Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter"— Utskrift av presentasjonen:

1 Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Siri Andresen Medieanalytiker NRK Analyse

2 Om Profilundersøkelsen
Analyseavdelingen i NRK har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK i befolkningen. Undersøkelsen var først en ren TV-undersøkelse, men fra 1998 ble radiokanalene også innlemmet i profilmålingen. Fra 2001 har en i tillegg kartlagt befolkningens vurdering av hvordan NRK oppfyller rollen som lisensfinansiert allmennkringkaster. Telefonintervju: Profilundersøkelsen gjennomføres av TNS Gallup. Det er en landsrepresentativ undersøkelse. Intervjuene gjennomføres på telefon. Utvalget er på respondenter, og feltarbeidet foregikk i uke 5 og 6 (mandag 26. januar - søndag 8. februar). Profilundersøkelsen måler NRK i forhold til konkurrentene. Undersøkelsen er en kartlegging av NRKs sterke og svake sider i forhold til andre TV- og radiokanaler, samt nettsider, innenfor ulike programkategorier. Respondentene får ikke hjelp til å tenke på de ”riktige” programmene innenfor hver kategori, men svarer ut i fra en generell oppfatning av hvilken kanal som har de beste programmene. I tillegg kartlegges befolkningens vurdering av NRK som lisensfinansiert allmennkringkaster. Nytt i år: NRK3 og Disney Channel er innlemmet i årets undersøkelse. Alle tall viser andeler i prosent.

3 TV

4 46% svarer at de liker en NRK-kanal best
46% svarer at de liker en NRK-kanal best. NRK1 fortsatt best likt, men ”OTHERS” vinner terreng. Det er først og fremst NRK1 som svekkes av dette, resten ligger stabilt fra i fjor.

5 Sterk og svak profil for NRK1 Andelen som svarer NRK1 og TV2 på de ulike kategoriene

6 Kulturprogrammer NRK2 tydeliggjør seg som kulturkanal

7 NRK Super posisjonerer seg
NRK Super posisjonerer seg. (I befolkningen + respondenter med barn 0-12 år i husstanden) NRK Total = 54/ 75%

8 Hovedtrekk TV: NRK1 er fortsatt sterkest totalt sett, men slått av TV2 på sjangrene Film, sms- programmer, utenlandske serier og ungdomsprogram. NRK1 har tatt igjen TV2 som kanal med beste debattprogrammer Tydeligere profil for NRK Super og NRK2 NRK3 ikke blitt målt tidligere, og det blir interessant å se hvorvidt ungdomssatsingen viser seg i neste års undersøkelse. Nisjekanalene vinner terreng i fakta- og natursjangeren og på ”liker best”

9 Radio

10 56 % liker en av NRKs radiokanaler best
56 % liker en av NRKs radiokanaler best. P1 har blitt svakere, men vi ser en tilsvarende økning på P3. Hvilken radiokanal liker du best?

11 Sterk og svak profil for P1 P1 versus P4, Radio Norge og lokalradioene

12 Kultur P2 er radiokanalen med de beste kulturprogrammene, men også en interessant økning på P3 (NRK til sammen 52%)

13 Oppsummering Radio: P1 har jevnt over den sterkeste profilen av radiokanalene. P1 blir forbigått av P4 på spørsmålet om hvilken kanal som spiller musikken de liker. Har også blitt tatt igjen av P4 på spørsmålene om nettsider, musikkprogram og underholdning, her er de nå jevnbyrdige. P2 vedlikeholder sin posisjon som kulturkanal P3 har vedlikeholdt eller styrket posisjonen sin på alle sjangre. (P15+) Med unntak av lokalstoff og sport er P3 sterkest blant alle radiokanaler i målgruppen 15-29år

14 Nett

15 Sterk og svak profil for nrk.no

16 Hvilket nettsted har det beste … Innholdet for barn?

17 Oppsummering Nett: nrk.no vedlikeholder eller styrker sin posisjon på samtlige spørsmål. Sammenliknet med konkurrentene har nrk.no sterkest profil på nett-tv, nett-radio og barnestoff.

18 NRK som helhet

19 NRK som helhet Hvordan synes du NRK som helhet oppfyller sin målsetning om …

20 83 % er tilfreds med NRK som helhet

21 9 av 10 nordmenn mener NRK oppfyller allmennkringkastermandatet.

22 68 % synes de får valuta for pengene


Laste ned ppt "Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google