Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser"— Utskrift av presentasjonen:

1 Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Bruk av nettaviser og mobil Oppsummering Knut-Arne Futsæter @Futsaeter MBL seminar 3. mars 2015 Alle tallene blir lagt ut på TNS Gallups nettsider TNS Gallup

2 1. Lesing av blader og magasiner

3 35% leser daglig blader og magasiner
35% - høyt tatt i betraktning av at bladene utgis ukentlig til 4 ganger i året Kvinner Øker med alder – men 32 blant åringer Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/1 3

4 6 grupper øker - 10 grupper minker
Følger generelle trender I samfunnet: Hva folk er opptatt av og hva vi foretar oss - trender Matblader, helse, livsstil/sunnhet Foreldre: Veldig mye digitalt innhold på nett og mobil, diskusjonsfora PC, lyd og bilde egner seg best på digitale plattformer Antall lesere i tusen (netto) Prosent TNS Gallup Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2014 vs 2013. Nettolesertall for grupper for sammenlignbare grupper. Prosentvis endring (netto) for grupper fra 2013 til 2014 4

5 Stabilitet for de største magasinene
De tre største litt tilbake Vi Menn og Innsikt mye fram De andre stabilt Antall lesere i tusen (netto) TNS Gallup Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2014 vs 2013 Endringer for nettolesertall (AIR) for de største MBL magasinene. 5

6 Vi Menn og Aftenposten Innsikt øker mest -
Se og Hør Tirsdag minker mest Antall lesere i tusen (netto) Antall lesere i tusen (netto) TNS Gallup Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2014 vs 2013. Endringer i tusen for de største MBL magasinene. 6

7 Avismagasinene Antall lesere i tusen (netto) Stabilt
Dagbladet magasinet tilbake Finansavisen MOTOR frem Lever lengre – blir tatt vare – ikke ferskevare som avisene blir tatt fram flere ganger å lest Antall lesere i tusen (netto) TNS Gallup Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2014 vs 2013 7

8 Antall lesertilfeller Andelen lest er stabilt
øker fra 3,4 til 3,7 Andelen lest er stabilt Blir tatt fram og lest/tittet i flere ganger Den kommersielle verdien øker Leses ikke grundig som tidligere Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 8

9 Stabilt magasinmarked
Samlet sett går lesertallene frem med 0,8%. 35% leser daglig minst et blad/magasin. Magasinene blir i gjennomsnitt tatt fram og lest/tittet i 3,7 ganger. Dette er en strek framgang i forhold til 2013 (3,4). 6 grupper har en framgang, og 10 grupper har en tilbakegang. «Matblader» har en framgang på 24%. Deretter kommer «Helse/livsstil/sunnhet» (15%), «Mann» (5%), «Fagblader» (4%) og «Innsikt/Økonomi» (2%). Bladgruppen «PC, lyd og bilde» taper flest lesere med 21%. «Foreldre»- gruppen har en tilbakegang på 18,5% og gruppene «Aktualitet & TV», «Tegneserie/ung», «Kvinne», «Bolig og interiør», «Avismagasiner», «Voksen kvinne» og «Bil/Båt» har en tilbakegang på 3-7%. 9

10 2. Lesing av papiraviser Halvert konsum på 10 år

11 Papiravisene har tapt 35% lesere siden år 2000 (indekserte endringer i forhold til 2000)
Prosent De mindre avisene med under lesere har en indeks på 79% - altså 21% tilbake TNS Gallup Kilde: Forbruker & Media. Sammenlignbare standard titler, unntatt bilag og helgeutgaver, som er målt i hele perioden. Brutto tall i tusen.

12 Sterk tilbakegang for de største avisene
Alle 7 første Klassekampen og Morgen bladet tilbake Regionavisene tilbake Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media.

13 54% Papir, nett og mobil: VG Antall i tusen
Mobil dobbelt så stor som papir Nett flater ut Kan ikke vokse inn i himmelen Kilde: Forbruker & Media.

14 35% Papir, nett og mobil: Dagbladet Antall i tusen
Mobil dobbelt så stor som papir Nett flater ut Mer enn 1/3 Søndagsutgaven, som hadde lavest lesertall, gikk inn i 2014. Kilde: Forbruker & Media.

15 29% Papir, nett og mobil: Aftenposten Antall i tusen
Papir holder bedre stand I forhold til V G og Dagbladet Nett flater ut 29% høyt for en avis av Aftenposten type – ref UK Kilde: Forbruker & Media.

16 Papir og nett: Glåmdalen
Antall i tusen 10 * Lokalavisene har ikke kommet like langt I den digitale transformasjonen som de store riksavisene Mobil Kilde: Forbruker & Media.

17 Daglig dekning for papir- og nettaviser:
1960 – 2014 Prosent Første gang Kilde: Daglig oppslutning om papiravis og nettaviser Data fra Forbruker & Media fra Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998). Nettavisene gjelder kun MBLs nettaviser som også utgir papiraviser og som blir målt i F&M. Mobile utgaver er ikke inkludert, da F&M ikke måler alle mobil utgaver for 2015

18 Fortsatt tilbakegang for papiravisene
58% leser minst en papiravis en gjennomsnittlig dag. Samlet sett er det en tilbakegang på 10,4% fra 2013 til 2014 for de 159 målte avistitlene. Dette er den sterkeste tilbakegang som er målt i F&M. Samlet sett går de største avisene tilbake med 12,0%. Nisjeavisene har en tilbakegang på 4,0%. De 138 lokal- og regionavisene har samlet sett en tilbakegang på 9,9%. Avisenes målte nettsteder i F&M går tilbake med 3,7%. De målte mobilutgavene i F&M øker samlet sett med hele 12,7%.

19 2. Nettaviser og mobilt innhold
54% av nettbesøk fra mobil/nettbrett Grafen viser utvikling i andel unike sesjoner (besøk) på målte nettsteder, fordelt etter plattform. Kilde: Tekniske rapporter på Tnslistene.no, hentet fra TNS trafikkmåling (TNS Scores og TNS Mobile). Andel unike sesjoner (besøk) på målte nettsteder, fordelt etter plattform 19

20 Sidevisninger på mobilportaler øker med 28%
Snitt daglig sidevisninger Native APP-trafikk ikke inkludert i målingene Grafen viser gjennomsnittlig daglig antall sidevisninger totalt på mobiltilpassede målt i TNS Mobile/TNS Scores. Det er en økning i antall sidevisninger på 28 % fra Kilde: TNS Mobile (ekskl. native APP-trafikk)

21 Daglig sidevisninger på mobilportaler
36% Avis Nettmagasiner – KLIKK øker med 36% De tradisjonelle bladforlagene har sterk digital vekst Antall sidevisninger (i tusen) Native APP-trafikk ikke inkludert i målingene Grafen viser gjennomsnittlig daglig antall sidevisninger (000) på mobilportaler 2014. Kilde: TNS Mobile/Scores (ekskl. native app-trafikk) De største tjenestene til avis- og forlagshusene til MBL.

22 Daglig sidevisninger på desktop/nettbrett er stabil
Avtagende vekst og stabilitet for desktop Innføring av betalingsløsninger med mindre gratis innhold har redusert veksten Native APP-trafikk ikke inkludert i målingene Grafen viser gjennomsnittlig daglig antall sidevisninger (000) på PC/Mac/nettbrett i 2013 og 2014. Kilde: TNS Scores (ekskl. native APP-trafikk)

23 4. Oppsummering 23

24 Oppsummering Totalt sett et stabil lesing av magasiner.
6 grupper vinner og 10 grupper taper lesere. Sterk tilbakegang for papiravisene. Bruken av nettaviser fra desktop er stabil. Mobilutgavene fortsetter å vokse sterkt. De største nasjonale avishusene har oppnådd usedvanlig sterke posisjoner nasjonal og ser nå ut til å ha nådd et foreløpig tak.

25 Medieutviklingen 1960 – 2014 Prosent
Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett Data fra Forbruker & Media fra Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

26 Metodeutvikling Mediemarkedet og folks mediebruk endres raskere enn noensinne. Mediene ønsker å få målt stadig nye tjenester og plattformer. Det blir vanskeligere og vanskeligere å spørre folk om detaljert mediebruk. Det jobbes kontinuerlig med å optimalisere de elektroniske mediemålingene. TNS Gallup jobber sammen med MBL for å samordne og kalibrere F&M målingen med de elektroniske målingene Scores og NIP.

27 www.TNS-gallup.no/medier/nyheter @Futsaeter
27


Laste ned ppt "Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google