Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon  2.176.000.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon  2.176.000."— Utskrift av presentasjonen:

1 Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon  2.176.000 har tilgang til nettet  Nær 800.000 husstander har tilgang hjemme  Over 1,7 millioner bruker nettet i løpet av en måned.  Over 900.000 bruker nettet hver eneste dag.  78% av 13-19 åringene har vært på nett siste 30 dager. Oppdatert av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS 08.02.2000 01 00 •Antall personer over 13 år = 3.694.000 •Antall husstander = 1.923.000 •Antall intervju= 2.787

2 Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS Tilgang på Internett i Norge (i 1000) Antall personer i tusen Kvartal Måneder

3 Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS Bruk av Internett siste 30 dager fordelt på alder Andel personer i prosent

4 Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS Bruk av Internett siste 30 dager fordelt på utdanning Andel personer i prosent

5 Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS Internett i Norge Brukshyppighet blant personer med tilgang Bruk i forhold til tilgang i %  Foilen viser hvor stor prosentandel av de som har tilgang til Internett er innom nettet daglig, og utviklingen på dette. Kvartal Måneder

6 Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS Metode  Kommentarer til metoden  Når medietilbudet endrer seg, og antallet titler man spør om øker, kommer man før eller senere til et tidspunkt hvor metoden må endres for å kunne fungere optimalt overfor respondentene. Dette er noe som har blitt gjort for målinger av TV, Radio og magasiner - nå også en mindre endring for Internett.  Siden antall nettsteder som måles har økt sterkt, har vi måtte tilpasse filterstrukturen i skjemaet slik at det blir naturlig for respondenten. Spørsmål om generell bruk av Internett er derfor flyttet fram i F&M intervjuet. Denne faglige vurderingen er gjort for å opprettholde kvaliteten på målingen av Internett generelt og nettsteder. Denne endringen ble foretatt i uke 33 i august 1999.  Vi har nå et stort datagrunnlag til å kunne påstå at den relativt sterke økningen i daglig dekning fra august 1999 i større grad kan skyldes justeringen i rekkefølgen på spørsmålene enn det vi kunne forutse, selv om noe også er en faktisk økt daglig bruk av Internett. Denne tolkningen har vi validert gjennom analyser av andre undersøkelser som Gallup InterBuss.  Når det gjelder den store økningen i daglig dekning fra August til September, samt økningen fra September til Oktober, er dette endringer som ikke påvirkes i den beskrevne endringen i metode.  Ut ifra tidligere erfaringer trodde vi i utgangspunktet ikke at en marginal endring av rekkefølgen på spørsmålene skulle få stor effekt, og det var heller ikke opplagt i hvilken retning endringen ville gå. Tidligere erfaringer med andre medier f.eks. for aviser tilsier faktisk at vi kunne få en tilbakegang.  Metodiske spørsmål vedrørende dette kan rettes til forskningsleder for medier Knut-Arne Futsæter eller til avdelingsleder for medier Tor Aksel Ødegård.


Laste ned ppt "Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon  2.176.000."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google