Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør."— Utskrift av presentasjonen:

1 Stiftelsen Elektronikkbransjen

2

3

4 • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør om lag 80 prosent av gruppen mattilberedning, dvs komfyr og koketopper. • Nye produkter bidrar til veksten, som induksjonskomfyr – ikke bare platetopper – og varmepumpetørketromler.

5 • Helse og velvære er fortsatt en stor trend innen småelektrisk. • Personlig pleie-produkter øker salget med 19 prosent i første halvår. • Produkter som bidrar til en sunn livsstil fortsetter den positive trenden. • Vi ser en nedgang i antall solgte kaffemaskiner, med seks prosent, etter en fantastisk vekst de siste årene.

6

7 • TV-salget har en liten nedgang, men sommersalget har vært positivt. • Andelen plasma synker kraftig. Kun 10 prosent av TV- omsetningen og fortsetter bare å falle. • Smart-TV-er utgjør rundt 40 prosent av markedet, mens 45 prosent av antall solgte TV-er har 3D-funksjonalitet. • OLED: Første modeller i butikk om kort tid. Prognosen er på 3000 solgte i 2012, men tallet vil være avhengig av prissettingen ut i butikk.

8 • DVD-spillere har større tilbakegang enn ventet, ned 46 prosent. • Blu-ray-spillere vokser med 21 prosent, og utgjør nå 88 prosent av digital video. Andelen Blu-ray med 3D er 30 prosent. • 86 prosent av solgte hjemmekinoanlegg har Blu- ray, 17 prosent av disse med 3D. • På filmsiden står Blu-ray kun for 20 prosent av solgte filmer. • TV-høsten blir spennende, med nye aktører, nye bruksmønster og nye teknologier!

9 • Salget av digitalkamera faller med 10 prosent. • Kompaktkamera synker mest. • Den relativt nye kategorien kompakt system-kamera utgjør nå en andel på rundt 5 prosent av salget. • Folk kjøper stadig dyrere bildeprodukter. Vanlig papirprint går ned 14 prosent, mens salget av fotobøker øker med 85 prosent. • Digitale videokameraer fortsetter å falle, ned 18 prosent i første halvår. Men stor oppmerksomhet rundt en ny kategori – action kamera.

10

11 • Salget av mobiler fortsatt høyt, rundt 1 mill. første halvår. • Mobilene blir stadig dyrere, 80 prosent er nå smarttelefoner. • 2012 vil ligge omtrent på samme nivå som fjoråret for mobil. • I sommer gikk salget av nettbrett forbi bærbare PC-er hos enkelte av våre medlemmer. • VG melder om 1,1 millioner unike brukere på sin nettbrett-versjon i sommer. • Nye modeller, nye operativsystem og endrede brukervaner vil føre til at nettbrettsalget øker også framover.

12 • Hvitevarer vokser fortsatt og løfter bransjen • Antall solgte TV-er synker noe, men vi kjøper større, dyrere og mer avanserte apparater • Helse og velvære gir oppgang for elektriske husholdningsapparater • God økning for Blu-ray og hjemmekino • Fortsatt økning av andelen smarttelefoner • Høy omsetning av nettbrett • En veldig spennende høst foran oss, med nye aktører på TV-distribusjon, digitalisering av radionettet, og nye TV-teknologier og måter å konsumere innhold vokser.

13 Stiftelsen Elektronikkbransjen Se www.elektronikkbransje.no/presse for presentasjoner og tall.


Laste ned ppt "Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google