Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FIBER og OTT – Et marked i endring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FIBER og OTT – Et marked i endring"— Utskrift av presentasjonen:

1 FIBER og OTT – Et marked i endring
Nina Vesterby

2 Noen spådommer går skikkelig «på trynet»
Jeg har reist på kryss og tvers i dette landet, og har snakket med de mest fremtredende forretningsmenn. Jeg kan forsikre dere med den høyest mulige autoritet at dette med databehandling er bare et påfunn som ikke vil vare året ut Sjefsredaktør i business books «Leksikon på papir har uovertrufne egenskaper fordi det er for hånden, raskt, smidig og effektivt. Datamaskinen er i denne sammenhengen håpløst gammeldags» «Leif Osvold 1998» «Aldri i livet om Iphone noen gang vil få betydelige markedsandeler» «steve ballmer 2007» «Det eneste som kunne få nettet til å ligne et massemedium er å få internett i stua via TV’en» «Leif Osvold 1999» Ingen aktører kommer til å tjene penger på nettet «Leif Osvold 1996» ,

3 Andre var kanskje bare litt tidlig ute?

4 I USA er markedet i sterk endring
Kilde: Alcatel lucent Bell labs 2012

5 Vi bruker TV annerledes enn før - verden
Content on the go: Mer enn 30 % bruker mobilen hver dag til å se you tube Ericsson consumer insight summary report september 2014 – undersøkelse blant 23 land NPS er +39 for OTT og +12 for lineær TV

6 Lineær TV er ikke død Kilde: Mediedøgnet 2013 IPSOS MMI

7 Men døende Kilde: Advantedge

8

9 Bare 4 av 10 tenåringer ser tradisjonelle TV sendinger daglig
Generation on Demand Bare 4 av 10 tenåringer ser tradisjonelle TV sendinger daglig Venter ikke på noe Tolererer ikke reklame Trykker på tv skjermen 11 åringer ser «bare» you tube Kilde Norsk gallup

10 Fra flow til on Demand Abonnement - streaming

11 Samtidig øker kostnadene for å se TV
Kostnad TV pr time 21 % økning 2011 2012 2013 13 % økning

12 Hjemme hos Markedssjefen i Broadnet
Kuttet lineær TV Plomberte TV Bruker kun nettbaserte tjenester Sparer kr 506,- per mnd.

13 Strømmetjenester tar av
Norges nest største kommersielle kanal! Kilde: Measured among internet users – TNS Gallup. In total 2176 CAWI interviews with Norwegian people aged 15+

14 Store sportshendelser driver båndbredde

15 Datatrafikken i nettet vokser
Forventet IP trafikk utvikling i Vest Europa PetaByte per month 20,000 +18% p.a. 15,000 Video Web traffic and other Consumer data 10,000 Business 5,000 2013 14 15 16 17 2018

16 Båndbreddebehovet øker ved UHD
80 Mb? 20 Mb 8 Mb Kilde ericsson og NPT 43 % mener 4K tv er viktig

17 Medieverden er i en tydelig endring
Internett TV vokser fortere enn kabel TV gjorde i sine glansdager Aggregatorene går en utfordrende fremtid i møte De unge driver endringen i markedet, teknologien muliggjør husholdninger i Norge har ikke TV pakker – tilsvarende tall i USA er 7 millioner

18 Hva må vi møte fremtiden med?
Den beste teknologien – på kundens premisser


Laste ned ppt "FIBER og OTT – Et marked i endring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google