Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

TØYENSTANDARDEN.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
KLASSELEDELSE.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kroppsøvingsdidaktikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
ELEVMEDVIRKNING.
Generelle tiltak og forebygging
Lærerutdanning som fjernundervisning
Impulsuka 2013 Kristiansand
Barns læring, voksnes ansvar!
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Vurdering for læring.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
PEL-eksamen Glu 5-10.
Undervisningsforløpets dramaturgi/struktur Strategisk og situasjonsbestemt ledelse.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Læring som en sosial og kulturell prosess
Vårt pedagogiske grunnsyn.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Sosialkonstruktivisme
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Utviklende læring i matematikk»
Finsk lærer i svensk skole
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon? Tenk tilbake på din egen skolestart, nevn 3 faktorer som du ikke likt og 3 faktorer som du likte godt. Diskuter disse i gruppa.

Primærbindeledd mellom skole og hjem Ansvar for hele klasse Ansvar for grupper i klassen Sikre tilpasset opplæring (IOP) Samarbeid med andre lærere Didaktiske planer Gi elevene optimale muligheter for læring og utvikling.

Tenke operasjonelt Logisk Ha et mentalt bilde Kan hente det fram Konkret eksempel Sammenheng blir forklart og konkretisert Verbal forklaring ikke tilstrekkelig

Kommunikasjonsform Spørrende tilnærming Stimulere til aktiv problemløsning Verbalisering av sin egen tankegang Veiledende tilnærming Gi hint, vink og peke (støttestruktur)

Vygotsky stimulere til en aktiv problemløsende arbeidsform så vil nye kunnskaper bli internalisert Støttepedagog Støttende stillas (Bruner) Det aktuelle utviklingstrinnet – den nærmeste utviklingssone – det potensielle utviklingstrinnet

Hvordan fange elevenes oppmerksomhet ? Hvor tydelig er du som lærer ? Hvor retter jeg oppmerksomheten min? Hvordan beveger jeg meg som lærer? Hvordan leder læreren dialogene?

Individuell opplæringsplan Tilpasset opplæringsplan for alle elevene Ulike vanskelighetsgrader på oppgaver Ivareta elevenes behov for å nærme seg lærestoffet. Ulike måter, ulik tid, ulik støttestruktur

Læring Læring er prosesser – noe som foregår – i mennesker og dyr som resultat av de erfaringer de kontinuerlig gjør Vinje: det er ikkje den kunskap du fær, men den du sjølv finn, som du kan bruka.

Læringsprosesser gjelder alle utviklings- og erfaringsområder, ikke bare det rent kognitive. Varig endring: - motorisk - emosjonelt - sosialt - moralsk - kognitivt

Den lærande er ein aktiv konstruktør i mykje større grad enn ein passiv mottaker. (Befring) Læring som prosess. (Bae) . Kvaliteten i forholdet mellom elev og lærer. Helhet og relasjon Anerkjennelse knyttet opp mot den nærmeste utviklingssone Forståelse og bekreftelse

Småskolebarnas syn Regler er absolutte og konkrete Behov for oppmerksomhet Ikke alle har språklige forutsetning for å overholde regler Rutiner er en forutsetning for læring Skape trivsel og konsentrasjon Rutiner og regler skal være enkle å forstå

Motivasjon Er det som setter i gang en aktivitet Bidrar til å opprettholde aktiviteten

Tydelighet skaper forutsigbarhet Gi oppmerksomhet Bevege seg rundt i klasserommet Varier stemmebruken Vær spesielt oppmerksom på situasjonsskifte

Læring gjennom samarbeid Tydelige strukturer, som - hva skal elevene gjøre? - hvordan skal de gjøre det?