Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern"— Utskrift av presentasjonen:

1 Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Forbruker & Media Q3-17 Marthe Jørgensen og Salve N. Jortveit

2 Innhold 1 Sammendrag 3 2 Innledning 5 Samlet dekning for mediehus 8 4
Dekning for mediehus etter alder 15 Mediekonsern 20 6 Dekning for konsern etter alder 31 7 VEDLEGG: Oversikt over mediehus og mediekonsern 36 Feilmarginer og publisering 39 Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

3 1. Sammendrag

4 Sammendrag Tall for Q (uke 27-39) viser at NRK har en daglig dekning på 85 % av befolkningen 12 år+. VG dekker 54 % av befolkningen daglig, og Dagbladet dekker 30 %. Se grafikk side 9. NRK og VG har høyest oppslutning i alle aldersgrupper, når vi ser på mediehusene. Se grafikk side NRK har en daglig dekning på 64 %, og VG har 46 % dekning blant de unge i alderen år. Se grafikk side 16. Blant de som er 40 år og eldre har NRK klart høyest dekning. Se grafikk side I aldersgruppen 40 til 59 år har NRK en daglig dekning på 89 %, i gruppen 60 år + er dekningen på hele 95 %. Tilsvarende tall for VG er hhv. 60 % og 41 %. Ser vi på mediekonsernene har NRK en daglig dekning på 85 % av befolkningen 12 år+, Schibsted 74 %, Amedia 38 %, MTG 30 %, Discovery Networks Norway 27 %, Bauer Media 13 %, NHST 11 %, Polaris 10 %, og Mentor Medier har en daglig dekning på 4 % i befolkningen. Se grafikk side 21. I aldersgruppen 40 år+ har NRK desidert høyest oppslutning blant mediekonsernene. Ser vi på gruppen år derimot, er Schibsted størst med 81 %. NRK har 78 % dekning. I gruppen år har Schibsted (65 %) ett prosentpoeng høyere daglig dekning enn NRK (64 %). Se side Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

5 2. Innledning

6 Hva inneholder Mediehusrapporten?
Totalt er personer 12 år eller eldre blitt intervjuet på telefon i Q (uke 27-39) gjennom Forbruker & Media- undersøkelsen (F&M). F&M er den eneste fullverdige multimedieundersøkelsen i Norge, med rundt intervjuer i året. Undersøkelsen inneholder blant annet dekningstall for norske aviser, radiostasjoner, TV-kanaler, Internett, mobil, streaming, tekst-TV, magasiner, fagblader og direkte reklame. Rapporten inneholder daglige dekningstall for mediehus og konsern som måles i F&M, og baseres på telefondelen (CATI) av datainnsamlingen. Rapporten inneholder ikke dekningstall for ukepresse/magasin, da vi for disse måler dekning pr. utgave i MGI-skjemaet. Mediekonsern/forlagshus med stor portefølje innenfor ukepresse er ikke inkludert i Mediehusrapporten. Dette gjelder forlagshusene Egmont og Aller, som rapporteres i Rekkevidderapporten. Denne ble første gang rapportert i mars 2016, og kommer ut to ganger i året. F&M gir mulighet for å sammenligne medier med hverandre, og å relatere mediedata direkte til folks forbruk, interesser og holdninger. Undersøkelsen er dermed det viktigste arbeidsredskapet for annonsekonsulenter, reklamebyrå, mediebyrå, annonsører og medier når markeder og målgrupper beskrives, og medier velges for reklamekampanjer. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

7 Hva inneholder Mediehusrapporten?
1% av befolkningen svarer til personer 12 år eller eldre. Opplysninger om eierskap hentes fra mediene selv og fra opplysninger hentet fra Medietilsynet. Viktig! Fra og med 2017 måles ikke lenger Mediehuset TV 2 i Forbruker & Media-undersøkelsen. Mediehuset TV 2 er derfor ikke inkludert i denne rapporten. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

8 3. Samlet dekning for mediehus

9 Daglig dekning for mediehusene totalt
NRK har 85 % daglig dekning i befolkningen VG har 54 % daglig dekning i befolkningen Dagbladet har 30 % daglig dekning i befolkningen Aftenposten har 26 % daglig dekning i befolkningen Dagens Næringsliv har 11 % daglig dekning i befolkningen Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

10 Daglig dekning for NRK NRK har totalt 85 % daglig dekning i befolkningen. 53 % bruker NRK.no, 52 % ser på NRK TV, 42 % bruker NRK Mobil, 39 % lytter på NRK Radio, 11 % bruker NRK TV (NRKs nett-tv), 7 % bruker NRK Tekst-TV. Tallene gjelder alle ukedager. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

11 Daglig dekning for VG VG har totalt 54 % daglig dekning i befolkningen. 43 % bruker VG Nett, 33 % bruker VG Mobil, 8 % bruker VG TV (nett-TV), 7 % leser VG papir*, 7 % bruker E24, 4 % bruker E24 Mobil, 4 % ser på TV-kanalen VG. Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 17/2 (2016/2017). VG totalt inneholder ikke det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. VG totalt inneholder tall for ”lest i går”. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

12 Daglig dekning for Dagbladet
Dagbladet har totalt 30 % daglig dekning i befolkningen 25 % leser nettutgaven, 16 % bruker Dagbladet Mobil, 4 % leser papirutgaven*. Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 17/2 (2016/2017). Dagbladet totalt inneholder ikke det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. Dagbladet totalt inneholder tall for ”lest i går”. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

13 Daglig dekning for Aftenposten
Aftenposten har totalt 26 % daglig dekning i befolkningen. 18 % bruker nettutgaven, 11 % bruker Aftenposten Mobil, 9 % leser papirutgaven*. Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 17/2 (2016/2017). Aftenposten totalt inneholder ikke det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. Aftenposten totalt inneholder tall for ”lest i går”. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

14 Daglig dekning for Dagens Næringsliv
Dagens Næringsliv har totalt 11 % daglig dekning i befolkningen. 8 % bruker nettutgaven, 4 % leser papirutgaven*, 3 % bruker Dagens Næringsliv Mobil. Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 17/2 (2016/2017). Dagens Næringsliv totalt inneholder ikke det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. Dagens Næringsliv totalt inneholder tall for ”lest i går”. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

15 4. Dekning for mediehus etter alder

16 Daglig dekning for mediehusene 12-19 år
Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

17 Daglig dekning for mediehusene 20-39 år
Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

18 Daglig dekning for mediehusene 40-59 år
Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

19 Daglig dekning for mediehusene 60 år+
Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

20 5. Mediekonsern

21 Daglig dekning for mediekonsern totalt
NRK har 85 % daglig dekning i befolkningen Schibsted har 74 % daglig dekning i befolkningen Amedia har 38 % daglig dekning i befolkningen MTG har 30 % dekning i befolkningen Discovery Networks Norway har 27 % daglig dekning i befolkningen Bauer Media har 13 % daglig dekning i befolkningen Norges Handels- og Sjøfartstidende(NHST) har 11 % daglig dekning i befolkningen Polaris Media har 10 % daglig dekning i befolkningen Mentor Medier har 4 % daglig dekning i befolkningen Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

22 Daglig dekning for NRK NRK har totalt 85 % daglig dekning i befolkningen. 53 % bruker NRK.no, 52 % ser på NRK TV, 42 % bruker NRK Mobil, 39 % lytter på NRK Radio, 11 % bruker NRK TV (NRKs nett-tv), 7 % bruker NRK Tekst-TV. Tallene gjelder alle ukedager. NRK inneholder: NRK TV, NRK radio (inkl. distriktssendinger), NRK.no, yr.no, NRK Tekst-TV, NRK Mobil, Yr Mobil, NRK TV (NRKs nett-tv). Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

23 Daglig dekning for Schibsted
Schibsted har totalt 74 % daglig dekning i befolkningen. 60 % bruker Schibsted-eide internettsider, 46 % bruker Schibsted-eide mobilsider, 19 % leser Schibsted-eide papiraviser, 4 % ser på Schibsted-eide TV-kanaler. Tallene gjelder alle ukedager. Schibsted inneholder: Aftenposten, Aftenposten.no, Aftenposten Mobil, VG, VGnett, VG mobil, VG TV, TV-kanalen VG, Finn.no, Finn Mobil, Bergens Tidende, BT.no, Bergens Tidende Mobil, Fædrelandsvennen, fvn.no, Fvn Mobil, Stavanger Aftenblad, Aftenbladet.no, Aftenbladet Mobil, E24.no, E24 mobil, 9 stk. lokalaviser inkl nett og mobil. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

24 Daglig dekning for Amedia
Amedia har totalt 38 % daglig dekning i befolkningen. 23 % bruker Amedia-eide internettsider, 18 % bruker Amedia-eide mobilsider, 15 % leser Amedia-eide papiraviser, 2 % lytter på Amedia-eide radiokanaler. Tallene gjelder alle ukedager. Amedia inneholder: 58 lokalaviser, 45 nettsteder og 57 mobilsider (inkl. Nettavisen.no og Nettavisen Mobil), lokalradio. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

25 Daglig dekning for MTG MTG har totalt 30 % daglig dekning i befolkningen. 15 % lytter på P4, 9 % ser på TV3, 9 % lytter på andre radiokanaler 5 % ser på Viasat4, 2 % ser på Viasat fotball. Tallene gjelder alle ukedager. MTG inneholder: P4, TV3, Viasat4, Viasat fotball, P5 Hits Oslo, P5 Hits Bergen, P5 Hits Trondheim, P6 Rock, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country, P7 Klem, P5 Hits, Energy (NRJ). Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

26 Daglig dekning for Discovery Networks Norway
Discovery Networks Norway har totalt 27 % daglig dekning i befolkningen. 16 % ser på TVNorge, 8 % ser på MAX, 7 % ser på Discovery Channel, 5 % ser på FEM, 4 % ser på Eurosport Norge, 4 % ser på VOX, 3 % ser på TLC Norge. Tallene gjelder alle ukedager. Discovery Networks Norway inneholder: TVNorge, FEM, MAX, VOX, TLC Norge, Discovery Channel, Eurosport Norge. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

27 Daglig dekning for Bauer Media
Bauer Media har totalt 13 % daglig dekning i befolkningen. 7 % lytter på Radio Norge, 3 % lytter på Radio Rock, 2 % lytter på Radio Vinyl, 1 % lytter på Radio Topp40, 1 % lytter på Norsk Pop, 1 % lytter på Radio Soft, 1 % lytter på Kiss. Tallene gjelder alle ukedager. Bauer Media inneholder: Radio Norge, Radio Rock, Radio Vinyl, Radio Topp40, Radio Soft, Norsk Pop, Kiss. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

28 Daglig dekning for Norges Handels- og sjøfartstidende (NHST)
NHTS har totalt 11 % daglig dekning i befolkningen. 8 % bruker NHTS-eide internettsider, 4 % leser NHTS-eide papiraviser, 4 % bruker NHTS-eide mobilsider. Tallene gjelder alle ukedager. NHST inneholder: Dagens Næringsliv, Dagens Næringsliv Lørdag, dn.no, Dagens Næringsliv Mobil, Morgenbladet, morgenbladet.no, Morgenbladet Mobil. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

29 Daglig dekning for Polaris Media
Polaris Media har totalt 10 % daglig dekning i befolkningen. 6 % bruker Polaris-eide internettsider, 5 % leser Polaris-eide papiraviser, 5 % bruker Polaris-eide mobilsider. Tallene gjelder alle ukedager. Polaris Media inneholder: Adresseavisen, Adressa.no, Adresseavisen mobil, 25 lokalaviser, 20 nettsteder og 22 mobilsider. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

30 Daglig dekning for Mentor Medier
Mentor Medier har totalt 4 % daglig dekning i befolkningen. 2 % leser Mentor Medier-eide papiraviser, 2 % bruker Mentor Medier-eide internettsider, 1 % bruker Mentor Medier-eide mobilsider. Tallene gjelder alle ukedager. Mentor Medier inneholder: Dagsavisen, Rogalands Avis, Vårt Land, Rogalands Avis (rogalandsavis.no, rogavis.no), Vårt Land (vl.no), Dagsavisen (dagsavisen.no), Rogalands Avis mobil, Dagsavisen mobil, Vårt Land mobil. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

31 6. Dekning for konsern etter alder

32 Daglig dekning for mediekonsernene 12-19 år
Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

33 Daglig dekning for mediekonsernene 20-39 år
Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

34 Daglig dekning for mediekonsernene 40-59 år
Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

35 Daglig dekning for mediekonsernene 60 år+
Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

36 7. VEDLEGG: Oversikt over mediehus og mediekonsern

37 Oversikt Mediehus NRK: NRK TV, NRK radio (inkl. distriktssendinger), NRK.no, yr.no, NRK Tekst-TV, NRK Mobil, Yr Mobil, NRK TV (NRKs nett-tv). VG: VG (papiravis), VG Nett, VG Mobil, VG TV, E24.no, E24 Mobil, TV-kanalen VG. Dagbladet: Dagbladet (papiravis), dagbladet.no, Dagbladet Mobil, DBTV. Aftenposten: Aftenposten (papiravis), aftenposten.no, Aftenposten Mobil. Dagens Næringsliv: Dagens Næringsliv (papiravis), Dagens Næringsliv Lørdag, dn.no, Dagens Næringsliv Mobil. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

38 Oversikt Konsern Schibsted: Aftenposten, Aftenposten.no, Aftenposten Mobil, VG, VGnett, VG mobil, VG TV, TV-kanalen VG, Finn.no, Finn Mobil, Bergens Tidende, BT.no, Fædrelandsvennen, fvn.no, Fvn Mobil, Stavanger Aftenblad, Aftenbladet.no, Aftenbladet Mobil, E24.no, E24 mobil, 8 stk lokalaviser, 5 lokale nettsteder. NRK: NRK TV, NRK radio (inkl. distriktssendinger), NRK.no, yr.no, NRK Tekst-TV, NRK Mobil, Yr Mobil, NRK TV (NRKs nett-tv). Amedia: 58 lokalaviser, 45 nettsteder og 57 mobilsteder (inkl. Nettavisen.no og Nettavisen Mobil), lokalradio. Discovery Networks Norway: TVNorge, FEM, MAX, VOX, TLC Norge, Discovery Channel, Eurosport Norge. MTG: P4, TV3, Viasat4, Viasat fotball, P5 Hits Oslo, P5 Hits Bergen, P5 Hits Trondheim, P6 Rock, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country, P7 Klem, P5 Hits, Energy (NRJ). Polaris Media: Adresseavisen, Adressa.no, Adresseavisen mobil, 25 lokalaviser, 20 nettsteder og 22 mobilsteder. Mentor Medier: Dagsavisen, Rogalands Avis, Vårt Land, Rogalands Avis (rogalandsavis.no, rogavis.no), Vårt Land (vl.no), Dagsavisen (dagsavisen.no), Rogalands Avis mobil, Dagsavisen mobil, Vårt Land mobil. Norsk Handels- og Sjøfartstidende: Dagens Næringsliv, dn.no, Dagens Næringsliv Mobil, Morgenbladet, morgenbladet.no, Morgenbladet Mobil. Bauer Media: Radio Norge, Radio Rock, Radio Vinyl, Radio Topp40, Radio Soft, Norsk Pop, Kiss. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

39 8. Feilmarginer og publisering

40 Feilmarginer Denne oversikten over feilmarginer angir et intervall for prosentresultatet som med 95% sannsynlighet inneholder det sanne resultat. F.eks. vil dekningen (den sanne verdi) for et medium som viser 10% med observasjoner (intervju), ligge mellom 9,4% - 10,6%. Feilmarginen er her altså +/- 0,6%, som tilsvarer +/ personer. Dette finner vi ved å ta utgangspunkt i under "antall intervju" og i et prosentresultat på 10%. Matrisen viser at feilmarginene øker jo mindre utvalget er (antall obs.), og jo nærmere prosentresultat er 50%. 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør personer Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3

41 Publisering Ved publisering av resultater fra undersøkelser gjennomført av Kantar TNS, skal navn på oppdragsgiver og institutt alltid oppgis. For øvrig gjelder artikkel 29 i Norsk Markedsanalyse Forenings Etiske Regler som retningslinjer for offentliggjøring av resultater. Dersom det publiseres feilaktige tall eller villedende utdrag fra resultatene, forbeholder Kantar TNS seg rett til å publisere resultater fra samme undersøkelse for å gi en korrekt og nøytral framstilling. Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. Forbruker & Media Q3


Laste ned ppt "Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google