INMA RAPPORTEN 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Dyreparken på 300 sekunder.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Radiolytting i Norge er godt dokumentert
Sterk tilbakegang for papiravisene
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Rekrutteringskampanjen 2015
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Nasjonale radiokanaler
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
FIBER og OTT – Et marked i endring
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
De offisielle online og mediehus tallene for 2019
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

INMA RAPPORTEN 2008

Innhold Innledning og avklaringer 2008 i hovedtrekk Omsetningstall Prognoser Dekningstall for mediehusene Brukstall nett og mobil Mediedøgnet 2008 Priser og gull; Gulltaggen og Sølvtaggen Cyberlion

Avklaringer Denne rapporten presenterer en status for internett-Norge frem til og med 3. kvartal 2008. Den viser vesentlige nøkkeltall for bruk og omsetning for reklamebransjen generelt og nettbransjen spesielt. I tillegg inkluderer rapporten INMAs prognoser for vekst de neste årene. Rapporten vil der det er hensiktmessig sammenligne mot fjoråret som vi laget tilsvarende rapport for. Vi vil også kommentere endringer der det er relevant. Faglig ansvarlig for rapporten er Nina Marie Hølke i Confetti AS. Eventuelle kommentarer om feil kan rettes direkte til henne.

Innledning, nettåret 2008 Nettbransjen styrer mot et konsolideringsår. Vi estimerte en prisøkning fra 2007 til 2008 på ca 20 prosent, der vi ikke tar hensyn til trafikkøkningen, og ser at denne ikke fortsetter for 2009. Dette betyr at trafikk og pris har stabilisert deg på et godt nivå i 2008. Fremdeles må ser vi at for bannerannonseringen er kjøp/salg av visninger og faste plasseringer for de tre standardformatene, det mest omsatte. (768x150, 468x400, 180x500) Søk fortsetter å øke og spesielt da Google befester sin posisjon med sin PPC modell (Pay per click) Sosiale media fortsetter å øke, Nettby fosser frem. Bruken er utvilsomt høy mens dens plass i annonsørenes mediemix er noe mer usikker og udefinerbar. TNS gallup sin iDent, utviklet på oppdrag fra INMA med tall for demografiske data for nettsteder er nytt, og gir et godt tillegg til de offisielle målingene. Alle snakker om Iphone og igjen venter alle på at mobiltelefonen blir en reklamekanal av betydning

Innledning, nettåret 2008 MMI Synovate og deres undersøkelse Mediedøgnet fortsetter å bevise det nettbransjen lenge har påstått nemlig at Nettet nå fosser forbi tv i oppslutning, for målgruppen 16-24 år. I 2007 passerte nett på tid brukt og i 2008 passeres også tv i prosentvis bruk. Dette vil si at Internett blir brukt av flere unge mennesker enn tv og at de benytter lenger tid foran pc-skjermen enn tv-skjermen. På den kreative siden settes Norge betydelig på kartet med MediaFront og SOL sin seier i Cannes cyberlions, men en grand prix. Dette er den høyeste utmerkelsen et reklamebyrå kan oppnå.

Oppsummering nøkkeltall Papiret sliter – alle forventer nedleggelser og mulige konkurser Aften spås nedleggelse, D2 likeså og Dagbladet har det vanskelig. Dagsavisen la ned søndagsutgaven og ble kjøpt av Vårt Land Aller Norge legger ned publikasjoner og kutter stillinger TV og radio vil trolig fortsette å øke Radio Norge vokser jevnt å trutt. Radio 1 får trolig ny jiv Spennende tv-konsepter, nisjekanalene på TV fortsetter å øke. TV vil fra neste år virkelig starte med distribusjon i flere terminaler. Følg med på podcasting og nett-tv!

Prognoser og omsetningstall Kilder og avklaringer: INMA/MBL: nettotall for alle nettsteder og samkjøringer/nettverk av betydning. Viser nettotall etter rabatter og før provisjoner. Tallene innhentes av AnFa Researc MIO: Nettotall som faktureres gjennom mediebyråene. Tallene er netto etter rabatter og før provisjoner. IRM: nettotall for hele reklamebransjen per mediekanal. For Internett benyttes INMA/MBL-tallene. Tallene er netto etter rabatter og før provisjoner. Confetti/Nielsen Media & Research/Ad dynamix: Brutto omsetningtall for internett. Tallene er listepris per nettsted, bransje og annonsør. Innrapporteres fra logger levert av nettstedene samt manuell registrering.

Bakgrunn høsten 2008 Mediemarkedet stagnerer 2008 opp 2 prosent, og det omsettes reklame for 18,9 milliarder kroner 2009 mediemarkedet ned1,5 prosent (300 millioner) i 2009 Reduksjon av mediebudsjettene Omfattende strukturendring Migrasjonen fra trykte medier til Internett akselerer Kilde: IRM 26 sept 08 – Prognose 09

Bakgrunn Internett øker Radio opp Innstikk opp Utendørs opp TV status quo Trykte kataloger svekkes Dagpresse skives av konkurransen Magasin blir tapende part Kilde: IRM 26 sept 08 – Prognose 09

Andel pr mediegruppe 09 Prosentuell andel, 08 i parentes

Status og utvikling 7% 5% 30% 6% Total interaktiv markedsføring markedsandel i 09: 20%

Omsetningsutvikling

INMAs prognose for 2009? Annonsepriser 2009 gir ingen prisvekst målt mot CPT Økt bruk og økt dekning gjenspeiler mindre prisjuseringer tilpasset trafikk (Startsiden, NRK, VG, SOL, Dagbladet) MSN og TV2 melder om konkret prisreduksjon Hva må skje i 2009 Offline effekter av online annonsering må dokumenteres Bevise verdien av brukerinvolvering og interaksjon Produktinnovasjon og opprydding på nettstedene Utnytte segmenteringsmodeller og effektiviseringsverktøy

Brutto reklamestatistikk for Internett September 2008

Visninger mot faste plasseringer hittil i år Kilde: Confetti AS 2008

20 Største annonsører YTD september Kilde: Confetti AS 2008

20 Største annonsører september Kilde: Confetti AS 2008

10 Største annonsører YTD september Kilde: Confetti AS 2008

20 Største bransjer YTD september Kilde: Confetti AS 2008

20 Største bransjer september Kilde: Confetti AS 2008

10 Største bransjer YTD september Kilde: Confetti AS 2008

Nøkkeltall

Skandinavias største nettsteder

Ukentlige unike brukere per uke, 10 største nettsteder

Ukentlige unike brukere per uke, samkjøringer

Medieutviklingen 1960 - 2007/2008 TV 83% Norges største medium Avis 81% Internett 68%. Internett er for første gang landets 3 største mediekanal Radio 67% Mobil 5% Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett 1961-2007/2008. http://www.tns-gallup.no/medier Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

Mediebruk i løpet av døgnet. Hverdager Media usage around the clock on weekdays Newspaper reading is evenly and highly spread throughout the day. However, most people read newspapers around breakfast time from 7 a.m. to 9 a.m. and afternoon from 5 p.m. to 6 p.m. Due to the nature of the medium, TV viewing is still the media activity most characterised by routine. Even if the share of TV viewing is increasing during morning hours, prime time still dominates. The most interesting findings compared to earlier studies is the rapid growth of Internet use. In 2007 it has become an all-day activity and has a reach above 10% in the evening from 8 p.m. to 11 p.m. Kilde: 24: TNS Gallup.

Utviklingen for nasjonale mediehus NRK TV2 VG Dagbladet NRK fra 82% til 75% TV2 fra 69% til 60% VG, Dagbladet og Aftenposten øker. Aftenposten Prosent Kilde: Forbruker & Media.

Daglig seertid 1983-2007: Lavere seertid Minutter Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel 2000-2007, 1992-1999 NRK Forskningen (Norsk TV Meter Panel) Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) og Daglig mediebruk - en oppdatering (Høst 1991).

Økt seing på mindre kanaler løfter TV-seingen Fotball VM og OL. 2008 kommer til å bli rekord år. VOSDAL er kun 1-2%. Minutter Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Alle ukedager.

Long Tail: Flere kanaler og fragmentert TV-seing Økt tilgang på flere kanaler gir økt TV-seing. Andre kanaler enn de fem store står for veksten. Skreddersydde kanaler med norsk tale og tekst har en sterk posisjon Betydningen av PVR og HD-TV og elektronisk programguide er heller tvilsom Disney Channel for barna, MTV for tenåringer, FEM for mor, Discovery/Viasat4 for far og BBC World for bestefar. Minutter Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Alle ukedager. Seertid for uke 36.

Levende bilder på ulike plattformer VOSDAL er kun 1-2%. Jupiterresearch: På linje med og til dels høyere enn andre Europiske land – spesielt Web. Prosent Kilde: Ukentlig dekning blant hele befolkningen. 1101 CATI-intervju med 12 år eller eldre februar 2008.

Tilgang til PC i husholdningen Andelen bærbare datamaskiner fortsetter den sterke veksten vi har sett tidligere. Andelen som oppgir å ha to eller flere bærbare datamaskiner i husstanden er sterkt økende Base: N=1011 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Trådløst nettverk Spørsmål: Har husstanden installert trådløst nettverk eller har dere planer om å installere et slikt nettverk i løpet av de tre neste månedene? Andelen som har installert trådløst nettverk i hjemme har økt sterkt de siste tre årene. Det er fortsatt et potensiale i markedet for videre vekst. Base: N=1008 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Plassering av PC i hjemmet Stuen går for første gang, siden målingene startet, forbi eget kontor som preferert plassering av datamaskin med tilgang til Internett. Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Bruk av Internett 1996 - 2008 Kilde: Forbruker & Media Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Antall elektroniske enheter med nettilkobling Nær 1 av 4 bruker mer enn to elektroniske apparater med internett-tilgang i løpet av en dag. Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Antall e-postadresser i bruk Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Total kjennskap søkemotorer Sesam og Windows Live Search opplever fall. Dette beror etter vår mening på tilfeldige svingninger ettersom trafikktallene som måles for disse tjenestene i TNS Metrix ikke viser den samme utviklingen. Det anbefales derfor å vente på resultatene for fjerde kvartal for å trekke konklusjoner på disse to aktørene. Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Bruk av søkemotorer Spørsmål: Hvor ofte benytter du følgende søkemotorer på Internett? Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Bruk av utenlandske og norske internettsider Base: N=994 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Frekvens opplysningstjenester på Internett Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Frekvens besøk utvalgte nettsteder Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Besøk ulike kategorier på nett siste 30 dgr Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Frekvens besøk sosiale medier Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Besøksfrekvens Facebook Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Besøksfrekvens YouTube Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Bruk av mobile innholdstjenester Spørsmål: Hvor ofte bruker du mobile innholdstjenester slik som å laste ned ringetoner, spill, søke etter telefonnummer, delta i konkurranser og lignende på TV/radio? Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Oppsummering Q3 2008 – TNS Gallup For første gang har stuen passert kontoret som vanlig plassering av datamaskin med tilgang til Internett. Dette understreker trenden vi har sett de siste årene hvor datamaskinen får et utvidet bruksområde også innenfor underholdningen. Nær 1 av 4 bruker flere enn to elektroniske enheter med internettilgang i løpet av en dag. Sesam og Windows Live Search opplever fall på henholdsvis 9 og 13 prosent i kjennskapstallene. Fallet skyldes etter vår oppfatning tilfeldige svingninger ettersom trafikkmålingene fra TNS Metrix ikke viser nedgang for disse tjenestene. Vi anbefaler å vente til resultater fra 4. kvartal for å trekke konklusjoner fra dette. Andelen som har byttet startside har stabilisert seg rundt 10% de siste to årene. Over 6 av 10 i internettbefolkningen kjører virussjekk på maskinen ukentlig eller oftere. Nær 6 av 10 er bekymret for at Facebook vil misbruke data om egen person 14 prosent har benyttet nettdatingtjenester og Sukker er i Q3 08 den største tjenesten Andelen som har installert fildelingsprogramvare har holdt seg stabil de siste to årene. I Q3 har 24% installert slike programmer Andelen som kjøper IP-telefoni og bredbåndstilgang fra samme leverandør har økt jevnt de siste tre årene Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

Mediebruk totalt i befolkningen © Synovate 2008

Mediadøgnet 2008 fra synovate Vi bruker 7 timer og 20 minutter på medier hver dag! Totaltiden brukt på medier har økt med 5 minutter det siste året. Det er internett alene som står for økningen i mediebruk, og i sum har internett generelt og avis internett økt med 10 minutter. De tradisjonelle mediene er stabile eller viser svak nedgang. De nyere mediekanalene som web-radio og mobilt internett/wap er stabile. TV, radio, papiravis og internett er de mest brukte mediekanalene en gjennomsnittsdag. Internett er nå kun 1 prosentpoeng fra å tangere avisbruken en gjennomsnittsdag. Kilde: Synovate 2008

Oppsummering Mediedøgnet TV holder seg stabilt høyt og 95% er innom kanalen en gjennomsnittsdag. Kanalen brukes av alle grupper, uavhengig av kjønn, alder, inntekt eller geografi. Radio viser en svak nedgang, men nivået er høyere enn for årene 2003-2006. Radio brukes i klart større grad over 60 år (87%) enn hos de yngste (61% i gruppen 15-24 år). Papir aviser viser en svak nedgang i daglig bruk, mens aviser på nett øker. Papiravisene har sterkest oppslutning i gruppen 40-59 år. Nettavisene er klart sterkere under 60 år, og har høyest oppslutning i gruppen 25-39 år. Internett fortsetter veksten og har de siste 10 årene økt fra en oppslutning på 12% til 71%. Internett er klart mer brukt blant menn og i gruppene under 60 år. Men, resultatene viser at gruppen 60 år + også følger denne utviklingen på et noe lavere nivå. 40% av de over 60 år bruker internett en gjennomsnittsdag, mot 1% i 1998. Kilde: Synovate 2008

Oppsummering Mediedøgnet Bruken av bøker holder seg stabil. 1 av 4 leser bøker en gjennomsnittsdag. Bøker leses i større grad av kvinner, i gruppen 25-39 år og i Oslo. Lesingen av magasiner og ukeblader viser en svak nedgang. Bruken av denne mediekanalen er klart høyere blant kvinner og i gruppen 25-39 år. DVD/video holder seg stabilt og brukes i større grad av menn, yngre målgrupper og i Oslo. Fagblader holder seg stabil og ikke unaturlig finner vi høyere bruk blant menn, i gruppen 40-59 år og i Oslo. Tekst-TV viser svak nedgang i bruk de senere årene. Brukerne er i større grad menn, og personer bosatt midt og nord i landet. Mobilt internett/wap og web-radio viser stabil oppslutning og har klart høyere bruk blant menn og i gruppene under 40 år. Kilde: Synovate 2008

Mediadøgnet 2008. Totaltid brukt på media i går t/min 7t 15m 7t 20m 6t 53m 6t 45m 6t 29m 6t 4m 6t 9m 6t 10m 5t 58m 5t 48m 5t 40m Kilde: Synovate 2008 Base: Befolkningen 15 år +

Prosent-andel av befolkningen brukt mediet, en gjennomsnittsdag % Kilde: Synovate 2008 Base: Befolkningen 15 år +

Prosent-andel av befolkningen brukt mediet, en gjennomsnittsdag % Kilde: Synovate 2008 Base: Befolkningen 15 år + 57

Minutter brukt av brukerne, en gjennomsnittsdag Kilde: Synovate 2008 Base: Befolkningen 15 år + 58

% Brukt media i går – 16-24 år % Kilde: Synovate 2008

Minutter brukt av brukere i går – 16-24 år Kilde: Synovate 2008

Minutter brukt av alle (total) i går – 16-24 år Kilde: Synovate 2008

Prisvinnere Sølvtaggen Januar, 8 innsendte bidrag: Annonsør: Norges Kreative Fagskole, reklamebyrå: Try/apt, produksjonsbyrå: Try/apt Februar, 13 innsendte bidrag: Annonsør: Arne&Carlos, reklamebyrå: Bleed, produksjonsbyrå: Bleed Mars, 12 innsendte bidrag: Annonsør: Kraft Foods Norge AS/Freia Melkesjokolade, reklamebyrå: Screenplay, produksjonsbyrå: Voyage Digital Agency April, 12 innsendte bidrag: Annonsør: Pepsico, reklamebyrå: DDB Oslo, produksjonsbyrå: Bleed Mai, 9 innsendte bidrag: Annonsør: NSB, reklamebyrå: McCann, produksjonsbyrå: MediaFront Juni/juli, 18 innsendte bidrag: Annonsør: Tele2, reklamebyrå: SMFB, produksjonsbyrå: ACNE Digital

Prisvinnere Sølvtaggen August, 12 innsendte bidrag: Annonsør: SAS, reklamebyrå: McCann, produksjonsbyrå: KOKOKAKA September, 16 innsendte bidrag: Annonsør: Leger Uten Grenser, reklamebyrå: Dinamo, produksjonsbyrå: MediaFront Se også: www.gulltaggen.no og www.solvtaggen.no

Prisvinnere Gulltaggen

Prisvinnere Gulltaggen

Ansvarlig for rapporten er Nina M Ansvarlig for rapporten er Nina M. Hølke i Confetti AS Ta gjerne kontakt for spørsmål eller kommentarer: nina@confetti.no/ mobil: 41 61 73 00