Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august."— Utskrift av presentasjonen:

1 Stiftelsen Elektronikkbransjen

2

3 I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august

4 I volum - 9 % Totalmarked første halvår

5 KategoriVolumVerdi Lyd og bilde+ 13 % Mobil og nettbrett - 17 %- 9 % Foto og video- 20 % Store hvitevarer - 11 %- 4 % Småelektrisk- 5 %- 3 % Fordelt på kategori

6

7 Nedgangen gjelder både kjøl/frys, vask/oppvask og komfyr/ovn/ventilator. Innbygging utgjør 24 prosent av gruppen i volum og 32 prosent i verdi (samme periode i fjor var 21 prosent og 29 prosent) Bygg inn komfyr har nedgang på 5 % i volum, men opp 3 % i verdi, og øker mest Hovedtrend: Vi kjøper færre, men dyrere varer

8 Samme trend som i fjor. Kjøkken øker, personlig pleie produkter går ned. Etter oppgang i fjor, så er det nå nedgang i kaffe. 23 prosent i volum, 21 i verdi. Sterk økning (20-60 %) i kjøkkenmaskin, blender, food processor. Varme- og klimaprodukter avhengig av været (les temperaturen ute) Hovedtrend: Vi kjøper dyrere produkter

9

10 Vi kjøper stadig større TV-er. 44-54” står for størstedelen av markedet (29,2%) 55’’ og større utgjør 26 prosent (16 % i 2013), men har vært mest solgte kategori i Q2 og vokser mest. Neste folke-TV-størrelsen. Andelen plasma synker fortsatt, kun 2 prosent. TV-salget har økt med 15 prosent i volum, 14 prosent i verdi Oled og 4K er fortsatt forsvinnende lite.

11 Kompaktakamera ned 38 prosent i volum, mobilkamera overtar Speilrefleks viser nedgang på 31 prosent. Kompakt system viser nedgang i antall med 27 prosent. Actionkamera første gang med i statistikken, så ikkje sammenlignbart. Rundt 32 000 solgt pr. 31.juli 260.000 actionkamera i Norge så langt. Sterk økning i bildefremkalling, mobilbilder skrives nå også ut på papir og fotobok.

12 DAB-salget firedobler seg, opp 195 prosent sammenlignet med samme periode i fjor 42 prosent av alle reiseradioer, bilradioer og hifianlegg som er solgt har DAB (mot 17 prosent samme periode i fjor) Mest vekst på bærbare/reiseradioer (262 %), bilradio (139 %), hifi (93 %) sammenlignet med fjoråret

13

14 Apple ikke med i tallene Salget av mobiler fortsatt høyt, men nedgang sammenlignet med samme periode i fjor. 22 prosent ned i volum, 13 prosent ned i verdi. Vi kjøper dyrere modeller, 8% økning i gjennomsnittsprisen siden i fjor. Nettbrett: Økning i volum 28 prosent, verdi 29 prosent. Undersøkelse: 120.000 har smartarmbånd, 40.000 har smartklokke

15 Hvitevarer har stagnert og synker litt. Antall solgte TV-er øker; vi kjøper større, dyrere og mer avanserte apparater Økning i kjøkkenutstyr, litt nedgang i personlig pleie. Nedgang i kameramarkedet, med unntak action kamera. Bilder øker. Nedgang i mobilmarkedet, men kjøper dyrere modeller Høy omsetning av nettbrett. DAB/Nettradio øker.

16 Stiftelsen Elektronikkbransjen Se www.elektronikkbransje.no/presse for presentasjoner og tall.


Laste ned ppt "Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google