morsmål , det språket en kommuniserer ubesværet på og derfor best på. Tegnspråk er det språket som kan i en god identitet.

Litterature: Amundsen, Guri& Rolf Piene Halvorsen (2011): «Sign or gesture? Two discourse markers in Norwegian Sign Language» innleggpå 33.Jahrestagung der Deutschen Geshellschaft fürSprachenwissenschaft, Göttingen, Tyskland. Argyle, Michael & Mark Cook (1976):Gaze and mutual gaze. London, New York, Melbourn: Cambridge University Press. Beattie, Geoffrey (2004):«Visible thought. The new psychology of body language». London, New York: Routledge. Benwell, Bethan & Elizabeth Stokoe(2006):Discourse and identity. Edinburg: Edinburg University Press, 2006. Corina, David & Heather Knapp (2006):«Sign language processing and the mirror nevron system». Cortex. 42, ss. 529−539. Georgakopoulou, Alexandra (2003): «Looking back when looking ahead. On adolescents‘ identity management in narrative practices»iAndroutsopoulos, Jannis K. & Alexandra Georgakopoulou (red): Discourse constructions of youth identities. Amsterdam: John Benjamins Publisher. ss. 75‒91. Georgakopoulou, Alexandra (2006): «Small and large identities in narrative (inter)action» I de Fina,Anna, Deborah Schiffrin & Michael Bamberg (red.): Discourse and identity. Cambridge, New York: Cambridge University Press. Halvorsen, Rolf Piene (2012): Tre diskursmarkører i norsk tegnspråk. En studie av blunk, blikkendringer og nikk i åtte fortellinger. Universitetet i Oslo. Halvorsen, Rolf Piene & Guri Amundsen (2011): «Noen diskursmarkører i norsk tegn- språk» i Norsk Lingvistisk Tidsskrift, 2011, nr. 1, ss. 117-135. Johannesson, Kurt (1998):Retorik. 4.utgave 2002. Stockholm: Norsteds Förlag. Johnstone, Barbara(2001):«Discourse analysis and narrative» iSchiffrin, Deborah, Deborah Tannen & Heidi E. Hamilton(red.):The handbook of discourse analysis. 4 Malden, Oxford, Carlton: Blackwell Publishing, ss. 635−649. Johnstone, Barbara(2002):Discourse analysis. Oxford: Blackwell Publishing. Kendon, Adam(2004):Gesture, visible actions as utterance. Cambridge: Cambridge University Press. Labov, William (1997): «Some Futher Steps in Narrative Analysis» i Bamberg (red.)(1997): Journal of narrative and life history, Vol. 7, ss. 395–415.

Lindström, Jan (2008):Tur och ordning Lindström, Jan (2008):Tur och ordning. Introduktion till svensk samtalsgrammatik. Helsingfors: Norstedts Akademiska Förlag. Ochs, Elinor & Lisa Capps (2001): Living narrative. Cambridge, London: Harvard University Press. Reilly, Judith Snitzer (1992): «How to tell a good story: The intersection of language and affect in children's narratives.». Journal of narrative and life history. Vol. 2, nr. 4. ss. 355−377. Rizzolatti, Giacomo &CorradoSinigaglia (2006): Mirrors in the brain. Oxford: Oxford University Press. Robertson, Alexa (2005): «Narrativanalys» i Bergström, Göran & Kristina Boréus (red.): Textens mening och makt. Lund: Studentlitteratur.